Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

GS kon deel van zijn bevoegdheden op het gebied van bouwtoezicht niet delegeren aan college van B & W

[appellant sub 3] en anderen betogen dat de rechtbank niet heeft onderkend dat het besluit onzorgvuldig is, omdat de vergunningvoorschriften 1.2.1, 1.3.1 en 1.3.2 de gemeente Oss ten onrechte als bevoegd gezag noemen.

28 augustus 2024

Jurisprudentie – Samenvattingen

Bij besluit van 28 augustus 2018 heeft het college van gedeputeerde staten van Noord-Brabant aan [appellante sub 2] een tijdelijke omgevingsvergunning verleend voor de activiteiten bouwen, afwijken van het bestemmingsplan en het milieuneutraal veranderen van de grondstoffenopslag behorend bij de inrichting op het perceel [locatie 1] in Maashees.

De onder 7 vermelde voorschriften zijn aan de vergunning van 28 augustus 2018 verbonden voor de activiteit bouwen. Op grond van voorschrift 1.2.1 moet [appellante sub 2] verschillende werkzaamheden voor aanvang van de uitvoering ervan aan "Vergunningen, Toezicht en Handhaving" van de gemeente Oss melden. Verder staat in voorschrift 1.3.1 dat statistische berekeningen en tekeningen ter goedkeuring moeten worden ingediend bij "Vergunningen, Toezicht en Handhaving" van de gemeente Oss. In voorschrift 1.3.2 staat dat niet met de bouw mag worden begonnen, voordat de gegevens uit voorschrift 1.3.1 zijn overgelegd en schriftelijk zijn goedgekeurd door "Vergunningen, Toezicht en Handhaving" van de gemeente Oss.

Partijen zijn het erover eens dat het college van GS op grond van artikel 2.4 van de Wabo, in samenhang met artikel 3.3, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht (Bor) het bevoegd gezag is om te beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning met betrekking tot activiteiten van de inrichting.

Uit de vergunningvoorschriften leidt de Afdeling af dat het college een deel van zijn bevoegdheden heeft gedelegeerd aan "Vergunningen, Toezicht en Handhaving" van de gemeente Oss. Het is voor de Afdeling onduidelijk op basis van welke regelgeving dit is toegestaan en om welke reden. In zoverre is het besluit in strijd met artikel 3:2 van de Awb onzorgvuldig voorbereid.

YS: De hashtag#Omgevingswet lijkt wat dit betreft meer mogelijkheden te bieden: zie artikel 5.16 hashtag#Omgevingswet en artikel 4.17 van het hashtag#Omgevingsbesluit. Het besluit om artikel 5.16 Omgevingswet toe te passen is een delegatiebesluit. In de Tekst & Commentaar Omgevingswet (V.M.Y. van 't Lam) wordt beschreven dat de flexibiliteitsregeling uit de Omgevingswet geen directe voorganger heeft. De Wabo voorzag niet in een flexibiliteitsregeling. Art. 6.17 lid 2 Waterwet voorzag wel in een flexibiliteitsregeling, die verwant is aan de regeling uit de Ow, maar daar wel van verschilt.

Artikel delen