Ook zal in de uitvoeringsregelgeving een samenhangende benadering van complexe activiteiten worden gewaarborgd; het gaat hierbij om IPPC-installaties en (voormalige) inrichtingen. In de regelgeving wordt geborgd dat sprake is van één bevoegd gezag met een uniform systeem van toezicht en handhaving.
Ten slotte geldt dat een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen ook dient te worden aangemerkt als een aanvraag om een afwijking ten opzichte van het omgevingsplan toe te staan, als de aanvraag in strijd is met dat omgevingsplan. Dit is ook in de huidige Wabo opgenomen. Het nieuwe omgevingsplan kent een grotere reikwijdte dan het huidige bestemmingsplan. Om die reden zal naar alle waarschijnlijkheid de behoefte aan gefaseerde vergunningverlening onder de Omgevingswet bij strijd met het omgevingsplan ten opzichte van de Wabo toenemen.51Zie: J.H.G van den Broek, Handboek Omgevingswet in de praktijk, 2019 (2e druk), Wolters Kluwer, Deventer, Deel VI, Hoofdstuk 9, paragraaf 9.4.
2Zie: J.H.G van den Broek, Handboek Omgevingswet in de praktijk, 2019 (2e druk), Wolters Kluwer, Deventer, Deel VI, Hoofdstuk 9, paragraaf 9.4.
3Zie uitgebreid Stibbebundel Omgevingswet; http://www.estibbe.com/pgo/documenten/Bundel_Omgevingswet.pdf.
4Artikel 3:20 Algemene wet bestuursrecht.
5Zie uitgebreid Stibbebundel Omgevingswet; http://www.estibbe.com/pgo/documenten/Bundel_Omgevingswet.pdf.