Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Minister Blok gaat geen eisen voor afmetingen parkeervakken in parkeergarages in Bouwbesluit opnemen ten behoeve veiligheid en toegankelijkheid

Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden op de Kamervragen van het lid Smaling (SP) over parkeergarages (ingezonden 30 juni 2014).

1 September 2014

// ////

Hierbij zend ik u,mede namens de minister van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden op deKamervragen van het lid Smaling (SP) over parkeergarages (ingezonden 30 juni2014).

De minister voorWonen en Rijksdienst,

drs. S.A. Blok

2014Z12300

Vragen van het lidSmaling (SP) aan de ministers van Infrastructuur en Milieu en voor Wonen enRijksdienst over het bericht over parkeergarages (ingezonden 30 juni2014).

Vraag 1

Bent u bekend met hetartikel Parkeergarage voldoet allang niet meer aan de eisen van deze tijd?

1)

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Wat is uw reactie ophet praktijkonderzoek van Grontmij waaruit blijkt dat 90% van de ontwerpen vanparkeergarages niet goed zijn op het gebied van veiligheid en toegankelijkheid?

2)

Vraag 3

Hoe vindt u dereactie van de ANWB, die stelt dat autos breder worden en daardoor niet goedpassen, in verhouding staan tot de bevinding van Grontmij dat ook ontwerpen vannieuwe parkeergarages niet voldoen?

Vraag 4

In hoeverre deelt ude mening dat gezien het vaak hoge parkeertarief een automobilist magverwachten dat men de auto veilig en op een prettige manier kan parkeren zondereen verhoogde kans op schade?

Antwoord 2, 3 en 4

Ik heb navraag gedaanbij Grontmij over dit onderzoek. Grontmij is een adviesbureau dat adviseertover parkeren en parkeergarages. Het persbericht is slechts gebaseerd op deervaringen van Grontmij bij dit advieswerk. Er is geen landelijk onderzoekuitgevoerd door Grontmij. Ook kon Grontmij mij geen rapport overleggen van haarbevindingen. Volgens Grontmij zijn veel parkeergarages te krap ontworpenwaardoor het parkeren lastig is en er vaak schade ontstaat aan autos. Dereactie van de ANWB bevestigt de ervaringen van Grontmij. Het is niet aan derijksoverheid om schade aan autos in parkeergarages te voorkomen. Het is aanmarktpartijen om parkeergarages te bouwen of aan te bieden die voldoen aan dewensen van automobilisten en de eigenverantwoordelijkheid van de autobestuurder om voorzichtig te zijn bij hetrijden en parkeren in parkeergarages, zeker als deze beschikt over een groteauto.

Vraag 5

Wat is er gebeurd metde constatering uit 2007 van het Nederlands Normalisatie-instituut, luidendete krappe parkeerplekken leidt tot parkeerschades met alle gevolgen van dien,door het ontbreken van de parkeergaragenorm (NEN 2443)?

Antwoord 5

De betreffendeconstatering staat in het NEN-rapport Vereenvoudiging NEN-normen Bouwbesluituit 2007. De norm NEN 2443 is in dit rapport slechts genoemd als een norm dieeenvoudig leesbaar is en zodoende een voorbeeld kan zijn voor devereenvoudiging van NEN-normen die in het Bouwbesluit worden aangewezen. In datrapport staat het volgende over NEN 2443 opgenomen:

De parkeergaragenorm (NEN 2443) staat niet in het Bouwbesluit maar wordt wel veel gebruikt. Ditkomt omdat de praktische relevantie zeer hoog is. De gevolgen van het nietvoldoen aan de norm zijn heel eenvoudig uit te leggen: te krappe parkeerplekkenleidt tot parkeerschades met alle gevolgen van dien.

NEN heeft met diezinsnede alleen de reden willen aangeven waarom deze NEN 2443 veel wordtgebruikt zonder dat deze verplicht is op grond van het Bouwbesluit. NEN heeftdus niet beoogd om NEN 2443 alsnog onderdeel te laten zijn van het Bouwbesluit.

Vraag 6

Op welk manieren kuntu de veiligheid en de toegankelijkheid van parkeergarages en vakken garanderenen welke wettelijke kaders gelden hiervoor?

Antwoord 6

Het is niet aan mijom de veiligheid en toegankelijkheid van autos in parkeervoorzieningen tegaranderen of wettelijk te regelen. Zoals ik bij het antwoord op de vragen 2, 3en 4 heb geantwoord, beschouw ik het voorkomen van schade aan autos inparkeergarages niet als een taak voor de rijksoverheid. Wel kunnen er doorgemeenten middels de bouwverordening of een bestemmingsplan parkeernormenworden vastgelegd. De parkeernorm bepaalt hetaantal te realiseren parkeerplekken bij nieuwbouwprojecten. Behalve hetaantal kan de gemeente hierbij ook de minimale afmetingen van de parkeervlakkenvastleggen. Deze gelden dan ook voor de parkeervlakken in parkeergarages.

Deveiligheidsvoorschriften die in het Bouwbesluit aan parkeergarages wordengesteld beogen de bescherming van personen en niet die van autos. Dezevoorschriften hebben onder andere betrekking op de brandveiligheid. Bouwers,eigenaren of exploitanten van parkeergarages zijn verantwoordelijk dat hieraanwordt voldaan. De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht en dehandhaving. De brandveiligheidsvoorschriften in het Bouwbesluit 2012 zijn deelsgeformuleerd als functionele voorschriften, waarvan de invulling terbeoordeling van de gemeente is. Mijn streven is om dezeveiligheidsvoorschriften nader uit te werken in specifiekereprestatievoorschriften. Ik heb daartoe reeds een oriënterend onderzoek in ganggezet, waarbij ook de brandbaarheid van moderne autos wordt beschouwd.

Vraag 7

Bent u bereid om innavolging van de aanbeveling van de Vereniging Eigen Huis in 2011, de NEN2443-norm, of een afgeleide hiervan die minimale afmetingen voorparkeerplaatsen vaststelt, op te nemen in het Bouwbesluit? Zo nee, op welkewijze gaat u dan zorgen dat parkeergarages voldoen aan de eisen van deze tijd?

En zo ja, per wanneer?

Antwoord 7

De Vereniging EigenHuis (VEH) heeft in 2011 deze aanbeveling gedaan in het kader van het opstellenvan het nieuwe Bouwbesluit 2012. Deze aanbeveling is toen niet overgenomen.Enerzijds omdat het Bouwbesluit 2012 een beleidsneutrale omzetting was van hetBouwbesluit 2003, dat ook geen eisen stelde aan parkeerplaatsen. Anderzijdsomdat het ook toen als de primaire verantwoordelijkheid van marktpartijen werdgezien om te zorgen voor een daadwerkelijk bruikbare parkeergarage alsonderdeel van een te bouwen woning of woongebouw. Deze argumenten gelden nu nogsteeds en ik zal daarom geen nieuwe voorschriften opnemen in hetBouwbesluit.

Wel werk ik aan deverbetering van de kwaliteitsborging in de bouw en de bescherming van de bouwconsument.Meest recent heb ik u hierover op 16 juni 2014 (Kamerstukken II 2013/14, 32757) geïnformeerd. Deze verbeteringen beogen eveneens te borgen dat als men eenwoning laat bouwen met garage, deze garage dan ook daadwerkelijk bruikbaar isom een auto in te parkeren.

#

1)

Metro, vrijdag 20 juni 2014

#

2)

http://www.grontmij.nl/MediaCenter/Nieuwsarchief/Pages/Automobilist-dupe-van-te-krappe-parkeergarages.aspx

Artikel delen