In een krappe arbeidsmarkt is het vinden van de juiste medewerkers binnen het omgevingsdomein geen gemakkelijke taak. En als je achteraf ontdekt dat de match toch niet klopt, kost dat niet alleen veel energie – voor zowel de medewerker als het team – maar ook kostbare tijd. Hoe zorg je ervoor dat je als manager of lid van de sollicitatiecommissie de kans vergroot dat je een goede match vindt? We geven je wat handige tips, aan de hand van een fictief verhaal. Ontdek hoe je het beste uit een sollicitatiegesprek haalt.
Ingeborg werkt al enkele jaren op de afdeling vergunningverlening bij de gemeente De Wijert. Ze is enthousiast over haar werk en voelt zich zeker in haar rol van het behandelen van aanvragen en het opstellen van besluiten. Toch begint het werk haar wat te vervelen. De aanvragen voelen steeds vaker als een herhaling van zetten. Ze verlangt naar een nieuwe uitdaging, bijvoorbeeld als bezwaarbehandelaar of allround jurist.
Na een paar gesprekken met recruiters en HR-medewerkers van andere bestuursorganen komt ze de vacature tegen bij de gemeente Helpman, voor een functie in het team Juridische Zaken. Het lijkt haar wel wat! De vacature spreekt haar aan, en na een paar dagen krijgt ze uitnodiging voor een kennismakingsgesprek.
Gerard is teamleider van het team Juridische Zaken bij de gemeente Helpman. Zijn team gaat op zoek naar een nieuwe collega, omdat binnenkort een medewerker naar een internationale organisatie overstapt. Gerard weet precies wat hij zoekt: iemand die niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook verder kan denken dan de juridische kant van zaken. Een flexibele jurist die zich niet beperkt tot het schrijven van een nota of besluit op bezwaar, maar ook kan bijdragen aan beleidsvoorstellen met een juridische component.
Het is voor Gerard een uitdaging om de juiste kandidaat te vinden. Daarom nodigt hij vijf sollicitanten uit voor een kennismakingsgesprek, waaronder Ingeborg.
Het gesprek: een casus voor de test
Tijdens het gesprek legt Gerard een casus voor aan Ingeborg. Het gaat over een recente wijziging in het beleid voor standplaatsen op de Grote Markt, waar de gemeente Helpman vijf standplaatsen voor groentekramen heeft verdeeld. De zeven vergunningen die 20 jaar geleden zijn verleend, zijn een paar maanden geleden ingetrokken. De aanvragen voor de vijf nieuwe vergunningen zijn op volgorde van binnenkomst verdeeld. Er zijn daarna nog vijf aanvragen binnengekomen die zijn afgewezen. De bezwaarschriften daartegen liggen op jouw bureau, Ingeborg. De procedure in de verdeelregeling is netjes gevolgd bij de behandeling van alle aanvragen. Er zijn alleen nu wel vijf erg ontevreden marktkooplieden. Twee daarvan zijn in de jaren hiervoor vaste standplaatshouders op de Grote Markt geweest. In de Helper Courant staat: “Groentekramen Gerritsen en Van den Berg plotseling van de markt verdwenen”. In de gemeenteraad worden vragen gesteld. Ook op de hoorzitting lopen de emoties hoog op.
Gerard stelt de volgende vragen:
Wat is jouw beslissing op bezwaar?
Heb je aanbevelingen voor de organisatie?
Ingeborg legt uit dat de procedure volgens de verdeelregeling is gevolgd, en dat de bezwaren ongegrond zullen zijn. Voor de organisatie beveelt ze aan om te kijken of er in de gemeente nog meer standplaatsen gecreëerd kunnen worden, buiten de Grote Markt.
Gerard stelt vervolgens aanvullende vragen:
Maakt het voor je antwoord nog uit of er overgangsrecht is geregeld?
Wat vind je van de methode van verdelen op volgorde van binnenkomst in dit geval?
Kan de keuze voor de verdeelmethode invloed hebben op je beslissing op bezwaar?
Hoe ga je om met de gevoelens van oneerlijkheid bij de marktkooplieden?
Kunnen de extra plaatsen die je noemt ook gebruikt worden door de afgewezen kandidaten?
Hoe zou jij de verdeling van de vijf standplaatsen organiseren?
Door deze vragen komt Gerard erachter hoe Ingeborg denkt en welke kwaliteiten ze bezit. Ze laat zien dat ze zowel juridisch sterk is (dossierwerk), goed kan meedenken over beleidsimplicaties (conceptueel denken), en dat ze gevoel heeft voor de politieke en bestuurlijke context (bestuurlijke antenne). Bovendien krijgt Ingeborg een goed beeld van de uitdagingen van de functie en of deze bij haar past.
Gebruik een casus om de denkwijze van de kandidaat te testen
Een casus geeft je als manager inzicht in de manier waarop een kandidaat denkt en reageert in een niet-geprepareerde situatie. Het is een effectieve manier om de probleemoplossende en conceptuele vaardigheden van de kandidaat te beoordelen.
Geef de kandidaat een realistisch beeld van de functie
De casus zorgt ervoor dat de kandidaat een helder beeld krijgt van de taken en de complexiteit van de functie. Zo weet de kandidaat vooraf waar hij of zij aan toe is, en kun jij als manager beoordelen of de kandidaat de juiste vaardigheden en mindset heeft voor de rol.
Deze casus is geïnspireerd op tien jaar ervaring met het werven en selecteren van medewerkers. Het verhaal is fictief en niet gebaseerd op een werkelijke sollicitatieprocedure. De namen en situaties zijn verzonnen.