Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

De parkeernorm wordt getoetst bij vergunningverlening, maar daarna.... (na verkoop) wie is er dan verantwoordelijk (als er te weinig bezoekersplaatsen zijn)?

De rechter overweegt: Uit artikel 1.1 volgt volgens [eiseres] dat de Omgevingsvergunning onderdeel uitmaakt van het Verkochte. Van de Omgevingsvergunning maakt het parkeeradvies deel uit (hierna: het Parkeeradvies). Uit het Parkeeradvies blijkt dat de parkeerplaatsen in de Parkeergarage van [woonproject] zijn bedoeld voor de bewoners en bezoekers van de Huurwoningen.

24 augustus 2024

Jurisprudentie – Samenvattingen

Op grond van de Omgevingsvergunning mocht [eiseres] dus verwachten dat [gedaagden] de voor bezoekers van de Woningen bestemde parkeerplaatsen in/op de Parkeergarage ook daadwerkelijk voor die bezoekers beschikbaar zouden stellen, aldus [eiseres]. De rechtbank kan deze redenering niet volgen. De Omgevingsvergunning is afgegeven voor het gehele complex en daarom zijn alle daarbij behorende parkeerplaatsen meegenomen ter beoordeling van de vraag of aan de parkeernorm was voldaan. Daarmee is niet gezegd dat [gedaagden] ook nadat zij zelf geen eigenaar meer is van de onroerende zaak ervoor moeten blijven zorgen dat aan de parkeernorm wordt voldaan. [eiseres] wijst verder naar artikel 5.2 van de Koopovereenkomst, waaruit volgens haar volgt dat de Parkeergarage en het parkeerterrein bij de woningen horen. Dat zegt echter niets over het bezoekersparkeren en wie daarvoor verantwoordelijk is na eigendomsoverdracht

(...) Van een schending van de hierboven genoemde garanties door [gedaagden] is volgens de rechtbank geen sprake. [gedaagden] hebben ten aanzien van [woonproject] , in ieder geval wat de parkeerplaatsen betreft, voldaan aan het Bestemmingsplan en aan de Omgevingsvergunning die voor het woonproject [woonproject] is afgegeven. Dit volgt ook uit het Parkeeradvies: ‘Conclusie. Ten aanzien van het aspect parkeren voorziet het initiatief in een gedegen oplossing voor het benodigde aantal auto- en fietsparkeerplaatsen. Het aspect parkeren vormt geen belemmering voor dit bestemmingsplan’. Dit was ten tijde van de Transportdatum nog steeds het geval. De onder e. genoemde garantie ziet op de periode dat de woningen nog gerealiseerd worden en strekt zich niet uit tot na de Transportdatum. Na Transportdatum was het de verantwoordelijkheid van [eiseres] als nieuwe eigenaar van de woningen om ervoor te zorgen dat het gebruik aan de relevante wet- en regelgeving voldeed.

AKD

Artikel delen