Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Rookmelders met gekoppelde ontruimingsalarminstallatie gelijkwaardig met afgescheiden rookwerende pui in verkeersruimte?

In een monumentaal pand heeft zich in 2008 een hotel gevestigd. Hiervoor is indertijd een bouw- en monumentenvergunning verleend. Inmiddels heeft het hotel na 1 april 2012 een nieuwe omgevingsvergunning voor het bouwen, voor het wijzigen van een monument en voor het brandveilig gebruik aangevraagd voor een beoogde verbouwing op de begane grond. Op de begane grond wil de aanvrager twee extra hotelkamers realiseren, een ontbijtzaal en een bijbehorende keuken.

Adviescommissie Praktijktoepassing brandveiligheidsvoorschriften 5 February 2015

Registratienummer: 1411  

Betreft: Vluchtroute hotelkamer door ontbijtzaal

Trefwoorden: Bouwbesluit 2012, monument, logiesfunctie,  gelijkwaardigheid, bestaande bouw, vluchtroute

Datum: 22 oktober 2014  

Status: Definitief

Beschrijving

In een monumentaal pand heeft zich in 2008 een hotel gevestigd. Hiervoor is indertijd een bouw- en monumentenvergunning verleend. Inmiddels heeft het hotel na 1 april 2012 een nieuwe omgevingsvergunning voor het bouwen, voor het wijzigen van een monument en voor het brandveilig gebruik aangevraagd voor een beoogde verbouwing op de begane grond. Op de begane grond wil de aanvrager twee extra hotelkamers realiseren, een ontbijtzaal en een bijbehorende keuken. De  nieuw  te  realiseren  hotelkamer  aan de  voorzijde  van  het  pand  grenst  direct aan de ontbijtzaal. De vluchtroute vanuit deze hotelkamer voert door de ontbijtzaal  naar een  vluchtdeur  die  direct  grenst  aan  het  aansluitende  terrein,  tevens openbare  weg.  De  loopafstand  van  de  hotelkamerdeur  door  de  ontbijtzaal  naar buiten toe bedraagt ongeveer 3 m. 

Adviesvraag

  

Is het aanbrengen van rookmelders in de ontbijtzaal met een daaraan gekoppelde ontruimingsalarminstallatie in dit geval gelijkwaardig aan het realiseren van een verkeersruimte die met een rookwerende (glazen) pui van de ontbijtzaal is afgescheiden? 

 

Standpunt bevoegd gezag

De gemeente is van mening dat de uitgang van een hotelkamer niet direct mag uitkomen in de ontbijtzaal (verblijfsruimte) en via een verkeersruimte naar de openbare weg moet leiden. Het aanbrengen van rookmelders en een ontruimingsinstallatie is niet op basis van gelijkwaardigheid. Het gehele pand dient immers te worden voorzien van totaaldetectie. Er wordt op basis van gelijkwaardigheid daar-om geen extra toevoeging gedaan.      

 

Standpunt aanvrager

Eén van de twee nieuw te realiseren hotelkamers komt uit op de binnenplaats. De tweede hotelkamer op de begane grond aan de voorzijde van het pand komt direct uit in de ontbijtzaal. Vandaaruit kan via de ontbijtzaal in twee richtingen worden gevlucht: rechtstreeks naar het aansluitende terrein, of naar een aangrenzende verkeersruimte naar de andere zijde van het gebouw en vandaaruit naar de openbare weg.

 

Conform Bouwbesluit is dit niet toegestaan omdat via een verkeersruimte moet worden gevlucht. Aanvrager is van mening dat hier sprake is van een gelijkwaardige oplossing, gezien de loopafstand van minder dan 5 m door de ontbijtzaal (bijeenkomstfunctie) tot een deur welke direct grenst aan de openbare weg en vanwege de in de ontbijtzaal voorziene rookmelders en ontruimingsalarminstallatie.

 

In geaccepteerde gelijkwaardige oplossingen (Werkgroep Gelijkwaardigheid, case 2.27, d.d. 26 juni 2007) is gekozen om wel door een verblijfsruimte te laten vluchten als die verblijfsruimte tenminste twee uitgangen heeft die tenminste 5 meter van elkaar zijn verwijderd en wordt voorzien van rookmelders en een ontruimingsalarm. In dit geval heeft het rookcompartiment twee uitgangen die tenminste 5 meter uit elkaar liggen.

 

Het gedeelte van de ontbijtzaal waar het om gaat is reeds een verkeersruimte; er staan geen tafels en stoelen. Wij menen tevens dat een glazen wand, met daarin glazen deuren, die te zien is vanaf de buitenzijde van het pand, afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid van het monumentale pand.

 

De voorgestelde oplossing is gelijkwaardig omdat met de alarmering in de logeerkamer een situatie wordt gecreëerd dat gasten een brand als gevolg van het in alarmstatus gaan van de rookmelder tijdig zullen ontdekken en nog veilig kunnen vluchten door de ontbijtzaal.

 

Uitgangspunten

Het advies is gebaseerd op de volgende documenten:

1.   Adviesaanvraag van 13 augustus 2014;

2.   Brief brandveiligheidsadviseur Verzoek Gelijkwaardigheid van 15 mei 2014;

3.   Alle plattegronden van het pand in tekening Aanvraag Omgevingsvergunning verbouw begane grond kamers 101 en 102 van 26 juni 2014 

4.   Alle plattegronden, gevels, doorsneden en situatie bestaande toestand op tekeningen van de architect van 11 januari 2007. 

 

Inhoudelijke beschouwing adviesvraag

De adviescommissie heeft bij de behandeling van de adviesaanvraag het volgende overwogen:

- Er is sprake van een verbouwing van  een bestaand gebouw waarvan de omgevingsvergunning  voor  het  bouwen  na  1  april  2012  is  ingediend. Daarom zijn de verbouwvoorschriften van Bouwbesluit 2012 van toepassing.

- Artikel  2.109  geeft  de  verbouwvoorschriften  inzake  vluchtveiligheid.  Dit artikel luidt als volgt:

 

Op  het  gedeeltelijk  vernieuwen  of  veranderen  of  het  vergroten van een bouwwerk zijn de artikelen 2.102 tot en met 2.108 van overeenkomstige toepassing, waarbij in plaats van het in die artikelen  aangegeven  niveau  van  eisen  wordt  uitgegaan  van  het rechtens verkregen niveau.

 

- Omdat de hotelkamer op de begane grond er in de bestaande situatie nog niet  was,  is  er  voor  wat betreft  de ontvluchting  vanuit  deze  hotelkamer geen  actueel  kwaliteitsniveau.  Dat  betekent  dat  het  rechtens  verkregen niveau wordt gevormd door de ondergrens, te weten het niveau bestaande bouw (artikel 2.113, tweede lid, van Bouwbesluit 2012).

- Artikel 2.113, tweede lid, van Bouwbesluit 2012 luidt als volgt:

 

Een vluchtroute waarop ten hoogste 60 personen zijn aangewezen, is vanaf de uitgang van het subbrandcompartiment waarin de vluchtroute begint een beschermde route, tenzij die uitgang direct grenst aan het aansluitende terrein.

 

- Een beschermde route is in artikel 1.1, eerste lid, van Bouwbesluit 2012, als volgt gedefinieerd:

 

Buiten  het  subbrandcompartiment  waar  de  vluchtroute  begint gelegen gedeelten van een vluchtroute.

 

- Kenmerkend aan een beschermde route is dat deze, in onderscheid met de beschermde vluchtroute (nieuwbouw) wel door een ander subbrandcompartiment  mag  voeren.  Dat  betekent  dus  dat  de  beschermde  route vanaf de toegang van de desbetreffende hotelkamer 101 door de ontbijtzaal mag voeren.

Advies

1.   Gelet op het voorgaande adviseert de commissie met betrekking tot de toepassing van brandveiligheidsvoorschriften voor deze casus / in dit geval: Volgens de verbouwvoorschriften van Bouwbesluit 2012 (artikel 2.109 in combinatie met artikel 2.113 lid 2) is het toegestaan dat de beschermde route van hotelkamer 101 door de ontbijtzaal voert. Het aanbrengen van een rookwerende scheidingsconstructie in de ontbijtzaal is volgens Bouwbesluit 2012 derhalve niet noodzakelijk.

 

2.   Overigens merkt de commissie nog op:

Naast het feit dat de situatie voldoet aan de verbouwvoorschriften van Bouwbesluit 2012, vindt de adviescommissie de situatie op basis van de

volgende overwegingen voldoende veilig:

- Hotelgasten worden vanwege de aanwezige totaaldetectie bij een brand in de ontbijtzaal vrijwel direct gealarmeerd. 

- De route tussen de toegang van hotelkamer 101 en de uitgang van de ontbijtzaal is slechts 3 m.

- De loopafstand tussen het verste punt in hotelkamer 101 en de uitgang van de ontbijtzaal is ruimschoots kleiner dan 20 m (gecorrigeerde loopafstand op basis van nieuwbouweisen).

Klik

hier

voor het advies in PDF met een tekening

Recente adviezen:

Artikel delen