agenda

Workshop: Introductie BGT

12 October, Utrecht

€ 249

Deze workshop biedt een kennismaking met de belangrijkste inhoud van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), zoals deze dit jaar voor heel Nederland beschikbaar komt en ook een belangrijke bron vormt voor het Informatiehuis Ruimte van het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO).

Inleiding

Alhoewel de Wet BGT al sinds 1 januari 2016 van kracht is, bleek de realisatie van deze basisregistratie toch heel wat meer voeten in aarde te hebben. De opbouw van deze basisregistratie die al zo’n 6 jaar loopt, zal dit jaar een landelijke dekking behalen, in ieder geval volgens de vereisten van de eerste fase.

Deze beschikbaarheid en het verplichte gebruik door overheden per 1 juli 2017 vormt de directe aanleiding voor deze workshop. Tevens sluit deze workshop direct aan op een andere workshop die over de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) gaat.

Inhoud en resultaat

Degenen die nog niet bekend zijn met de inhoud van de BGT kunnen met deze workshop hun beeldvorming over deze basisregistratie op het gewenste niveau brengen.

Er wordt stilgestaan bij de belangrijkste elementen van de basisregistratie qua inhoud. Daarvoor wordt ingegaan op het onderliggende informatiemodel IMGeo, zowel het wettelijke verplichte deel, als ook het optionele deel.

Ook worden een aantal specifieke kenmerken van de BGT behandeld, zoals het omgaan met een (relatief) verschil in hoogteligging van topografische objecten.

Ook wordt ingegaan op de overlap met de BAG en de accentverschillen tussen beide basisregistraties.

Verder wordt ook ingegaan op de mogelijkheden qua informatievoorziening op basis van de BGT (en BAG), zowel intern bij overheidsorganisaties als ook daarbuiten.

Afhankelijk van de aangereikte input door deelnemers kan ook worden ingegaan op voorkomende probleemsituaties rondom het BGT-proces.

Combinatie met workshop BAG (2.0)

Degene die zich zowel in de BAG als ook in de BGT wil verdiepen, kan een combinatie van twee workshops op één dag volgen, waarbij ’s morgens de focus ligt op de BAG en in de middag wordt ingegaan op de BGT.

Doelgroep

De workshop is bestemd voor:

  • Vergunningverleners, handhavers/toezichthouders, juristen (bouw)
  • Beleidsmedewerkers bouwen en ruimtelijke ordening
  • Beleidsmedewerkers Beheer Openbare Ruimte
  • Informatie-adviseurs
  • Gegevensbeheerders WOZ
  • Beginnende BAG-beheerders
  • Beginnende BGT-beheerders/medewerkers Geo-Informatie

Deze doelgroep is met name werkzaam bij gemeenten, provincies, waterschappen en omgevingsdiensten/RUD’s. Daarnaast is de workshop interessant voor adviesbureaus, bouwbedrijven, projectontwikkelaars, architecten en advocatuur.

Programma

  • Algemeen kader
  • Inhoud van de BGT-registratie
    • Verplicht deel
    • Optioneel deel
  • Specifieke kenmerken
  • Onderscheid fase 1 en fase 2
  • Relatie BGT en BAG
  • Informatievoorziening BAG en BGT
  • Knelpunten in de praktijk (aangereikte cases)

Workshopleider

De workshop wordt geleid door Hans van der Meij.

Hans van der Meij is zelfstandig adviseur en projectleider en is sinds 2011 nadrukkelijk actief met de begeleiding van gemeenten bij de opbouw en implementatie van de BGT. Daarnaast heeft Hans tot en met 2010 ruim 4 jaar gewerkt bij het (toenmalig) Ministerie van VROM als landelijk BAG-expert.

Datum, locatie en prijs

Donderdagmiddag 12 oktober 2017 - 13:30-16:30 uur
Utrecht

€249,- (exclusief BTW)

Liever deze workshop incompany?

Deze workshop kan ook ‘incompany’ voor één organisatie op de eigen locatie worden verzorgd, waarbij het mogelijk is om ook wat nader te kijken naar de specifieke (eigen) BGT- en BAG-gegevens. Kik hier voor meer informatie.

Inschrijven

Gerelateerd nieuws

Deze workshop liever incompany?

Wilt u deze workshop liever op-maat met uw hele team doen, dan kunnen wij de workshop ook Incompany voor u organiseren!

→ Lees meer

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Word lid van onze gratis nieuwsbrief!

Schrijf je in