Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Wet basisregistratie personen treedt in werking

Op 6 januari 2014 treedt de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) in werking. Deze wet vervangt de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) uit 1994. De nieuwe wetgeving is nodig om aan te kunnen sluiten bij de ontwikkelingen op het terrein van de Nederlandse bevolkingsadministratie, zoals de noodzaak van de technische modernisering daarvan en de verbetering van de kwaliteit van de registratie en de daarbij behorende dienstverlening.

3 January 2014

Nieuws

Op 6 januari 2014 treedt de

Wet basisregistratie personen (Wet BRP)

in werking. Deze wet vervangt de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) uit 1994. De nieuwe wetgeving is nodig om aan te kunnen sluiten bij de ontwikkelingen op het terrein van de Nederlandse bevolkingsadministratie, zoals de noodzaak van de technische modernisering daarvan en de verbetering van de kwaliteit van de registratie en de daarbij behorende dienstverlening. Ook beoogt de nieuwe wetgeving de administratieve lasten te verlagen. In de nieuwe wet komt een groot deel van de bepalingen uit de Wet GBA terug en wordt eveneens aangesloten bij de indeling van de Wet GBA. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de Wet GBA zijn:

  • De technische modernisering van de basisregistratie, onder meer door een nieuwe architectuur die is uitgesplitst in centrale en gemeentelijke voorzieningen met elk specifieke functionaliteiten. Ook hoeven persoonsgegevens van personen die gerelateerd zijn aan de ingeschrevene niet langer dubbel te worden geregistreerd maar kan er worden gelinkt naar de gegevens van de desbetreffende persoon. Zo wordt de consistentie en actualiteit van de gegevens gewaarborgd;

  • In de basisregistratie zullen ook de gegevens van niet-ingezetenen van Nederland bijv. grensarbeiders, worden vastgelegd als dit nodig is voor de goede en efficiënte uitvoering van overheidstaken. De verschillende bestuursorganen waarmee een niet-ingezetene in aanraking kan komen hanteerden allen een eigen systeem, hetgeen onnodige lasten voor zowel de niet-ingezetene als de bestuursorganen met zich bracht;

  • De kwaliteit van de basisregistratie wordt verbeterd, onder meer door het vervangen van de driejaarlijkse audit bij de gemeenten door een voortdurende evaluatie van de kwaliteit van de gegevens. Om te zorgen dat de gemeenten van burgers alle gegevens verkrijgen die noodzakelijk zijn voor het bijhouden van de basisregistratie, krijgen zij de mogelijkheid om aan burgers een bestuurlijke boete van maximaal EUR 325,- op te leggen indien burgers niet de benodigde informatie aan de gemeente verstrekken;

  • De colleges van B&W krijgen verruimde bevoegdheden om gegevens uit de basisregistratie te verstrekken. Zij kunnen onder de nieuwe wet ook gegevens verstrekken over ingezetenen van andere gemeenten en over niet-ingezetenen die in de basisregistratie zijn opgenomen. De plaats-onafhankelijke verstrekking betekent dat overheidsdiensten en derden die voor hun taak noodzakelijke gegevens die niet via een aansluiting op het GBA-netwerk kunnen worden ontvangen, bij elke gemeente kunnen opvragen. Ook kan een burger die wil weten welke persoonsgegevens over hem zijn verstrekt of die een uittreksel uit de basisregistratie wil, voortaan bij elke gemeente terecht.

In het

Besluit basisregistratie personen

worden diverse bepalingen uit de Wet BRP nader geconcretiseerd. Zo is daarin vastgelegd welke gegevens in de basisregistratie worden opgenomen en aan wie en op welke wijze gegevens worden verstrekt. Het Besluit treedt op een aantal bepalingen na eveneens op 6 januari 2014 in werking.

Friederike van der Jagt, Stibbe

Artikel delen