De jaarrekening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) sluit positief af en er is nu een sluitende meerjarenbegroting vastgesteld voor het beheer en de doorontwikkeling. Dit biedt financiële zekerheid en ruimte om de stabiliteit, kwaliteit en gebruikerservaring van het stelsel verder te versterken.

De jaarrekening van het DSO over het afgelopen jaar laat opnieuw een positief resultaat zien. Net als in voorgaande jaren komt dit vooral door lagere tijdsinzet en minder personele wisselingen. Dankzij het positieve saldo is een stevige financiële reserve opgebouwd. Deze kan worden ingezet om toekomstige tegenvallers op te vangen. Gemeenten dragen, conform bestaande afspraken, 70% van de jaarlijkse kosten. Het overige deel komt voor rekening van het rijk, de provincies en de waterschappen.
Voor het beheer en de doorontwikkeling van het DSO is nu een sluitende begroting en meerjarenbeheersperspectief vastgesteld. Dat was lange tijd onzeker. Dit is mogelijk geworden doordat het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) enkele posten heeft overgenomen en de beheerorganisaties scherper hebben geoffreerd, zonder in te leveren op kwaliteit. Hierdoor ontstaat ruimte om met meer vaste mensen te investeren in de stabiliteit, gebruikerservaring en verdere doorontwikkeling van het digitale stelsel.
In de nieuwe begroting zijn ook belangrijke structurele onderdelen opgenomen, zoals lifecycle management (vervangingsinvesteringen), integrale ketentesten en een weerstandsvermogen. De maximale beheerbijdrage wordt in 2026 geraamd op € 60 miljoen en loopt richting 2030 geleidelijk op naar € 70 miljoen.
