Haalbaarheidsonderzoek: In de voorbereidingsfase van de aanbestedingsprocedure onderzoeken of de gestelde eisen en voorwaarden waaronder de opdracht moet worden uitgevoerd, haalbaar zijn, teneinde ervoor te zorgen dat inkoopbeslissingen zo gefundeerd mogelijk kunnen worden genomen. Lit: Van der Horst en Schenk 2018: blz. 230-231.
Handleiding EC: (Een van de) in het verleden door de Europese Commissie uitgebrachte handleidingen ‘Handleiding: Voorschriften van de Gemeenschap inzake overheidsopdrachten voor dienstverlening, voor leveringen, en voor de uitvoering van werken’ in verband met de Richtlijn Diensten (Richtlijn 92/50/EEG), de Richtlijn Leveringen (Richtlijn 93/36/EEG) en de Richtlijn Werken (Richtlijn 93/37/EEG).
Helmut Müller: Partijnaam bij het arrest HvJ EG 25 maart 2010 in zaak C-451/08 (Helmut Müller). Het arrest is onder meer relevant in verband met de ‘bezwarende titel’ en bij gebiedsontwikkeling.
Heraanbesteding: Opnieuw een aanbestedingsprocedure doorlopen. Jur: Rechtbank Midden-Nederland 17 december 2014, ECLI:NL:RBMNE:2014:7359, r.o. 4.5: “De voornoemde aanbestedingsrechtelijke grondbeginselen (het gelijkheids- en het transparantiebeginsel) alsook de eisen van redelijkheid en billijkheid verzetten zich ertegen dat een aanbestedende dienst zonder objectieve rechtvaardiging tot heraanbesteding overgaat wanneer eenmaal een aanbesteding heeft plaatsgehad en een inschrijver kan worden aangewezen die voor gunning van de opdracht in aanmerking komt. Tenzij geen geschikte inschrijvingen zijn gedaan of indien er procedurele gebreken aan de aanbestedingsprocedure kleven die maken dat een rechtmatige gunning niet mogelijk is, zal een aanbestedende dienst dan ook niet tot heraanbesteding mogen overgaan zonder de specificaties van de opdracht wezenlijk te wijzigen.”
Herbeoordeling: Het opnieuw beoordelen van de inschrijving(en) door de aanbestedende dienst. Jur: Rechtbank Den Haag 30 november 2016, ECLI:NL:RBDHA:2016:14795, r.o. 4.4: “Sweco stelt zich voorts op het standpunt dat haar inschrijvingen op het sub-criterium Verificatie en Validatie het cijfer 6 hadden moeten scoren. Voor zover zij zich voor dat standpunt beroept op een vergelijking tussen de (motivering van de) herbeoordeling en de (motivering van de) oorspronkelijke beoordeling, wordt dat standpunt niet gevolgd. Met de herbeoordeling is de oorspronkelijke beoordeling immers komen te vervallen. […]”
Herstelmogelijkheid: (Eventuele) mogelijkheid tot herstel van een gebrek of een fout in de inschrijving. Jur: HvJ EU 10 november 2016 in zaak C-199/15 (Ciclat), r.o. 29: “Anderzijds kan een aanbestedende dienst er weliswaar om verzoeken dat de gegevens inzake een inschrijving nauwgezet worden verbeterd of aangevuld, doch dergelijke verbeteringen of aanvullingen kunnen enkel betrekking hebben op gegevens waarvan objectief kan worden vastgesteld dat zij dateren van voor het einde van de inschrijvingstermijn om deel te nemen aan een aanbestedingsprocedure, en niet op gegevens die op straffe van uitsluiting moeten worden verstrekt […].”
Herzieningsclausule: Een herzieningsclausule voorziet in de mogelijkheid dat partijen gezamenlijk kunnen besluiten tot aanpassingen van de overeenkomst volgens de vooraf kenbaar gemaakte situaties en voorwaarden. Wet: Art. 2.163c Aanbestedingswet 2012. Lit: Klijn en Van den Boogaart 2013: blz. 644-677.
Hof (1): HvJ EU.
Hof (2): Gerechtshof.
Hoge Raad: Hoogste rechterlijke instantie in Nederland.
Hoger beroep: Rechterlijke uitspraak in tweede aanleg. Jur: Hof Den Haag 19 april 2016, ECLI:NL:GHDHA:2016:1024, r.o. 5: “Het hof stelt voorop dat in het aanbestedingsrecht niet is vereist dat het verlenen van de opdracht moet worden uitgesteld tot de rechter in twee instanties heeft beslist of tot de rechterlijke uitspraak onherroepelijk is geworden. Slechts de uitspraak van de rechter in eerste aanleg dient te worden afgewacht. Of langer dient te worden gewacht, is afhankelijk van de afweging van alle bij een concrete zaak betrokken belangen.”
Homogeen: De levering van producten dient als homogeen te worden beschouwd wanneer de producten voor eenzelfde doel bestemd zijn volgens de Handleiding EC Richtlijn Leveringen.
Homogene leveringen: Leveringen (producten) van dezelfde aard en met dezelfde of een vergelijkbare bestemming of doelstelling, bijvoorbeeld kopieerpapier, ongeacht het vereiste formaat, of kantoormeubelen die een harmonisch geheel moeten vormen of voedingsmiddelen van een bepaald assortiment. Wet: Art. 2.19 Aanbestedingswet 2012.
Hoofdaannemer: De aannemer die rechtstreeks contact onderhoudt met de aanbestedende dienst/opdrachtgever en die als contractpartij verantwoordelijk is voor de uitvoering van de opdracht. Wet: Art. 2.79 Aanbestedingswet 2012.
Hoofddoel van de Unierechtelijke regels: HvJ EU 8 mei 2014 in zaak C-15/13 (Datenlotsen Informationssysteme GmbH) r.o. 22: “Overeenkomstig de rechtspraak van het Hof is het hoofddoel van de Unierechtelijke regels inzake overheidsopdrachten de openstelling voor onvervalste mededinging in alle lidstaten op het gebied van de uitvoering van werken, de levering van producten en de verrichting van diensten, hetgeen impliceert dat elke aanbestedende dienst de relevante Unierechtelijke regels moet toepassen wanneer is voldaan aan de daarin gestelde voorwaarden […].”
Hoofdvoorwerp: Kenmerk van de opdracht dat de overhand heeft. Wet: Artt. 2.12a en 2.12b Aanbestedingswet 2012. Jur: HvJ EG 21 februari 2008 in zaak C-412/04, r.o. 49: “Het hoofdvoorwerp dient te worden bepaald op basis van de essentiële verplichtingen die primeren en als zodanig kenmerkend zijn voor de betrokken opdracht, en niet op basis van die welke slechts bijkomstig of aanvullend zijn en uit het voorwerp zelf van de overeenkomst voortvloeien. De respectieve waarde van de verschillende betrokken prestaties is slechts één van de criteria die voor deze vaststelling in aanmerking moeten worden genomen.” Lit: Van der Horst en Schenk, 2018: blz. 169.
Hoogconjunctuur: De opgaande fase in de conjunctuurbeweging van de vrijemarkteconomie. Deze kenmerkt zich door een grote, economische bedrijvigheid, een geringe werkloosheid en een krachtige bestedingsneiging onder consumenten.
Horizontale in-house opdracht: Een gecontroleerde aanbestedende dienst besteedt in bij een andere rechtspersoon (bijvoorbeeld een ‘zusje’) die door dezelfde aanbestedende dienst wordt gecontroleerd. Wet: Art. 2.24a lid 2 Aanbestedingswet 2012. Jur: HvJ EU 8 mei 2014 in zaak C-15/13 (Datenlotsen Informationssysteme GmbH), r.o. 16: “Deze rechter merkt op dat het Hof zich tot op heden nog niet heeft uitgesproken aangaande de vraag – waarover in de rechtsleer op nationaal niveau hevig is gedebatteerd – of een als “horizontale in-houseopdracht” gekwalificeerde plaatsing van een opdracht binnen een betrekking tussen drie personen valt onder de rechtspraak die is voortgekomen uit het arrest Teckal (EU:C:1999:562). Hij meent dat op grond van de geest en het doel van de voor het eerst in dat arrest geformuleerde vrijstelling voor “in-housegunningen”, een horizontale in-houseopdracht als in het hoofdgeding onder deze vrijstelling zou kunnen vallen. […]”
Horizontale samenwerking: In de praktijk gebruikte term voor samenwerking tussen overheden om te bewerkstelligen dat de openbare diensten die zij moeten uitvoeren, worden verleend met het oog op de verwezenlijking van hun gemeenschappelijke doelstellingen, die onder voorwaarden een uitzondering op de aanbestedingsplicht met zich meebrengt. Wet: Art. 2.24c Aanbestedingswet 2012. Jur: HvJ EU 13 juni 2013 in zaak C-386/11 (Piepenbrock), r.o. 37: “In bedoeld geval zijn de Unierechtelijke regels inzake overheidsopdrachten niet van toepassing voor zover dergelijke overeenkomsten uitsluitend door openbare lichamen zijn gesloten, zonder enige particuliere inbreng, geen enkele particuliere dienstverrichter wordt bevoordeeld tegenover zijn concurrenten en de samenwerking die deze overeenkomsten tot stand brengen uitsluitend wordt beheerst door overwegingen en eisen die verband houden met het nastreven van doelstellingen van algemeen belang (arrest Ordine degli Ingegneri della Provincia di Lecce e.a., punt 35).” Lit: Par. 3.3.1 t/m 3.3.3 van het Werkdocument van de diensten van de Commissie betreffende de toepassing van het EU-aanbestedingsrecht op de betrekkingen tussen aanbestedende diensten (“publiek-publieke samenwerking”), SEC (2011) 1169 definitief van 04.10.2011.
HR: Afkorting voor Hoge Raad.
Huisleverancier: De ‘zittende’ leverancier tijdens de aanbesteding. Jur: Rechtbank Oost-Brabant 10 januari 2013, ECLI:NL:RBOBR:2013:BY9052, r.o. 4.5: “[…] Juist is dat bij een aanbestedingsprocedure als de onderhavige het onvermijdelijk is dat een zittende aannemer wellicht enige informatievoorsprong heeft, hetgeen niet zonder meer onrechtmatig is. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter brengt echter de wijze waarop de Gemeenten de onderhavige aanbesteding hebben ingericht mee dat de kennisvoorsprong van een zittende aannemer op voor de inrichting van de inschrijving wezenlijke punten, tot ongelijke kansen voor de inschrijvers kan leiden. In het bestek worden inschrijvers immers gedwongen een inschatting te maken van de omstandigheden die zij bij de uiteindelijke uitvoering van de werkzaamheden zullen aantreffen (zoals locaties, bereikbaarheid, reinigingshistorie en vervuilingsgraad van het riool), hetgeen zij in één prijs tot uitdrukking moeten laten komen. Dit is allemaal informatie waarover een zittende aannemer uit hoofde van eerdere werkzaamheden kan beschikken.” Lit: Van der Horst en Schenk 2018: blz. 234.
Huur: Huur-verhuur, Overeenkomst waarbij de ene partij, de verhuurder, zich verbindt aan de andere partij, de huurder, een zaak of een gedeelte daarvan in gebruik te verstrekken en de huurder zich verbindt tot een tegenprestatie. Degene die de zaak in gebruik krijgt, noemen we de huurder. Wet: Art. 1.1 Aanbestedingswet 2012 (overheidsopdracht voor leveringen) en art. 2.20 Aanbestedingswet 2012.
Huurkoop: Koop en verkoop op afbetaling, waarbij partijen overeenkomen dat de verkochte zaak niet door enkele aflevering in eigendom overgaat, maar pas door vervulling van de opschortende voorwaarde van algehele betaling van wat door de koper uit hoofde van de koopovereenkomst verschuldigd is. Wet: Art. 1.1 (overheidsopdracht voor leveringen) en art. 2.20 Aanbestedingswet 2012.
HvJ EU: Het Hof van Justitie van de Europese Unie. Wet: Art. 251 e.v. VWEU.