Doelgroep* | Thema’s | Wat zegt ons verkiezingsprogramma? | Locatie | Hoe kunnen we ze bereiken? | Organisatie Sleutelfiguren |
|---|---|---|---|---|---|
Leden | |||||
Gelovigen | |||||
Ouderen | |||||
Jongeren | |||||
Gezinnen | |||||
Ondernemers (detailhandel) | |||||
Ondernemers (‘groot’) | |||||
Ondernemers (agrarisch) | |||||
ZZP-ers Werknemers | |||||
Sociaal kwetsbaar | |||||
Zwevende kiezers | |||||
Nieuwe inwoners |
Toelichting:
Thema’s: wat zijn de inhoudelijke onderwerpen die deze inwoners/ondernemers rechtstreeks raken;
Onder ‘wat kunnen we voor ze doen’ wordt niet bedoeld belangenbehartiging, wel een beleidsinstrumentarium waardoor mogelijke knelpunten of problemen worden verminderd of opgeheven.
Onder ‘locatie’ wordt verstaan of deze doelgroepen in specifieke wijken of gebieden ‘te lokaliseren’ zijn. Detailhandel, groothandel, agrariërs en senioren zijn vaak gemakkelijker te lokaliseren dan andere doelgroepen. Via bevolkingsonderzoek is na te gaan waar veel jongeren en jonge gezinnen wonen, zo ook overige ondernemers etc.;
Communicatie kan via een huis-aan-huis krant maar ook via rechtstreekse mailing, via kerken en sportverenigingen of social media. Iedere doelgroep heeft z’n eigen ‘kanalen’ ter beschikking;
Bepaalde doelgroepen, bijvoorbeeld ondernemers, ouderen, gelovigen zijn aangesloten bij respectievelijk een ondernemersvereniging, een ouderenbond en/of een kerkgenootschap. Communicatie (een vraag of informatie) kan ook via het bestuur of kerkenraad verlopen.
*De doelgroepen waar de fractie zich specifiek voor wil inzetten kunnen bij de start van de raadsperiode worden bepaald. In het schema hieronder tref je suggesties om de keuzes scherp te krijgen.
Suggesties ten behoeve van doelgroepbepaling
Wie moet jouw agenda in ieder geval kennen? Voor wie zet jij je in?
Omcirkel de types. Beschrijf waar je ze kunt vinden, en maak een plan.
ALGEMEEN
Verenigingen, specifieke individuen, instellingen, bedrijven, politieke partijen per partij en per overheidslaag, idem politici, colleges van bestuurders per partij en per overheidslaag, idem bestuurders, journalisten, ambtenaren, organisaties, raden van toezicht/medezeggenschap, collectieven, coöperaties, kerken.
ONDERNEMERS Winkeliers, boeren, tuinders, horeca-exploitanten, kermisexploitanten, marktkooplui, ZZP’ers, dienstverleners, maatschappelijke ondernemers, makers, zorgondernemers | VERKEERSDEELNEMERS Automobilisten, (snel)fietsers, woon-werk-gaanders, rollatorlopers, kinderwagenvervoerders, bolderkarduwers, bakfietsers, wandelaars, skaters, bus- en treinreizigers |
OPVOEDERS & ZORGERS Vaders en moeders, opa’s en oma’s, pleegouders, mantelzorgers, oppassers, burenhelpers, ondersteuners, koffieschenkers | AGRARIERS & NATUURLIEFHEBBERS Boeren, tuinders, akkerbouwers, jagers, IVN-leden, wandelaars, recreanten, fietsers, stadse mensen die naar buiten willen, vissers, vaarders, tuinierders, hondenbezitters |
VRIJWILLIGERS Bij clubs, verenigingen, zorginstellingen, cultuurinstellingen | EIGENAREN Van vastgoed, woningen, bedrijfspanden, winkelpanden, grond, roerend goed, vakantiehuisjes, campings, volkstuin |
ZORGBEHOEVENDEN Gehandicapten, ouderen, kinderen, probleemjongeren, arbeidsgehandicapten, Wmo-cliëntele | KWETSBARE GROEPEN Werklozen, gehandicapten, allochtonen, migranten, arbeidsmigranten, (lees)blinden, analfabeten, arme mensen, daklozen, woningzoekers |
SPORTERS & RECREANTEN Mensen die buiten in beweging zijn: hardlopers, skaters, fietsers, dagjesmensen, bezoekers aan de gemeente, avond-4-daagselopers, wandelaars, hondenbezitters, tuinierders | CULTUURLIEFHEBBERS Liefhebbers van kunst, muziek, historie, dans, boeken, cultuur, antiekmarkten, kerken. Schouwburg- en bioscoopbezoekers, evenementbezoekers, toeristen |
INWONERS VAN KERNEN OF WIJKEN Mensen met een (fysiek) omgevingsbelang | OVERIGE Groepen van mensen die hier niet genoemd zijn. |