Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

De bezwaarprocedure: formaliseren of informaliseren?

Burgers, bedrijven en overheden zijn jaarlijks miljoenen in uren en euro’s kwijt aan het afhandelen van klacht-, bezwaar- en beroepsprocedures. Klacht- en bezwaarprocedures veroorzaken 11% van de totale administratieve lasten van de burger. Daarnaast blijkt uit de jaarverslagen van de Nationale ombudsman en de 3e evaluatie van de Awb dat de formele behandeling van aanvragen, zienswijzen, klachten en bezwaren veelal onvoldoende aansluit op het perspectief en de behoeften van de burger. In 2007 werden klacht- en bezwaarprocedures geselecteerd als één van de tien belangrijkste knelpunten in de overheidsdienstverlening.

28 October 2012

Publicatie

Burgers, bedrijven en overheden zijn jaarlijks miljoenen in uren en euros kwijt aan het afhandelen van klacht-, bezwaar- en beroepsprocedures. Klacht- en bezwaarprocedures veroorzaken 11% van de totale administratieve lasten van de burger. Daarnaast blijkt uit de jaarverslagen van de Nationale ombudsman en de 3e evaluatie van de Awb dat de formele behandeling van aanvragen, zienswijzen, klachten en bezwaren veelal onvoldoende aansluit op het perspectief en de behoeften van de burger. In 2007 werden klacht- en bezwaarprocedures geselecteerd als één van de tien belangrijkste knelpunten in de overheidsdienstverlening.

Lees verder en download het onderzoek.

Artikel delen