Het omgevingsrecht kan niet los worden gezien van de Algemene wet bestuursrecht (Awb): deze bevat regels voor de relatie tussen burger en overheid en legt daarmee de basis voor algemeen bestuursrecht. De Awb is altijd van toepassing, voor zover het omgevingsrecht geen afwijkingen voorschrijft. Juristen noemen deze regel lex specialis derogat legi generali, oftewel: de bijzondere wet gaat voor op de algemene wet. De Awb en het omgevingsrecht moeten in combinatie met elkaar worden toegepast.
Veel eisen die aan bijvoorbeeld ruimtelijke ordeningsprocedures en besluiten worden gesteld, zijn in de zogenaamde algemene beginselen van behoorlijk bestuur vastgelegd. Deze beginselen zijn deels vastgelegd in de Awb. Met name belangrijk in de Awb zijn de procedures. Verder vermeldt zij ook inhoudelijk waaraan besluiten en handelingen van de overheid moeten voldoen. Zo bevat de Awb veel algemene (zorgvuldigheids-)normen die aan besluiten (zoals bestemmingsplannen of omgevingsvergunningen) worden gesteld.
Belangrijk voor de praktijk is verder dat de Awb bepaalde begrippen hanteert en daarbij zelf aangeeft hoe die begrippen zouden moeten worden geïnterpreteerd. De begrippen uit de Awb worden in het gehele bestuursrecht toegepast.
Opnieuw uitspraak dat verzoek om controles uit te voeren niet wordt gezien als een handhavingsverzoek
SamenvattingUitspraak relativiteitsvereiste artikel m.b.t. daglichttoetreding Bbl
SamenvattingHandreiking attributie delegatie mandaat
HandreikingenNieuwe juridische handreikingen voor gemeenten beschikbaar
Nieuws-persberichtIs handhavend optreden tegen illegaal tuinhuis onevenredig omdat appellant 'plek nodig had om zich terug te kunnen trekken'?
SamenvattingMoet bij het nemen van een nieuwe beslissing op bezwaar (na een rechterlijke vernietiging) opnieuw worden gehoord?
SamenvattingVertrouwensbeginsel en de beginselplicht tot handhaving nieuwe stijl
SamenvattingHoorplicht ter voorbereiding nieuwe beslissing op bezwaar
Samenvatting