Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Hoe handhaven bij puinhoop?

Het komt met name in het buitengebied vaker voor dat er grote hoeveelheden spullen worden opgeslagen. Een doorn in het oog, en dikwijls in strijd met het bestemmingsplan. Handhaving kan dus, maar een voldoende duidelijke last is dan vaak complex. Zo ook in een situatie in de gemeente West Maas en Waal waar de Afdeling op 9 juli 2025 een uitspraak over heeft gedaan. De stelling van de overtreder was dat een deel van de opgeslagen spullen als agrarische goederen kon worden aangemerkt, dus wat valt er dan onder de in de last bedoelde "niet-agrarische goederen"? Was voor overtreder voldoende duidelijke welke spullen wel en welke niet zouden moeten worden verwijderd?

11 July 2025

Samenvatting

Samenvatting

De Afdeling stelt voorop dat in een geval als dit, waarin het gaat om een grote hoeveelheid opgeslagen spullen waarvan de samenstelling fluctueert, niet vereist is dat ieder afzonderlijk item in de last wordt geduid. Dat neemt niet weg dat zoals de Afdeling eerder heeft overwogen, bijvoorbeeld in haar uitspraak van 22 maart 2023, ECLI:NL:RVS:2023:1141, het rechtszekerheidsbeginsel vereist dat een last zo duidelijk en concreet geformuleerd wordt dat degene tot wie de last is gericht niet in het duister hoeft te tasten over wat gedaan of nagelaten moet worden om de overtreding te beëindigen.
Naar het oordeel van de Afdeling heeft het college in dit geval niet deugdelijk gemotiveerd welke van de zich ten tijde van de oplegging van de lasten op het perceel bevindende goederen als te verwijderen niet-agrarische goederen moeten worden aangemerkt. Daarbij neemt de Afdeling in aanmerking dat de overtreder zich steeds op het standpunt heeft gesteld dat een groot deel van de zich op het perceel bevindende goederen kunnen worden gebruikt ten behoeve van het agrarisch bedrijf. Het college heeft in een brief wel voorbeelden genoemd van zaken die verwijderd moeten worden, maar dat maakt niet dat de lasten voldoende duidelijk zijn. Nog daargelaten dat deze brief dateert van na het opleggen van de lasten, stelt de Afdeling vast dat een deel van deze zaken - onder meer een visbootje, twee oldtimers, een caravan, een partij steigermateriaal, een partij ijzeren pijpen, verschillende machines en een betonmolen - volgens de door het college in hoger beroep overgelegde lijst van goederen op het perceel mag blijven staan. Uit deze lijst leidt de Afdeling af dat het college deze goederen niet langer als niet-agrarische goederen als bedoeld in de last aanmerkt. In dit licht bezien moet worden geoordeeld dat het voor de overtreder onvoldoende duidelijk was welke goederen hij van zijn perceel moest verwijderen om verbeurte van een dwangsom of toepassing van bestuursdwang te voorkomen.
Hoewel het erop lijkt dat het college in deze zaak mogelijk onnodig onduidelijkheid heeft gecreëerd door bepaalde goederen op de ene lijst wel en op de andere lijst niet als niet-agrarische goederen heeft aangemerkt, is het goed om er nog eens op te wijzen dat het formuleren van de last in dit soort situaties nauw luistert.

AbRvS 9 juli 2025 ECLI:NL:RVS:2025:3104

Artikel delen