Bij nagenoeg ieder ruimtelijk plan speelt het onderwerp parkeren een belangrijke rol. Daarbij kan het gaan om het juridisch borgen van parkeernormen in een bestemmingsplan maar ook om het op goede wijze verrichten van parkeeronderzoek, de vraag of parkeren op eigen terrein dient plaats te vinden of op de openbare ruimte kan worden afgewenteld en de mogelijkheid tot het storten van een financiële bijdrage in een parkeerfonds/mobiliteitsfonds.
Met de Reparatiewet BZK per 29 november 2014 heeft het onderwerp parkeren een juridische vlucht genomen. Per 1 juli 2018 geldt artikel 2.5.30 Bouwverordening niet langer voor het toetsen van bouwaanvragen. In alle bestemmingsplannen moet een planregel zijn opgenomen die ervoor zorgt dat wordt voorzien in voldoende parkeergelegenheid.
De toenemende parkeerdruk zorgt ook voor een flinke uitdaging voor de mobiliteitssector. Daarnaast staat de sector voor een aantal andere uitdagingen als toenemende verkeersdruk, meer gemengd verkeer op de weg en noodzaak tot aanleg, vervanging en renovatie van infrastructuur.
Het doel is om vervoer en infrastructuur toekomstbestendig te maken. Plannen als Smart Mobility en Green Deal Autodelen moeten hier een bijdrage aan leveren.
Is de wegbeheerder aansprakelijk voor een ongeval op de weg?
Jurisprudentie – SamenvattingenMening Nederlanders gevraagd over verkeers-veiligheidsmaatregelen
Nieuws-persberichtParkeernormen in het bestemmingsplan. Waar te beginnen?
BlogBestemmingsplan voor Utrechtse stadswijk Beurskwartier nog niet definitief
Jurisprudentie – SamenvattingenHet Intelligent Wegkantsysteem: meer dan een computerkastje langs de weg
Nieuws-persberichtKabinet, reken je niet rijk met gebruikt frituurvet
Nieuws-persberichtGratis parkeren in gemeentelijke garages zorgt voor oneerlijke overheidsconcurrentie
Samenvatting (j-m)Bijna 6,1 miljard euro aan wegenbelasting in 2021
Nieuws-persbericht