Sinds de inwerkingtreding van de Omgevingswet maken meer dan 500 organisaties, bevoegde gezagen, behandeldiensten en ketenpartners, gebruik van de tijdelijke alternatieve maatregel (TAM)-gerelateerde verzoeken. Deze functionaliteit is ontwikkeld binnen de context van het Programma Omgevingswet.

De functionaliteit TAM-gerelateerde verzoeken blijkt vanaf het begin waardevolle ondersteuning voor vergunningverlening, toezicht, handhaving, administratieve volledigheid, regionale en landelijke analyses en rapportage, en ketenmonitoring.
De huidige dienstverlening loopt af per 1 april 2026. Om de voorziening - of in ieder geval de functionele behoefte - op een verantwoorde manier voort te kunnen zetten, is de overgang naar een duurzaam bekostigd model noodzakelijk. De VNG vindt het belangrijk om deze overgang interbestuurlijk en transparant vorm te geven, in nauwe samenwerking met de collega-koepels.
Om gebruikers en bestuurders voldoende tijd te geven voor besluitvorming en eventuele inkoop, blijft de voorziening voor de TAM-gerelateerde verzoeken beschikbaar tot 1 april 2026, onder de naam Verzoekenmonitor DSO-LV.
Dit creëert rust en ruimte voor een gezamenlijke voorbereiding, verkenning en afweging.
In oktober en november 2025 is een behoeftepeiling uitgevoerd onder gebruikers. Deze enquête is door ongeveer 170 respondenten ingevuld. De belangrijkste uitkomsten zijn:
Meer dan 90% van de respondenten wil de voorziening blijven gebruiken.
De functionaliteit wordt gezien als ketenondersteunend en noodzakelijk voor de informatiepositie van bevoegd gezag en behandeldiensten.
Deze uitkomsten rechtvaardigen een vervolgstap om een meer stabiele en duurzame wijze van bekostiging te onderzoeken.
Wij beschouwen de koepels Interprovinciaal Overleg (IPO), Unie van Waterschappen (UvW), Omgevingsdienst NL (ODNL), en het Rijk/Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) onmisbaar voor:
Het gezamenlijk bepalen van de korte termijn en toekomstige positie van deze voorziening (bijvoorbeeld als onderdeel van DSO-LV, gemeenschappelijke voorziening naast het DSO-LV, of in de markt)
Het bepalen en borgen van interbestuurlijke legitimiteit
Het ondersteunen van een zorgvuldige transitie voor alle betrokken bestuurslagen
Het inbrengen van keten- en domeinspecifieke perspectieven
Het inventariseren van de definitieve behoefte aan deze voorziening van de achterban
De VNG hecht eraan om dit traject samen vorm te geven.
De positie van een voorziening zoals de Verzoekenmonitor (voorheen TAM-gerelateerde verzoeken) wordt regelmatig besproken, maar tot op heden zonder duidelijke uitkomst. Dit komt mede doordat de afwegingen plaatsvinden op een moment waarop het DSO-landschap en positionering nog te veel in beweging zijn. De komende jaren zal verder duidelijk worden:
Welke rol het DSO-LV structureel kan en moet vervullen
In hoeverre aanvullende gemeenschappelijke ketenvoorzieningen nodig blijven
Op welke afstand van de overheid de Verzoekenmonitor (voorheen TAM-gerelateerde verzoeken) en vergelijkbare voorzieningen het beste kunnen worden gepositioneerd
De VNG is een proces gestart om deze afweging tussen 2026 en 2028 gezamenlijk te maken, op basis van ervaring, stabiliteit van de keten en beleidsmatige ontwikkelingen en bewegingen in de markt.
Zodra er meer bekend is, leest u dit op deze website.
