Wat dient een gemeente te doen om klaar te zijn voor de omgevingswet? Deze checklist geeft inzicht in welke stappen een gemeente nu en in de nabije toekomst kan zetten om de gemeentelijke informatievoorziening gereed te maken voor de Omgevingswet.
Doel van dit instrument
Na het invullen van de checklist heeft een gemeente inzicht in welke stappen ze reeds heeft gezet en welke acties ze nog kan uitvoeren.
De checklist als leidraad voor gemeenten
Deze praktische checklist is bedoeld voor gemeentelijke informatiemanagers, informatie-architecten, I&A-adviseurs en projectleiders ICT/ IV. De checklist biedt hen handvatten voor het opstellen van een plan van aanpak informatievoorziening voor de invoering van de omgevingswet. Welke acties dient een gemeente uit te voeren om straks op gebied van informatievoorziening klaar te zijn voor de uitvoering van de omgevingswet?
De checklist geeft inzicht in drie categorieën to dos:
Algemeen, zoals het opstellen van een plan van aanpak;
Omgevingswet specifieke to dos zoals het aanschaffen van nieuwe software die de omgevingswet processen gaat ondersteunen;
Generieke bouwstenen, zoals het uitvoeren van de Wet GDI.
De checklist is in meerdere sessies en in samenwerking met diverse gemeenten (waaronder Rotterdam, Delft en Den Haag) tot stand gekomen tijdens de 'Aan de slag met de Omgevingswet' ateliersessies. Omdat de digitalisering van de Omgevingswet nog in beweging is, blijft ook de checklist zich nog ontwikkelen.
De checklist is specifiek voor gemeenten ontwikkeld op basis van de
routeplanner digitalisering
. De checklist is daarnaast nauw verwant aan enkele andere ondersteunende producten: de Handreiking Nulmeting & Analyse en de GEMMA doelarchitectuur Omgevingswet. Beide producten zijn te vinden op
gemmaonline.nl
Aansluiten?
Wil je meer weten over de checklist of heb je input voor de checklist? Neem dan contact op met
Nils Couwenbergh
.
Downloads
Checklist Informatievoorziening Omgevingswet (PDF)
Checklist Informatievoorziening Omgevingswet (Excell)