Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Parkeerbeleid als stuurmiddel voor woon-werkverkeer

Inzichten in drijvers marktaandeel auto als basis voor duurzaam bereikbaarheidsbeleid.

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 27 januari 2019

Parkeerbeleid als stuurmiddel voor woon-werkverkeer

Auto is essentieel voor mobiliteit maar minder geschikt voor waardevolle concentraties De auto is veruit het populairste vervoersmiddel en essentieel voor mobiliteit in Nederland (schema S.1). Automobiliteit heeft echter ook beperkingen. Naast milieubelasting beperkt de auto de maximaal te bereiken concentratie van werkgebieden sterk. Terwijl de Planbureaus verdere concentratie juist verwachten wat van groot belang is voor onze economie.

Aanpak: begrijpen marktaandeel auto om effectief stuurmiddel te vinden Pogingen om andere modaliteiten te stimuleren zijn vaak kostbaar en lang niet altijd succesvol. Dit onderzoek is gericht op het begrijpen van de drijvers van automarktaandeel om zo een effectief stuurmiddel te vinden met name gericht op de modal split naar economische belangrijke concentraties. Kernvraag is dan ook: waarom heeft de auto op de ene relatie een hoog marktaandeel en op de andere een veel lager marktaandeel?

Download hier het rapport

Artikel delen