Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Normaal maatschappelijk risico en nadeelcompensatie

Deze uitspraak van de AbRvS gaat over nadeelcompensatie als gevolg van een verkeersbesluit. Het gaat om zuivere nadeelcompensatie, geen planschade, en speelt zich af onder het oude recht (van vóór de Omgevingswet). Er is een verkeersbesluit genomen, waardoor nabij de woning van verzoeker bushaltes worden gerealiseerd, die er voorheen niet waren.

13 december 2024

Jurisprudentie – Samenvattingen

Bijna dagelijks vanaf 06.00 uur tot 23.00 uur stopt en vertrekt van deze locatie openbaar vervoer. De verzoeker stelt dat zijn woning hierdoor in waarde is gedaald. De SAOZ heeft op verzoek van het college de schade begroot op een bedrag van € 20.000,-. De discussie gaat over de hoogte van het normaal maatschappelijk risico (NMR). Het college heeft het NMR vastgesteld op 4% van de oude woningwaarde. Daarbij zijn de criteria toegepast uit de planschaderechtspraak (ECLI:NL:RVS:2021:2402). Het college heeft geconcludeerd dat het verkeersbesluit deels past in het langjarige beleid en geheel past in de ruimtelijke structuur van de omgeving. Omdat het NMR hoger is dan de schade, wordt het verzoek afgewezen.

De AbRvS laat zich niet uit over de vraag of de (planschade)criteria terecht zijn toegepast. Op de zitting is namelijk gebleken dat tussen partijen niet in geschil is dat de criteria in dit geval van overeenkomstige toepassing zijn. De AbRvS beperkt zich tot de vraag of het college terecht een drempel van 4% heeft toegepast. De AbRvS oordeelt dat terecht tot 4% is gekomen. Uit een Masterplan Centrumvisie uit 2007 – en nader uitgewerkt in 2009 – volgt dat een andere nabijgelegen straat zal worden ingericht als fietsstraat. Daardoor moeten de bushaltes mogelijk worden verlegd. Niet vermeld is dat de bushaltes zouden worden verplaatst naar de huidige locatie. De AbRvS concludeert dat hierdoor de realisatie niet geheel past binnen het langjarige beleid. Voor wat betreft de ruimtelijke structuur van de omgeving overweegt de AbRvS het realiseren van bushaltes (geheel) in de structuur van de omgeving past. De weg is een bestaande doorgaande straat nabij het centrum van Zundert. Een dergelijke inrichting staat niet aan het gebruik van een busroute met bushaltes in de weg. Deze motivering oogt wat summier. Verzoeker zal het er echter mee moeten doen. Zijn schadezaak is hiermee namelijk volledig afgerond.

Artikel delen