Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Doelgroep*

Thema’s

Wat zegt ons verkiezingsprogramma?

Locatie

Hoe kunnen we ze bereiken?

Organisatie

Sleutelfiguren

Leden

Gelovigen

Ouderen

Jongeren

Gezinnen

Ondernemers (detailhandel)

Ondernemers

(‘groot’)

Ondernemers

(agrarisch)

ZZP-ers

Werknemers

Sociaal kwetsbaar

Zwevende kiezers

Nieuwe inwoners

Toelichting:

Thema’s: wat zijn de inhoudelijke onderwerpen die deze inwoners/ondernemers rechtstreeks raken;

Onder ‘wat kunnen we voor ze doen’ wordt niet bedoeld belangenbehartiging, wel een beleidsinstrumentarium waardoor mogelijke knelpunten of problemen worden verminderd of opgeheven.

Onder ‘locatie’ wordt verstaan of deze doelgroepen in specifieke wijken of gebieden ‘te lokaliseren’ zijn. Detailhandel, groothandel, agrariërs en senioren zijn vaak gemakkelijker te lokaliseren dan andere doelgroepen. Via bevolkingsonderzoek is na te gaan waar veel jongeren en jonge gezinnen wonen, zo ook overige ondernemers etc.;

Communicatie kan via een huis-aan-huis krant maar ook via rechtstreekse mailing, via kerken en sportverenigingen of social media. Iedere doelgroep heeft z’n eigen ‘kanalen’ ter beschikking;

Bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld ondernemers, ouderen, gelovigen zijn aangesloten bij respectievelijk een ondernemersvereniging, een ouderenbond en/of een kerkgenootschap. Communicatie (een vraag of informatie) kan ook via het bestuur of kerkenraad verlopen.

*De doelgroepen waar de fractie zich specifiek voor wil inzetten kunnen bij de start van de raadsperiode worden bepaald. In het schema hieronder tref je suggesties om de keuzes scherp te krijgen.

Suggesties ten behoeve van doelgroepbepaling

Wie moet jouw agenda in ieder geval kennen? Voor wie zet jij je in?

Omcirkel de types. Beschrijf waar je ze kunt vinden, en maak een plan.

ALGEMEEN

Verenigingen, specifieke individuen, instellingen, bedrijven, politieke partijen per partij en per overheidslaag, idem politici, colleges van bestuurders per partij en per overheidslaag, idem bestuurders, journalisten, ambtenaren, organisaties, raden van toezicht/medezeggenschap, collectieven, coöperaties, kerken.

ONDERNEMERS

Winkeliers, boeren, tuinders, horeca-exploitanten, kermisexploitanten, marktkooplui, ZZP’ers, dienstverleners, maatschappelijke ondernemers, makers, zorgondernemers

VERKEERSDEELNEMERS

Automobilisten, (snel)fietsers, woon-werk-gaanders, rollatorlopers, kinderwagenvervoerders, bolderkarduwers, bakfietsers, wandelaars, skaters, bus- en treinreizigers

OPVOEDERS & ZORGERS

Vaders en moeders, opa’s en oma’s, pleegouders, mantelzorgers, oppassers, burenhelpers, ondersteuners, koffieschenkers

AGRARIERS & NATUURLIEFHEBBERS

Boeren, tuinders, akkerbouwers, jagers, IVN-leden, wandelaars, recreanten, fietsers, stadse mensen die naar buiten willen, vissers, vaarders, tuinierders, hondenbezitters

VRIJWILLIGERS

Bij clubs, verenigingen, zorginstellingen, cultuurinstellingen

EIGENAREN

Van vastgoed, woningen, bedrijfspanden, winkelpanden, grond, roerend goed, vakantiehuisjes, campings, volkstuin

ZORGBEHOEVENDEN

Gehandicapten, ouderen, kinderen, probleemjongeren, arbeidsgehandicapten, Wmo-cliëntele

KWETSBARE GROEPEN

Werklozen, gehandicapten, allochtonen, migranten, arbeidsmigranten, (lees)blinden, analfabeten, arme mensen, daklozen, woningzoekers

SPORTERS & RECREANTEN

Mensen die buiten in beweging zijn: hardlopers, skaters, fietsers, dagjesmensen, bezoekers aan de gemeente, avond-4-daagselopers, wandelaars, hondenbezitters, tuinierders

CULTUURLIEFHEBBERS

Liefhebbers van kunst, muziek, historie, dans, boeken, cultuur, antiekmarkten, kerken. Schouwburg- en bioscoopbezoekers, evenementbezoekers, toeristen

INWONERS VAN KERNEN OF WIJKEN

Mensen met een (fysiek) omgevingsbelang

OVERIGE

Groepen van mensen die hier niet genoemd zijn.