De komst van het digitaal stelsel en het nieuwe Omgevingsloket heeft invloed op 3 processen bij gemeenten, provincies en waterschappen:
Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen en verwerken
Overheden sluiten verplicht hun zaak- of vergunningsysteem aan op het Omgevingsloket. Zo kunnen ze vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket ontvangen. Lees meer over vergunningaanvragen en meldingen ontvangen en verwerken.
Omgevingswetbesluiten opstellen en beschikbaar stellen
Overheden publiceren Omgevingswetbesluiten straks via een nieuw publicatieplatform: de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Overheden sluiten hiervoor verplicht hun plansysteem aan op de LVBB. Omgevingswetbesluiten zijn onder andere:
Omgevingsvisies
Omgevingsplannen
Omgevingsverordeningen
Waterschapsverordeningen
Toepasbare regels beheren en beschikbaar stellen
Overheden sluiten tot slot een regelbeheersysteem aan op het Register toepasbare regels (RTR) om toepasbare regels aan te leveren voor het Omgevingsloket. Ze zijn verplicht om vragenbomen aan te leveren voor het formulier voor het indienen van een vergunningaanvraag, melding of informatie.
De koepels geven op hun websites uitgebreide informatie over de impact op werkprocessen. Zie hiervoor:
De website van de VNG over bedrijfsprocessen bij gemeenten
De website van het IPO over bedrijfsprocessen bij provincies
De website van het UvW over bedrijfsprocessen bij waterschappen