Het omgevingsrecht kan niet los worden gezien van de Algemene wet bestuursrecht (Awb): deze bevat regels voor de relatie tussen burger en overheid en legt daarmee de basis voor algemeen bestuursrecht. De Awb is altijd van toepassing, voor zover het omgevingsrecht geen afwijkingen voorschrijft. Juristen noemen deze regel lex specialis derogat legi generali, oftewel: de bijzondere wet gaat voor op de algemene wet. De Awb en het omgevingsrecht moeten in combinatie met elkaar worden toegepast.
Veel eisen die aan bijvoorbeeld ruimtelijke ordeningsprocedures en besluiten worden gesteld, zijn in de zogenaamde algemene beginselen van behoorlijk bestuur vastgelegd. Deze beginselen zijn deels vastgelegd in de Awb. Met name belangrijk in de Awb zijn de procedures. Verder vermeldt zij ook inhoudelijk waaraan besluiten en handelingen van de overheid moeten voldoen. Zo bevat de Awb veel algemene (zorgvuldigheids-)normen die aan besluiten (zoals bestemmingsplannen of omgevingsvergunningen) worden gesteld.
Belangrijk voor de praktijk is verder dat de Awb bepaalde begrippen hanteert en daarbij zelf aangeeft hoe die begrippen zouden moeten worden geïnterpreteerd. De begrippen uit de Awb worden in het gehele bestuursrecht toegepast.
Als vertegenwoordigingsbevoegdheid genoegzaam blijkt uit eerder overgelegde machtiging, heeft bestuursorgaan geen ruimte om bezwaar vanwege het ontbreken van een bevestiging daarvan niet-ontvankelijk te verklaren
Jurisprudentie – SamenvattingenBesluiten mogen elektronisch worden ondertekend
Jurisprudentie – SamenvattingenUitspraak over formulering machtiging: was deze voldoende specifiek?
Jurisprudentie – SamenvattingenAchterwege laten ‘onderzoek ter zitting’ vereist instemming van partijen (art. 8:57 Awb)
Jurisprudentie – SamenvattingenHandhaving: beroep op rechtvaardigingsgrond (overmacht) gaat niet op
Jurisprudentie – SamenvattingenArt. 4:6 Awb inzake afwijzen herhaalde aanvraag niet strijdig met het EVRM en EU Handvest Grondrechten
Jurisprudentie – SamenvattingenTe laat ingediend hoger beroep ontvankelijk omdat verzoeker uitspraak rechtbank te laat doorgestuurd heeft gekregen
Jurisprudentie – SamenvattingenVerlengen begunstigingstermijn handhavingsbesluit vergt kenbare belangenafweging, voorafgaande hoorplicht (art. 4:8 Awb) geldt niet jegens elke (potentiële) bezwaarmaker
Samenvatting