Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Kwaliteitsborging in de bouw gaat vanaf 2016 op de schop

Als het aan het kabinet ligt, gaat het huidige systeem van kwaliteitsborging in de bouw vanaf 2016 stapsgewijs op de schop. In het nieuwe systeem is de aannemer behalve voor verborgen gebreken ook aansprakelijk voor zichtbare gebreken die bij een oplevering door de opdrachtgever opgemerkt hadden kunnen worden. Ook wordt kwaliteitsborging dan een zaak voor marktpartijen zelf.

Bouwend Nederland 19 mei 2015

Als het aan het kabinet ligt, gaat het huidige systeem van kwaliteitsborging in de bouw vanaf 2016 stapsgewijs op de schop. In het nieuwe systeem is de aannemer behalve voor verborgen gebreken ook aansprakelijk voor zichtbare gebreken die bij een oplevering door de opdrachtgever opgemerkt hadden kunnen worden. Ook wordt kwaliteitsborging dan een zaak voor marktpartijen zelf.

Het wetsvoorstel kwaliteitsborging voor het bouwen waarmee minister Blok voor Wonen en Rijksdienst de herziening van het huidige systeem van kwaliteitsborging regelt, kreeg op 13 mei het groene licht van de ministerraad. Daarmee ligt het wetsvoorstel nu voor advies bij de Raad van State. De tekst van het voorstel en het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Stapsgewijs

Bedoeling van het wetsvoorstel is dat het nieuwe systeem vanaf 2016 stapsgewijs ingaat. Vanaf januari 2016 zal het eerst van toepassing zijn bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw. Later volgt uitbreiding van het nieuwe systeem naar de overige categorieën bouwwerken inclusieve kunstwerken als bruggen, tunnels en viaducten.

Gemeenten hoeven met ingang van volgend jaar bij het afgeven van een vergunning bij eenvoudige nieuwbouw en seriematige verbouw niet meer te kijken naar bouwtechnische aspecten. Ook hoeven ze geen controles meer uit te voeren tijdens de bouw. Marktpartijen moeten er dan zelf zorg voor dragen dat aantoonbaar aan de wettelijke eisen wordt voldaan. Dit aan de hand van door die partijen zelf te ontwikkelen methodes voor kwaliteitsborging. Gemeenten blijven bij het afgeven van een bouwvergunning overigens wel kijken naar de lokale welstandseisen, het bestemmingsplan en de veiligheid voor de omgeving. Ook controleert de gemeente of de aannemer werkt met een goedgekeurde methode voor kwaliteitsborging.

Sneller en goedkoper

Volgens de regering maakt het nieuwe systeem de controle op de bouwkwaliteit sneller en goedkoper. Daarnaast krijgt de opdrachtgever, zowel een particulier als een bedrijf, één aanspreekpunt voor kwaliteitsborging. Op 1 januari 2016 treedt ook de onafhankelijke publieke Toelatingsorganisatie in werking die beoordeelt of de door marktpartijen ontwikkelde methoden voor kwaliteitsborging voldoen.

De ministerraad acht herziening van het huidige systeem van kwaliteitsborging noodzakelijk vanwege toenemende complexiteit in de bouw, de noodzaak tot positieve prikkels voor bouwpartijen en een onheldere verdeling van rollen en verantwoordelijkheden. Het nieuwe systeem versterkt volgens de regering ook de positie van opdrachtgevers. Aannemers mogen over hun aansprakelijkheid voor zichtbare en verborgen gebreken straks met particuliere opdrachtgevers ook geen afwijkende afspraken maken. En zij hebben dan de plicht om hun opdrachtgever te informeren of en hoe zij verzekerd zijn voor risicos bij faillissement van het bedrijf en voor gebreken tijdens de bouw en daarna.

Standpunt Bouwend Nederland

Bouwend Nederland is voor een nieuw stelsel waarin de marktpartijen zelf verantwoordelijk zijn voor het leveren en aantonen van kwaliteit. Aan een aantal kritiekpunten van de vereniging is de afgelopen maanden door de minister tegemoet gekomen. Zo blijft in het wetsvoorstel de duur van het opschortingsrecht voor kopers van nieuwbouwwoningen (de 5%-regeling) drie maanden in plaats van de eerder voorgestelde 15 maanden.

Bouwend Nederland blijft zeer kritisch op de voorgestelde wijziging van de aansprakelijkheid voor gebreken. Met name bij opdrachten van professionele opdrachtgevers is de voorgestelde regeling niet evenwichtig en doet geen recht aan de risicoverdeling die in contracten wordt afgesproken. Daarnaast is Bouwend Nederland benieuwd naar de uitwerking van de wettelijke minimumeisen aan methoden voor kwaliteitsborging en aan het door de aannemer op te stellen opleverdossier. Ook de vraag of en in welke mate de bouwleges echt omlaag gaan bij invoering van het nieuwe stelsel staat nog open. Deze twee factoren bepalen of het nieuw systeem straks daadwerkelijk proportioneel en betaalbaar zal zijn voor consumenten en aannemers.

Gerelateerde info:

Artikel delen