Misschien is het u ontgaan door vakantie, voetbalverdriet of tourextase, maar per 1 juli 2012 is een aantal onderdelen van Bouwbesluit in werking getreden. Het gaat om afdeling 6.12 en artikel 5.2 van het al eerder vastgestelde Bb2012. Afdeling 6.12 is geheel nieuw en gaat over de eisen met betrekking tot veilig onderhoud waaraan vanaf nu nieuwbouw moet voldoen. Artikel 5.2 betreft de energieprestatie.

Misschien is het u ontgaan door vakantie, voetbalverdriet of tourextase, maar per 1 juli 2012 is een aantal onderdelen van Bouwbesluit in werking getreden. Het gaat om afdeling 6.12 en artikel 5.2 van het al eerder vastgestelde Bb2012. Afdeling 6.12 is geheel nieuw en gaat over de eisen met betrekking tot veilig onderhoud waaraan vanaf nu nieuwbouw moet voldoen. Artikel 5.2 betreft de energieprestatie.
De inwerkingtreding is formeel een feit geworden door het KB (Koninklijk Besluit) dat op 7 juni 2012 in het
Staatsblad heeft gestaan
.
Veilig onderhoud
Afdeling 6.12 telt slechts twee artikelen, 6.52 en 6.53, maar er gaat een heel speciale wereld achter schuil. Welke voorzieningen zijn getroffen om te zorgen dat een nieuw te bouwen bouwwerk veilig kan worden onderhouden moet blijken uit de tekeningen en de ingevulde checklist bij het toetsingskader. Deze checklist hoort dus bij elk nieuwbouwplan, dat vanaf 1 juli 2012 is/wordt ingediend tot de indieningsbescheiden. De checklist is te vinden via de website van de
Rijksoverheid
.
Onderhoud in de zin van het Bouwbesluit moet breed worden opgevat, zowel schoonmaken als repareren en vervangen valt eronder. In de Toelichting op afd.6.12 lezen we: Het plegen van onderhoud omvat onder meer schilderwerk en het reinigen en repareren van daken, goten, schoorstenen, gevels, ramen en installaties voor klimaatbeheersing, liften en telecommunicatie. Voor de integrale tekst van Bb2012 en Toelichting verwijzen we overigens naar onze overzichtspagina Bb2012, zie de link in de rechterkolom op onze homepage.
Volgens recente signalen vanuit de onderhoudsbranche zou onder gemeenten grote onbekendheid met het Toetsingskader blijken: slechts 3 % zou er vanaf weten. Aangezien de Vereniging BWT Nederland al ongeveer een jaar aandacht besteedt aan dit onderwerp via een workshop in het Jaarcongres 2011, de regiodagen in het voorjaar van 2012, artikelen in Bouwregels in de Praktijk en berichten op BWT-info, komt dit onwaarschijnlijk over. De VBWTN schat via genoemde middelen zeker driekwart van alle gemeenten te hebben bereikt.
In alle informatieverschaffing is ook melding gemaakt van het bijzondere Toetsingskader, dat is ontwikkeld om te voorkomen dat alle BWT-ambtenaren zich ineens moeten gaan bijscholen op het gebied van onderhoudsinstallaties. Het is zelfs in de conceptfase met een aantal architecten en BWTers getoetst en besproken. Maar goed, het heeft inmiddels kracht van wet, is voor ieder beschikbaar en we zijn zeer benieuwd naar de eerste ervaringen. Het kan natuurlijk geen kwaad er nog een speciaal aan te herinneren
Energieprestatie
Zoals gezegd is ook art.5.2 in werking getreden. Dit artikel komt er op neer dat voor nieuwbouwplannen, die op of na 1 juli 2012 worden ingediend de energieprestatie moet voldoen aan de waarden die in de aansturingstabel van art.5.1 zijn vermeld. Zoals bekend is er discussie over verdere aanscherping van de eisen, maar vooralsnog geldt art.5.2 zoals het nu in het Bouwbesluit staat vermeld.
Milieuprestatie
In het zelfde KB is ook reeds bepaald dat Afdeling 5.2 (art.5.8-5.10) van het nieuwe Bouwbesluit in werking treedt op 1 januari 2013. Ook deze afdeling is nieuw en gaat in op de milieuprestatie van een nieuw te bouwen bouwwerk. Voorlopig regelt het Bouwbesluit alleen, dat bij de aanvraag de milieuprestatie moet worden vermeld volgens de daarvoor in Bouwbesluit 2012 aangewezen methode. Daarvoor is via Stichting Bouwkwaliteit (SBK) een materialendatabase beschikbaar en verder zijn er freetools waarmee de aanvrager kan berekenen wat de milieuprestatie van zijn bouwwerk is. Zie:
https://www.milieudatabase.nl
Deze bijzondere oplossing een indieningseis zonder prestatie-eis heeft als achtergrond, dat partijen op deze manier kunnen wennen aan dit nieuwe aspect en de gereedschapskist (database en rekensoftware) kunnen vervolmaken, maar er wordt ook gehoopt op een zelfregulerend vermogen van de markt, waardoor ook op termijn de prestatie-eis misschien achterwege kan blijven. We zullen het zien de komende jaren!
Door Gert-Jan van Leeuwen, sr.adviseur VBWTN