Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

De omgevingsvergunning nieuwe stijl

Sinds de komst van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in 2010 zijn we langzaam gewend geraakt aan de integrale omgevingsvergunning en aan nieuwe terminologie en procedures, zoals fasering, aanhaking of onlosmakelijke samenhang. Wanneer in 2018 de nieuwe Omgevingswet in werking treedt, krijgen we te maken met een omgevingsvergunning nieuwe stijl en zullen we vertrouwd moeten raken met de nieuwe spelregels. In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel Omgevingswet zoals die op 17 juni 2014 bij de Tweede Kamer is ingediend, wordt ingegaan op het instrument omgevingsvergunning. Dit artikel bevat een samenvatting van enkele opvallende zaken.

mr. Peter Schils – Royal HaskoningDHV Legal Consultancy 23 september 2014

// ////

Sinds de komst van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in 2010 zijn we langzaam gewend geraakt aan de integrale omgevingsvergunning en aan nieuwe terminologie en procedures, zoals fasering, aanhaking of onlosmakelijke samenhang. Wanneer in 2018 de nieuwe Omgevingswet in werking treedt, krijgen we te maken met een omgevingsvergunning nieuwe stijl en zullen we vertrouwd moeten raken met de nieuwe spelregels. In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel Omgevingswet zoals die op 17 juni 2014 bij de Tweede Kamer is ingediend, wordt ingegaan op het instrument omgevingsvergunning. Dit artikel bevat een samenvatting van enkele opvallende zaken.

Afname vergunningplicht

Wat allereerst opvalt, is dat de wetgever de omgevingsvergunningplicht alleen wil instellen als dat nodig is met het oog op de uitvoering van een internationaalrechtelijke verplichting of als het onderwerp niet doelmatig met algemene regels kan worden behartigd. De verwachting is dan ook dat het aantal vergunningplichten nóg verder zal afnemen. Tegelijkertijd gaan er met de komst van de Omgevingswet nog meer sectorale vergunningen en ontheffingen onder de omgevingsvergunning vallen. Denk hierbij aan vergunningen en ontheffingen op het gebied van water, natuur, ontgrondingen, droge rijkswaterstaatswerken, spoorwegen, luchtvaart en archeologische rijksmonumenten.

Een nieuw begrip: de afwijkactiviteit

Een nieuw begrip is de afwijkactiviteit. Dit is een activiteit die in strijd is met kort samengevat regels uit een omgevingsverordening of omgevingsplan. Deze regels hebben een ruimer toepassingsbereik dan het huidige bestemmingsplan waardoor een afwijkactiviteit anders dan nu het geval is niet alleen betrekking kan hebben op planologisch strijdig gebruik. Tot afwijkactiviteiten zullen ook de huidige aanleg-, sloop-, kap- en reclameactiviteiten gaan horen. Dit zijn namelijk allemaal aspecten die in een omgevingsverordening of plan kunnen worden gereguleerd. Als in de verordening of plan een verbod is opgenomen om een bepaalde activiteit te verrichten, kan daar via een omgevingsvergunning voor een afwijkactiviteit van worden afgeweken. De nu nog expliciet in decentrale wetgeving opgenomen vergunningstelsels zullen hiermee worden vervangen door één centraal geregelde vergunningplicht voor de afwijkactiviteit.

Meer regie voor de initiatiefnemer

Een initiatiefnemer krijgt nog meer regie over de vergunningaanvraag dan nu het geval is. Zo kunnen ook voor onderdelen die onlosmakelijk met elkaar samenhangen, bijvoorbeeld bouwen en milieu hygiënisch oprichten aparte omgevingsvergunningen worden aangevraagd. Nu kan dit alleen via een zogenaamde faseringsregeling, die volgens de memorie van toelichting niet altijd als eenvoudig wordt ervaren.

Omgevingsvergunning (milieu) wordt gekoppeld aan een nieuw begrip: milieubelastende activiteit

Op het gebied van de omgevingsvergunning voor het onderdeel milieu bevat het wetsvoorstel een ingrijpende wijziging. Zo zal het begrip inrichting als aangrijppunt voor de vergunningplicht worden losgelaten. Onder de Omgevingswet zal niet de inrichting, maar de (milieubelastende) activiteit centraal staan. Deze benadering sluit volgens de wetgever beter aan bij de systematiek van algemene milieuregels, en bij bestaande vergunningplichten op het gebied van afvalwaterlozingen en het storten en verbranden van afvalstoffen buiten inrichtingen. Tegenover het voordeel dat de vergunning alleen nodig is voor de betreffende (milieubelastende)activiteit plaatsen wij als kanttekening dat meerdere vergunningplichtige activiteiten binnen hetzelfde bedrijf of op hetzelfde terrein elkaar negatief kunnen beïnvloeden. Themas als geluidhinder, luchtverontreiniging en externe veiligheid kunnen dan een beperkende rol gaan spelen voor naastgelegen bedrijfsonderdelen die wij nu nog tot dezelfde inrichting rekenen en om die reden geen milieubescherming genieten, bijvoorbeeld het kantoor of de bedrijfskantine. Het is afwachten hoe de in ontwikkeling zijnde uitvoeringsregelgeving hier mee om zal gaan.

Royal HaskoningDHV Legal Consultancy en de Omgevingswet

De juristen van Royal HaskoningDHV Legal Consultancy zijn in hun dagelijkse praktijk al nauw betrokken bij de nieuwe Omgevingswet, bijvoorbeeld bij de totstandkoming van de Amvbs ter uitvoering van de Omgevingswet. Ook ondersteunen wij koepelorganisaties (overheden en bedrijfsleven) bij het bepalen van hun standpunt over de nieuwe Omgevingswet. Daarnaast publiceren wij over de nieuwe Omgevingswet en verzorgen wij (op maat gemaakte) cursussen.

Wilt u meer weten, neem contact op met Peter Schils (

peter.schils@rhdhv.com

), 06 29 42 98 06

Gerelateerde info:

Artikel delen