Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Vergunning voor tijdelijke woningen Oekraïense vluchtelingen Assendelft blijft overeind

De rechtbank Noord-Holland houdt de aangepaste vergunning voor de bouw van tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen in stand, nu de gemeente heeft toegezegd dat er twee keer zoveel parkeerplaatsen komen.

15 november 2024

Jurisprudentie – Samenvattingen

Omgevingsvergunning aangepast na onderzoek

De gemeente Zaanstad heeft op 30 maart 2023 een omgevingsvergunning gegeven voor het bouwen van 64 tijdelijke woonunits. Die woningen komen tussen de Noorderveenweg en het Jaap Bootpad in Assendelft en zijn bedoeld voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Tegen die vergunning is beroep ingesteld door omwonenden, die onder andere aangaven dat de gemeente rekening houdt met een veel te laag aantal parkeerplaatsen bij de woningen. In een tussenuitspraak van 5 juli 2024 verwierp de rechtbank de bezwaren tegen het gebruik van het terrein, het bouwen van de woningen en de aanleg van een uitweg, en kreeg de gemeente 12 weken de tijd om beter uit te leggen hoe ze tot het aantal parkeerplaatsen is gekomen.

De gemeente heeft een deskundigenrapport laten opstellen over het aantal parkeerplaatsen en op basis daarvan de vergunning aangepast. In de eerste versie van de vergunning stond dat er 0,3 parkeerplaats per woning moest komen, in de aangepaste versie is dat 0,65 geworden, dus twee keer zoveel parkeerplaatsen. Dit omdat Oekraïense vluchtelingen geregeld met de auto naar Nederland zijn gekomen en hun Oekraïense auto mogen gebruiken zonder hem te registreren. Daarom verwacht de deskundige dat Oekraïense vluchtelingen net zoveel auto's hebben als bewoners van sociale huurwoningen. Er komen nu in totaal 45 parkeerplaatsen, terwijl dat er eerst 21 waren.

Oordeel van de rechtbank

De rechtbank vindt dat de gemeente een goed rapport heeft laten maken over het aantal parkeerplaatsen dat nodig is. De gemeente legt overtuigend uit waarom ze de vergunning aanpast met de nieuwe norm van 0,65 parkeerplaats per woning. De rechtbank stelt verder vast dat de gemeente de omwonenden met de aangepaste parkeernorm tegemoet is gekomen.

De rechtbank verklaart het beroep van de omwonenden tegen de eerste versie van de omgevingsvergunning gegrond, maar houdt de aangepaste vergunning in stand, omdat daarin goed is onderbouwd waarom er 0,65 parkeerplaats per woning moet komen. De tijdelijke woonunits mochten dus gebouwd worden en mogen blijven staan, zolang de omgevingsvergunning geldig is.

Artikel delen