Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

‘Goede communicatie bij asbest begint bij eerlijk informeren’

Bij constatering van asbest is een goede communicatie met de huurders cruciaal, zegt projectleider vastgoedverbetering Evert Helweg van woningcorporatie Stadgenoot. Hij coördineert de asbestverwijdering in 382 bergingen in zolders van woningen in de Diamantbuurt. ‘Dat begint bij het open en eerlijk informeren. Wat is er aan de hand en wat gaat er gebeuren?’

AedesNet 2 August 2012

Bij constatering van asbest is een goede communicatie met de huurders cruciaal, zegt projectleider vastgoedverbetering Evert Helweg van woningcorporatie

Stadgenoot

. Hij coördineert de asbestverwijdering in 382 bergingen in zolders van woningen in de Diamantbuurt. Dat begint bij het open en eerlijk informeren. Wat is er aan de hand en wat gaat er gebeuren?

Uit bewonersbrieven moeten bewoners opmaken: ze zijn er mee bezig, en we worden gehoord. De asbestbesmetting bij Stadgenoot werd in 2011 geconstateerd bij een routinecontrole. Hoewel het om de laagste graad van besmetting bleek te gaan, ontstond toch paniek bij sommige bewoners.

Natuurlijk zijn de reacties niet alleen maar negatief, vertelt Helweg. Sommige bewoners reageren heel ontspannen. Maar je hebt er ook die de meest verschrikkelijke ziektes hebben gehad en zeggen: dat komt door het asbest op die zolder.

 

Vijf tips voor bewonerscommunicatie

1. Houd via bewonersbrieven de huurders op de hoogte van de stand van zaken.

2. Zorg dat op de website actuele informatie staat.

3. Organiseer informatie-avonden zodat bewoners hun zegje kunnen doen.

4. Zorg voor een duidelijk aanspreekpunt voor bewoners, bereikbaar via e-mail en telefoon.

5. Houd bewonersspreekuren om problemen te bespreken en op te lossen

Tijdens het project bij Stadgenoot, dat in december 2011 startte en inmiddels bijna ten einde loopt, heeft hij gemerkt dat de omgang met bewoners vaak wordt onderschat. Ook wij zijn er te makkelijk mee omgegaan. Zo van: we gaan het wel even saneren. Technisch gezien is asbestverwijdering meestal geen moeilijke opgave, maar communicatief en sociaal is het heel zwaar.

 

Interne communicatie

Ook goede interne afstemming is cruciaal. Het gebiedsteam, de juridische afdeling, de afdeling communicatie: elke tak van sport binnen Stadgenoot moet zijn zegje kunnen doen vertelt Helweg.

Daarnaast is het zaak dat ook alle andere betrokken bedrijven, de verhuizers, het saneringsbedrijf en de aannemer, goed zijn geïnformeerd. Enige vakkennis over asbestrapporten komt goed van pas, heeft Helweg gemerkt: Die zijn namelijk erg ingewikkeld. Zorg dus dat je een vertrouwenspersoon hebt die weet hoe asbestinventarisaties in elkaar zitten.

 

Handboek Asbest

Asbest komt veel voor in woningen die gebouwd zijn tussen ongeveer 1945 en 1993. Het materiaal zit in meterkasten, garages, rond ventilatiesystemen of onder vloerbedekking. Tot 1993 was het een veelgebruikt product in de bouw. Veel corporaties hebben inmiddels een asbestinventarisatie uitgevoerd. Daardoor weten ze nu welke risicos ze waar kunnen verwachten.

In het Handboek Asbest dat Aedes in 2011 ontwikkelde, vinden corporaties alle informatie over het veilig omgaan met asbest. Aedes is ook betrokken bij de ontwikkeling van het Landelijk Asbestvolgsysteem, een webapplicatie voor alle partijen die bij asbestverwijdering zijn betrokken.

Door AedesNet

Artikel delen