Brandveiligheid bij zorginstellingen behoort prioriteit te zijn bij gemeenten en zorginstellingen. Maar wat zegt de praktijk? Uit een gezamenlijk rapport van de rijksinspecties (bestaande uit de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport), blijkt dat de onderzoeksuitkomsten uit 2011 van 96 zorginstellingen, aangeven dat de brandveiligheid van zorginstellingen ten opzichte van eerder onderzoek (in 2004) niet of nauwelijks is verbeterd.
Door: Michiel de Kok
Brandveiligheid bij zorginstellingen behoort prioriteit te zijn bij gemeenten en zorginstellingen. Maar wat zegt de praktijk? Uit een gezamenlijk rapport van de rijksinspecties (bestaande uit de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport), blijkt dat de onderzoeksuitkomsten uit 2011 van 96 zorginstellingen, aangeven dat de brandveiligheid van zorginstellingen ten opzichte van eerder onderzoek (in 2004) niet of nauwelijks is verbeterd.
Als naar de mening van de rijksinspecties, de prioriteit en inspectiefrequentie van het toezicht door gemeenten op de brandveiligheid van zorginstellingen, in combinatie met de mate waarin zorginstellingen de brandveiligheid zelf oppakken, onvoldoende is wordt overwogen gebruik te maken van de interventiemogelijkheden zoals bedoeld in artikel 5.24 van de Wabo.
Verder zijn de rijksinspecties voornemens om de gemeenten en zorginstellingen die onvoldoende maatregelen treffen, bekend te maken.
Wat houden de interventiemogelijkheden in volgens de Wabo
§ 5.5. Vorderingsbevoegdheid van Onze betrokken Minister - Artikel 5.24
Ter zake van een overtreding van het bepaalde bij of krachtens deze wet kan Onze Minister in het belang van de bescherming van de fysieke leefomgeving vorderen dat het bestuursorgaan dat daartoe bevoegd is, binnen een door hem te stellen termijn een beschikking tot oplegging van een last onder bestuursdwang, oplegging van een last onder dwangsom of intrekking van een vergunning of ontheffing, uitvoert, of geeft en uitvoert. Deze bevoegdheid geldt niet met betrekking tot activiteiten als bedoeld in artikel 2.2. Eenzelfde bevoegdheid heeft Onze betrokken Minister ter zake van een overtreding van het bepaalde bij of krachtens een andere betrokken wet met het oog op het belang is dat de betrokken wet beoogt te beschermen.
Het bestuursorgaan doet van de wijze waarop gevolg is gegeven aan de vordering schriftelijk mededeling aan Onze betrokken Minister.
Indien het bestuursorgaan niet of niet volledig gevolg geeft aan een vordering, kan Onze betrokken Minister voor rekening van dat bestuursorgaan daarin voorzien.
Artikel 5:10, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat voor het bestuursorgaan dat de sanctie heeft opgelegd, wordt gelezen: het bestuursorgaan dat geen gevolg heeft gegeven aan de vordering.
Onze betrokken Minister kan bij zijn vorderingsbesluit bepalen dat in afwijking van artikel 5:25 van de Algemene wet bestuursrecht de aan de uitvoering van de beschikking verbonden kosten voor rekening van het bestuursorgaan blijven.
Vervolgstappen
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zal - in overleg met de VNG - de inzet van het toezicht door gemeenten op brandveiligheid in kaart brengen. Op dit moment zijn de rijksinspecties bezig bij alle gemeenten in Nederland een telefonisch interview af te nemen. De gemeenten zijn hier tijdig schriftelijk over ingelicht door de rijksinspecties. In het telefonisch interview worden de belangrijkste vragen gesteld met betrekking tot de gebruiksveiligheid bij zorginstellingen en het toezicht hierop door de gemeente. Denk hier bij aan de prioriteiten, de frequentie en kwaliteit van het toezicht door die gemeente. Vervolgens zullen één op de tien gemeenten een bezoek krijgen voor een nader onderzoek door de rijksinspecties. De resultaten van de interviews en bezoeken en de invulling aan alle genoemde acties zullen voor het einde van 2012 aan de Tweede Kamer aangeboden worden.
Conclusie
Uit het rapport van 2011 blijkt duidelijk dat er nog veel aan kwaliteit en gebruiksveiligheid te winnen is bij gemeenten en zorginstellingen. Iedere verandering in de richting van een veiliger gebruik van een gebouw, kost veel tijd en geld. En het is ook niet vreemd dat wijzigingen vaak traag doorgevoerd worden. De huidige recessie en wijzigende inkomsten van zorginstellingen en gemeenten dragen daar niet aan bij. Maar toch is het van het grootste belang dat alle partijen de confrontatie in het gesprek op blijven zoeken om de veiligheid op alle vlakken op niveau te houden of op het gewenste niveau te brengen. De kosten en de tijd wegen op tegen het economisch verlies wanneer een calamiteit plaats zal vinden. Nederland is klein en we kunnen onze energie beter besteden aan veiligheid dan puin ruimen of erger.
Gebruikte literatuur:
Rapport 'Brandveiligheid van zorginstellingen' d.d. 09-12-2011
Rapport van de VROM-Inspectie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De VROM-Inspectie heeft het rapport aangeboden aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretarissen van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Ernstige gebreken omtrent brandveiligheid zorginstellingen, d.d. 06-01-2012
De brandveiligheid van veel zorginstellingen schiet tekort.
Uit onderzoek van vier rijksinspecties blijkt dat bij 30 procent van de zorginstellingen sprake is van zulke ernstige gebreken dat ingrijpen noodzakelijk is.
Kamerbrief over rapport 'Brandveiligheid van zorginstellingen' d.d. 07-02-2012
Brief van minister Schippers (VWS) aan de Tweede Kamer over het rapport 'Brandveiligheid van zorginstellingen' van de samenwerkende rijksinspecties
(onder verantwoordelijkheid van de VROM-Inspectie). Het rapport schetst een landelijk beeld van de brandveiligheid in zorginstellingen en gaat in op het effect van de acties naar aanleiding van eerdere onderzoeken.De brief is mede ondertekend door minister Spies (BZK) en de staatssecretarissen Veldhuijzen van Zanten-Hyllner (VWS) en De Krom (SZW).
Uitstelbrief over brandveiligheid bij zorginstellingen, d.d. 21-03-2012
Uitstelbrief van staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten-Hyllner (VWS) over de brandveiligheid bij zorginstellingen.
Door InterConcept