De netbeheerder heeft in het kader van het beheer van de netten in het voor hem krachtens artikel 36 of 37 vastgestelde gebied tot taak:
de door hem beheerde netten in werking te hebben en te onderhouden;
de veiligheid en betrouwbaarheid van de netten en van het transport van elektriciteit over de netten op de meest doelmatige wijze te waarborgen;
de netten aan te leggen, te herstellen, te vernieuwen of uit te breiden, waarbij in overweging worden genomen maatregelen op het gebied van duurzame elektriciteit, energiebesparing en vraagsturing of decentrale elektriciteitsproductie waardoor de noodzaak van vervanging of vergroting van de productiecapaciteit ondervangen kan worden;
voldoende reservecapaciteit voor het transport van elektriciteit aan te houden;
op de grondslag van artikel 23 derden te voorzien van een aansluiting op de netten;
op de grondslag van artikel 24 ten behoeve van derden transport van elektriciteit uit te voeren;
het bevorderen van de veiligheid bij het gebruik van toestellen en installaties die elektriciteit verbruiken;
op verzoek van een producent vast te stellen of diens productie-installatie geschikt is voor de opwekking van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen of uit andere energiebronnen dan wel of sprake is van een installatie voor hoogrenderende warmtekrachtkoppeling, alsmede of de inrichting om te meten geschikt is voor de meting van de elektriciteit die met de productie-installatie wordt opgewekt en op een net of een installatie ingevoed;
de hoeveelheid elektriciteit te meten die afkomstig is van een productie-installatie voor duurzame elektriciteit of klimaatneutrale elektriciteit of van een installatie voor hoogrenderende warmtekrachtkoppeling;
koppelingen met andere netten te realiseren en reparaties aan zijn net uit te voeren;
onverminderd artikel 79, op een geschikte wijze gegevens te publiceren over koppelingen tussen de netten, gebruik van de netten en de toewijzing van transportcapaciteit;
afnemers alle gegevens te verstrekken die zij voor een efficiënte toegang tot het net inclusief het gebruik ervan nodig hebben;
voorzieningen te treffen in geval van een faillissement van een leverancier van elektriciteit aan afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid;
ervoor zorg te dragen dat een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, voor elke aansluiting beschikt over een geïnstalleerde meetinrichting, tenzij die afnemer blijkens de voorwaarden, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a of b, beschikt over een onbemeten aansluiting;
zorg te dragen voor het beheer en onderhoud van de bij een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, geïnstalleerde meetinrichting;
de taken te vervullen die voortvloeien uit het bepaalde bij of krachtens verordening 2019/943;
zijn netten te beschermen tegen mogelijke invloeden van buitenaf.
In aanvulling op de taken, bedoeld in het eerste lid, heeft de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet tevens tot taak:
technische voorzieningen te treffen en systeemdiensten uit te voeren, waaronder het aanhouden van voldoende productiereservecapaciteit, die nodig zijn om het transport van elektriciteit over alle netten op een veilige en doelmatige wijze te waarborgen;
mede ten behoeve van de andere netbeheerders de technische voorzieningen en systeemdiensten, bedoeld onder a, te benutten;
op de grondslag van paragraaf 7 van dit hoofdstuk ten behoeve van derden transport van elektriciteit uit te voeren met behulp van het landelijk hoogspanningsnet, voor de uitvoer van die elektriciteit vanuit Nederland naar een afnemer of leverancier in het buitenland, dan wel voor de invoer van die elektriciteit vanuit het buitenland naar een afnemer of leverancier in Nederland;
een passend niveau van voorzieningen te treffen en te handhaven, waaronder het aanhouden van voldoende productiereservecapaciteit, in verband met de leveringszekerheid op de korte en de lange termijn;
[vervallen;]
indien Onze Minister hem dit opdraagt, werkzaamheden te verrichten ter uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 4a of van verordening 2019/941;
andere netbeheerders de gegevens te verschaffen die nodig zijn om een betrouwbare en efficiënte werking, alsmede de samenhangende ontwikkeling en interoperabiliteit, van de netten te waarborgen. In geval van grensoverschrijdende koppeling met andere lidstaten van de Europese Unie dan wel met niet lidstaten wisselt de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet met de betreffende netbeheerders in die landen, in overeenstemming met de operationele minimumvereisten als bedoeld in artikel 31, elfde lid, tijdig en op doeltreffende wijze gegevens uit over het functioneren van de landgrensoverschrijdende netten;
samen te werken met buitenlandse instellingen die op grond van nationale wettelijke regels zijn belast met het beheer van een transmissiesysteem als bedoeld in artikel 2, onderdeel 4, van de richtlijn in geografische gebieden als bedoeld in artikel 34, derde lid, van verordening 2019/943 teneinde een concurrerende interne markt voor elektriciteit tot stand te brengen;
te beschikken over één of meer geïntegreerde systemen in geografische gebieden als bedoeld in artikel 34, derde lid, van verordening 2019/943 waaraan twee of meer lidstaten meewerken voor de toewijzing van capaciteit en voor de controle op de beveiliging van het net;
het innen van congestielasten en betalingen in het kader van het vergoedingsmechanisme overeenkomstig artikel 49 van verordening 2019/943;
onverminderd artikel 79, eerste lid, het openbaar maken van informatie die nodig is voor doeltreffende mededinging en een efficiënte werking van de markt;
[vervallen;]
samen te werken met Acer;
het koppelen van het net op zee met het landelijk hoogspanningsnet.
Het is anderen dan de desbetreffende netbeheerder verboden een taak uit te voeren als bedoeld in het eerste of tweede lid, behoudens voor zover het betreft het realiseren van de aansluiting van een afnemer als bedoeld in artikel 16c, het aanleggen van een landsgrensoverschrijdend net of het aanleggen, beheren en onderhouden van een net als bedoeld in artikel 15, eerste lid, dan wel ter uitvoering van een procedure als bedoeld in artikel 20, derde lid.
Producenten, leveranciers en handelaren onthouden zich van iedere bemoeiing met de uitvoering van de taken die op grond van het eerste of tweede lid aan een netbeheerder zijn opgedragen.
[Vervallen.]
Indien een netbeheerder energie inkoopt ter uitvoering van zijn wettelijke taken, doet hij dit op basis van een transparante, niet-discriminatoire en marktconforme procedure.
Een besluit als bedoeld in het tweede lid, onderdeel f, wordt gepubliceerd in de Staatscourant.
Bij algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld ter uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onderdeel m. Deze regels hebben mede betrekking op de wijze waarop enerzijds de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet en anderzijds de producenten, leveranciers, handelaren en afnemers zich jegens elkaar gedragen in verband met de uitvoering van de taak, bedoeld in het tweede lid, onderdeel d.
De Autoriteit Consument en Markt brengt advies uit over het ontwerp van de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het achtste lid. De voordracht voor een krachtens dit artikel vast te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet gedaan dan nadat het ontwerp in de Staatscourant is bekendgemaakt en aan een ieder de gelegenheid is geboden om binnen vier weken na de dag waarop de bekendmaking is geschied, wensen en bedenkingen ter kennis van Onze Minister te brengen. Gelijktijdig met de bekendmaking wordt het ontwerp aan de beide kamers der Staten-Generaal overgelegd.
Tot de voorzieningen die de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet ter uitvoering van zijn taak bedoeld in het tweede lid, onderdeel d, treft, behoren het voor transport van elektriciteit handhaven van reservecapaciteit die groot genoeg is om de operationele netwerkveiligheid te waarborgen en het samenwerken met netbeheerders waarmee hij een landgrensoverschrijdend net heeft.
Een beslissing tot het aanleggen van een landsgrensoverschrijdend net door de netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet dan wel door een ander als bedoeld in het zesde lid wordt niet genomen dan in nauwe samenwerking met de netbeheerders in andere landen waarmee een landgrensoverschrijdend net tot stand wordt gebracht en andere relevante netbeheerders.
Indien de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet het noodzakelijke acht voorzieningen te treffen als bedoeld in artikel 16, tweede lid, onderdeel d, ter uitvoering van zijn taak de leveringszekerheid voor de lange termijn te waarborgen, verstrekt hij de Autoriteit Consument en Markt een overzicht van de te nemen maatregelen en de gevolgen van die maatregelen voor afnemers en het functioneren van de markt. De Autoriteit Consument en Markt zendt het overzicht vergezeld van haar advies aan Onze Minister. De maatregelen behoeven de goedkeuring van Onze Minister.
Onze Minister verleent zijn goedkeuring niet eerder dan vier weken nadat het overzicht en het advies, bedoeld in het dertiende lid, aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd.
Indien de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet deelneemt aan een gemeenschappelijke onderneming waaraan ook een verticaal geïntegreerde buitenlandse instelling die op grond van nationale wettelijke regels is belast met het beheer van een transmissiesysteem als bedoeld in artikel 2, onderdeel 4, van de richtlijn deelneemt, draagt de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet er zorg voor dat de gemeenschappelijke onderneming een nalevingsprogramma ontwerpt, door Acer laat goedkeuren en implementeert met maatregelen die moeten worden genomen om discriminerend en concurrentieverstorend gedrag uit te sluiten.
Voordat de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet congestiebeheersprocedures hanteert voor landsgrensoverschrijdende netten, legt hij deze procedures ter goedkeuring voor aan de Autoriteit Consument en Markt.
Het eerste lid, onderdelen a tot en met l en q zijn van overeenkomstige toepassing op de netbeheerder van het net op zee.
Regelgeving die op dit artikel is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)
Beleidsregels en circulaires die dit artikel als wettelijke bevoegdheid hebben
Geen
Artikelen of vergelijkbare tekst die verwijzen naar dit artikel
Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking
artikel: 2, 7, 10, 11
Elektriciteitswet 1998
artikel: 16c, 19b, 77i, 26aa, 41d, 16da, 42a, 42b, 42d, 16a, 41e, 41b, 26ab, 10Aa, 12, 13, 15, 16, 31, 40, 41, 73, 77, 78
Informatiecode elektriciteit en gas
artikel: 2.1.7
sub-paragraaf: 6.3.11
Netcode elektriciteit
paragraaf: 2.9, 3.2
artikel: 3.3, 5.9, 9.2, 9.20, 9.4, 12.1, 12.19
Regeling garanties van oorsprong en certificaten van oorsprong
artikel: 2, 6
Regeling splitsingsplannen
artikel: 4
Samenwerkingscode elektriciteit
artikel: 14
Wijzigingsregeling Regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit, enz.
artikel: III
Wijzigingswet Elektriciteitswet 1998 (stimulering milieukwaliteit elektriciteitsproductie)
artikel: III
Wijzigingswet Elektriciteitswet 1998 (tijdig realiseren doelstellingen Energieakkoord)
artikel: IV
Wijzigingswet Elektriciteitswet 1998 en Gaswet (nadere regels omtrent een onafhankelijk netbeheer)
artikel: IV
(14-07-2020)
Datum van inwerking- treding |
Terugwerkende kracht |
Betreft |
Ondertekening |
Bekendmaking |
Kamerstukken |
Ondertekening |
Bekendmaking |
Opmerking |
Aanhangig |
||||||||
wijziging |
02-12-2010 |
|||||||
wijziging |
26-02-2011 |
Stb. 2011, 130
|
||||||
wijziging |
17-06-2013 |
Stb. 2013, 325
|
||||||
wijziging |
09-04-2018 |
|||||||
10-07-2020 |
wijziging |
10-06-2020 |
10-06-2020 |
|||||
wijziging |
09-04-2018 |
25-11-2019 |
||||||
wijziging |
09-04-2018 |
26-04-2018 |
||||||
wijziging |
23-03-2016 |
23-03-2016 |
||||||
wijziging |
24-06-2015 |
24-06-2015 |
||||||
wijziging |
18-12-2013 |
12-12-2014 |
||||||
wijziging |
18-12-2013 |
18-12-2013 |
||||||
wijziging |
26-02-2011 |
08-08-2011 |
Stb. 2011, 384
|
|||||
wijziging |
28-02-2013 |
13-03-2013 |
||||||
wijziging |
12-07-2012 |
12-07-2012 |
||||||
wijziging |
26-02-2011 |
08-08-2011 |
||||||
wijziging |
26-02-2011 |
27-04-2011 |
||||||
wijziging |
08-05-2008 |
24-06-2008 |
||||||
wijziging |
23-11-2006 |
Stb. 2006, 614
|
28-12-2006 |
|||||
wijziging |
23-11-2006 |
21-07-2007 |
||||||
wijziging |
15-11-2007 |
24-01-2008 |
||||||
wijziging |
14-12-2005 |
21-07-2007 |
||||||
wijziging |
28-06-2006 |
06-12-2006 |
||||||
wijziging |
20-11-2006 |
24-11-2006 |
||||||
wijziging |
23-06-2005 |
23-06-2005 |
||||||
wijziging |
01-07-2004 |
02-07-2004 |
||||||
wijziging |
20-11-2003 |
03-12-2003 |
||||||
wijziging |
05-06-2003 |
07-06-2003 |
||||||
wijziging |
21-12-2000 |
23-02-2001 |
||||||
wijziging |
21-12-2000 |
21-12-2000 |
||||||
wijziging |
03-06-1999 |
22-06-1999 |
||||||
wijziging |
02-05-2000 |
02-05-2000 |
||||||
nieuwe-regeling |
02-07-1998 |
22-06-1999 |
||||||
nieuwe-regeling |
02-07-1998 |
02-12-1998 |
||||||
nieuwe-regeling |
02-07-1998 |
02-07-1998 |
Opmerkingen
1) Abusievelijk is op het vijfde lid een wijziging geformuleerd die niet kan worden doorgevoerd.Deze wijziging treedt niet meer in werking. De wijziging is ingetrokken door Stb. 2012/19.
2) Deze wijziging treedt niet meer in werking. De wijziging is ingetrokken door Stb. 2013/326. In Stb. 2013/325 was de inwerkingtreding voorzien voor 1 november 2013.
3) Artikelen VI, eerste lid, en XVII van Stb. 2018/109 bevattenovergangsrecht m.b.t. deze wijziging.
4) Artikelen VI, eerste lid, en XVII van Stb. 2018/109 bevatten overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.
5) Artikel XVII van Stb. 2018/109 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.
6) Artikel IV, eerste lid, van Stb. 2016/116 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.
7) Inwerkingtreding voorheen door Stb. 2011/384 gesteld op 1 april 2013.
8) Artikel II van Stb. 2008/179 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.Abusievelijk is op het vijfde lid een wijziging geformuleerd die niet kan worden doorgevoerd.
9) De datum van inwerkingtreding is vastgesteld onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.
10) De datum van inwerkingtreding is vastgesteld onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.
11) Artikel 68 werkt terug tot en met 1 januari 1998.