De A15 in de regio Arnhem mag worden doorgetrokken en de A12 en A15 mogen worden verbreed. Met de einduitspraak van 2 oktober 2024, is het tracébesluit ‘A12/A15 Ressen-Oudbroeken’ (ViA 15) – na jarenlang procederen – definitief geworden.
Stikstof
Het juridisch getouwtrek ging vooral over stikstof. De aanleg van de ViA15 leidt namelijk tot een toename van de stikstofneerslag op verschillende beschermde natuurgebieden in de omgeving. Om de schadelijke gevolgen van de stikstofneerslag te verminderen (‘mitigeren’) wil de minister extern salderen.
Extern salderen
Extern salderen houdt in dat een toename van de stikstofneerslag van (in dit geval) de ViA15, wordt weggestreept tegen een afname van de stikstofneerslag door (in dit geval) het beëindigen van een aantal agrarische bedrijven.
Extern salderen is mogelijk, mits de natuurwaarden van de betrokken Natura 2000-gebieden met ‘voldoende andere maatregelen’ geborgd, verbeterd of hersteld kunnen worden. Hierbij kan gedacht worden aan een blijvende daling van stikstofneerslag in een gebied door bijvoorbeeld de afname van dieraantallen. Als er onvoldoende maatregelen zijn, is de ‘stikstofwinst’ van de stoppende bedrijven dus nodig voor de natuur, en kan deze niet worden ingezet voor de ViA15.
De Afdeling bestuursrechtspraak heeft eerder, in een andere kwestie, geoordeeld dat een dergelijke beoordeling op gebiedsniveau moet plaatsvinden. Daarbij geldt dat wanneer een (blijvende) daling in een bepaald gebied nodig is, bovendien inzichtelijk moet worden met welke concrete andere maatregelen een daling van de stikstofneerslag bereikt kan worden.
Nadere onderbouwing volstaat
In een derde tussenuitspraak van maart dit jaar, oordeelt de Afdeling dat voor de inzet van extern salderen (in de provincie Gelderland) nog een nadere onderbouwing nodig is op dit punt.
Uit de nadere onderbouwing van de minister blijkt dat weliswaar een blijvende daling in de Gelderse beschermde natuurgebieden nodig is, maar de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot 2030 verder blijft dalen omdat er voldoende andere maatregelen zijn. De Afdeling geeft daarom – na 7,5 jaar – groen licht voor het project ViA15.
Deze bijdrage is ook gepubliceerd in de Nieuwsbrief Omgevingsrecht van SDU.