Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Artikel 16

  • 1

    De netbeheerder heeft in het kader van het beheer van de netten in het voor hem krachtens artikel 36 of 37 vastgestelde gebied tot taak:

    • a.

      de door hem beheerde netten in werking te hebben en te onderhouden;

    • b.

      de veiligheid en betrouwbaarheid van de netten en van het transport van elektriciteit over de netten op de meest doelmatige wijze te waarborgen;

    • c.

      de netten aan te leggen, te herstellen, te vernieuwen of uit te breiden, waarbij in overweging worden genomen maatregelen op het gebied van duurzame elektriciteit, energiebesparing en vraagsturing of decentrale elektriciteitsproductie waardoor de noodzaak van vervanging of vergroting van de productiecapaciteit ondervangen kan worden;

    • d.

      voldoende reservecapaciteit voor het transport van elektriciteit aan te houden;

    • e.

      op de grondslag van artikel 23 derden te voorzien van een aansluiting op de netten;

    • f.

      op de grondslag van artikel 24 ten behoeve van derden transport van elektriciteit uit te voeren;

    • g.

      het bevorderen van de veiligheid bij het gebruik van toestellen en installaties die elektriciteit verbruiken;

    • h.

      op verzoek van een producent vast te stellen of diens productie-installatie geschikt is voor de opwekking van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen of uit andere energiebronnen dan wel of sprake is van een installatie voor hoogrenderende warmtekrachtkoppeling, alsmede of de inrichting om te meten geschikt is voor de meting van de elektriciteit die met de productie-installatie wordt opgewekt en op een net of een installatie ingevoed;

    • i.

      de hoeveelheid elektriciteit te meten die afkomstig is van een productie-installatie voor duurzame elektriciteit of klimaatneutrale elektriciteit of van een installatie voor hoogrenderende warmtekrachtkoppeling;

    • j.

      koppelingen met andere netten te realiseren en reparaties aan zijn net uit te voeren;

    • k.

      onverminderd artikel 79, op een geschikte wijze gegevens te publiceren over koppelingen tussen de netten, gebruik van de netten en de toewijzing van transportcapaciteit;

    • l.

      afnemers alle gegevens te verstrekken die zij voor een efficiënte toegang tot het net inclusief het gebruik ervan nodig hebben;

    • m.

      voorzieningen te treffen in geval van een faillissement van een leverancier van elektriciteit aan afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid;

    • n.

      ervoor zorg te dragen dat een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, voor elke aansluiting beschikt over een geïnstalleerde meetinrichting, tenzij die afnemer blijkens de voorwaarden, bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdelen a of b, beschikt over een onbemeten aansluiting;

    • o.

      zorg te dragen voor het beheer en onderhoud van de bij een afnemer als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, geïnstalleerde meetinrichting;

    • p.

      de taken te vervullen die voortvloeien uit het bepaalde bij of krachtens verordening 2019/943;

    • q.

      zijn netten te beschermen tegen mogelijke invloeden van buitenaf.

  • 2

    In aanvulling op de taken, bedoeld in het eerste lid, heeft de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet tevens tot taak:

    • a.

      technische voorzieningen te treffen en systeemdiensten uit te voeren, waaronder het aanhouden van voldoende productiereservecapaciteit, die nodig zijn om het transport van elektriciteit over alle netten op een veilige en doelmatige wijze te waarborgen;

    • b.

      mede ten behoeve van de andere netbeheerders de technische voorzieningen en systeemdiensten, bedoeld onder a, te benutten;

    • c.

      op de grondslag van paragraaf 7 van dit hoofdstuk ten behoeve van derden transport van elektriciteit uit te voeren met behulp van het landelijk hoogspanningsnet, voor de uitvoer van die elektriciteit vanuit Nederland naar een afnemer of leverancier in het buitenland, dan wel voor de invoer van die elektriciteit vanuit het buitenland naar een afnemer of leverancier in Nederland;

    • d.

      een passend niveau van voorzieningen te treffen en te handhaven, waaronder het aanhouden van voldoende productiereservecapaciteit, in verband met de leveringszekerheid op de korte en de lange termijn;

    • e.

      [vervallen;]

    • f.

      indien Onze Minister hem dit opdraagt, werkzaamheden te verrichten ter uitvoering van de taak, bedoeld in artikel 4a of van verordening 2019/941;

    • g.

      andere netbeheerders de gegevens te verschaffen die nodig zijn om een betrouwbare en efficiënte werking, alsmede de samenhangende ontwikkeling en interoperabiliteit, van de netten te waarborgen. In geval van grensoverschrijdende koppeling met andere lidstaten van de Europese Unie dan wel met niet lidstaten wisselt de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet met de betreffende netbeheerders in die landen, in overeenstemming met de operationele minimumvereisten als bedoeld in artikel 31, elfde lid, tijdig en op doeltreffende wijze gegevens uit over het functioneren van de landgrensoverschrijdende netten;

    • h.

      samen te werken met buitenlandse instellingen die op grond van nationale wettelijke regels zijn belast met het beheer van een transmissiesysteem als bedoeld in artikel 2, onderdeel 4, van de richtlijn in geografische gebieden als bedoeld in artikel 34, derde lid, van verordening 2019/943 teneinde een concurrerende interne markt voor elektriciteit tot stand te brengen;

    • i.

      te beschikken over één of meer geïntegreerde systemen in geografische gebieden als bedoeld in artikel 34, derde lid, van verordening 2019/943 waaraan twee of meer lidstaten meewerken voor de toewijzing van capaciteit en voor de controle op de beveiliging van het net;

    • j.

      het innen van congestielasten en betalingen in het kader van het vergoedingsmechanisme overeenkomstig artikel 49 van verordening 2019/943;

    • k.

      onverminderd artikel 79, eerste lid, het openbaar maken van informatie die nodig is voor doeltreffende mededinging en een efficiënte werking van de markt;

    • l.

      [vervallen;]

    • m.

      samen te werken met Acer;

    • n.

      het koppelen van het net op zee met het landelijk hoogspanningsnet.

  • 3

    Het is anderen dan de desbetreffende netbeheerder verboden een taak uit te voeren als bedoeld in het eerste of tweede lid, behoudens voor zover het betreft het realiseren van de aansluiting van een afnemer als bedoeld in artikel 16c, het aanleggen van een landsgrensoverschrijdend net of het aanleggen, beheren en onderhouden van een net als bedoeld in artikel 15, eerste lid, dan wel ter uitvoering van een procedure als bedoeld in artikel 20, derde lid.

  • 4

    Producenten, leveranciers en handelaren onthouden zich van iedere bemoeiing met de uitvoering van de taken die op grond van het eerste of tweede lid aan een netbeheerder zijn opgedragen.

  • 5

    [Vervallen.]

  • 6

    Indien een netbeheerder energie inkoopt ter uitvoering van zijn wettelijke taken, doet hij dit op basis van een transparante, niet-discriminatoire en marktconforme procedure.

  • 7

    Een besluit als bedoeld in het tweede lid, onderdeel f, wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

  • 8

    Bij algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld ter uitvoering van de taak, bedoeld in het eerste lid, onderdeel m. Deze regels hebben mede betrekking op de wijze waarop enerzijds de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet en anderzijds de producenten, leveranciers, handelaren en afnemers zich jegens elkaar gedragen in verband met de uitvoering van de taak, bedoeld in het tweede lid, onderdeel d.

  • 9

    De Autoriteit Consument en Markt brengt advies uit over het ontwerp van de algemene maatregel van bestuur, bedoeld in het achtste lid. De voordracht voor een krachtens dit artikel vast te stellen algemene maatregel van bestuur wordt niet gedaan dan nadat het ontwerp in de Staatscourant is bekendgemaakt en aan een ieder de gelegenheid is geboden om binnen vier weken na de dag waarop de bekendmaking is geschied, wensen en bedenkingen ter kennis van Onze Minister te brengen. Gelijktijdig met de bekendmaking wordt het ontwerp aan de beide kamers der Staten-Generaal overgelegd.

  • 10

    Tot de voorzieningen die de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet ter uitvoering van zijn taak bedoeld in het tweede lid, onderdeel d, treft, behoren het voor transport van elektriciteit handhaven van reservecapaciteit die groot genoeg is om de operationele netwerkveiligheid te waarborgen en het samenwerken met netbeheerders waarmee hij een landgrensoverschrijdend net heeft.

  • 11

    Een beslissing tot het aanleggen van een landsgrensoverschrijdend net door de netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet dan wel door een ander als bedoeld in het zesde lid wordt niet genomen dan in nauwe samenwerking met de netbeheerders in andere landen waarmee een landgrensoverschrijdend net tot stand wordt gebracht en andere relevante netbeheerders.

  • 12

    Indien de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet het noodzakelijke acht voorzieningen te treffen als bedoeld in artikel 16, tweede lid, onderdeel d, ter uitvoering van zijn taak de leveringszekerheid voor de lange termijn te waarborgen, verstrekt hij de Autoriteit Consument en Markt een overzicht van de te nemen maatregelen en de gevolgen van die maatregelen voor afnemers en het functioneren van de markt. De Autoriteit Consument en Markt zendt het overzicht vergezeld van haar advies aan Onze Minister. De maatregelen behoeven de goedkeuring van Onze Minister.

  • 13

    Onze Minister verleent zijn goedkeuring niet eerder dan vier weken nadat het overzicht en het advies, bedoeld in het dertiende lid, aan beide kamers der Staten-Generaal is overgelegd.

  • 14

    Indien de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet deelneemt aan een gemeenschappelijke onderneming waaraan ook een verticaal geïntegreerde buitenlandse instelling die op grond van nationale wettelijke regels is belast met het beheer van een transmissiesysteem als bedoeld in artikel 2, onderdeel 4, van de richtlijn deelneemt, draagt de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet er zorg voor dat de gemeenschappelijke onderneming een nalevingsprogramma ontwerpt, door Acer laat goedkeuren en implementeert met maatregelen die moeten worden genomen om discriminerend en concurrentieverstorend gedrag uit te sluiten.

  • 15

    Voordat de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet congestiebeheersprocedures hanteert voor landsgrensoverschrijdende netten, legt hij deze procedures ter goedkeuring voor aan de Autoriteit Consument en Markt.

  • 16

    Het eerste lid, onderdelen a tot en met l en q zijn van overeenkomstige toepassing op de netbeheerder van het net op zee.

Informatie geldend op 14-07-2020

Regelgeving die op dit artikel is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

  1. Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998

  2. Besluit taken netbeheerder landelijk hoogspanningsnet

  3. Richtsnoeren inzake toezicht op artikel 16Aa van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 7a van de Gaswet

Beleidsregels en circulaires die dit artikel als wettelijke bevoegdheid hebben

Geen

Artikelen of vergelijkbare tekst die verwijzen naar dit artikel

  1. Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking
    artikel: 2, 7, 10, 11

  2. Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998

  3. Besluit taken netbeheerder landelijk hoogspanningsnet

  4. Elektriciteitswet 1998
    artikel: 16c, 19b, 77i, 26aa, 41d, 16da, 42a, 42b, 42d, 16a, 41e, 41b, 26ab, 10Aa, 12, 13, 15, 16, 31, 40, 41, 73, 77, 78

  5. Informatiecode elektriciteit en gas
    artikel: 2.1.7
    sub-paragraaf: 6.3.11

  6. Netcode elektriciteit
    paragraaf: 2.9, 3.2
    artikel: 3.3, 5.9, 9.2, 9.20, 9.4, 12.1, 12.19

  7. Regeling garanties van oorsprong en certificaten van oorsprong
    artikel: 2, 6

  8. Regeling splitsingsplannen
    artikel: 4

  9. Richtsnoeren inzake toezicht op artikel 16Aa van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 7a van de Gaswet

  10. Samenwerkingscode elektriciteit
    artikel: 14

  11. Wijzigingsregeling Regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit, enz.
    artikel: III

  12. Wijzigingswet Elektriciteitswet 1998 (stimulering milieukwaliteit elektriciteitsproductie)
    artikel: III

  13. Wijzigingswet Elektriciteitswet 1998 (tijdig realiseren doelstellingen Energieakkoord)
    artikel: IV

  14. Wijzigingswet Elektriciteitswet 1998 en Gaswet (nadere regels omtrent een onafhankelijk netbeheer)
    artikel: IV

Overzicht van wijzigingen voor dit artikel

(14-07-2020)

Ontstaansbron

Inwerkingtreding

Datum van inwerking- treding

Terugwerkende kracht

Betreft

Ondertekening

Bekendmaking

Kamerstukken

Ondertekening

Bekendmaking

Opmerking

Aanhangig

35218

wijziging

02-12-2010

Stb. 2010, 810

31904

wijziging

26-02-2011
samen met
22-12-2011

Stb. 2011, 130
samen met
Stb. 2012, 19

31374
samen met
32871

Alg. 1

wijziging

17-06-2013
samen met
10-09-2013

Stb. 2013, 325
samen met
Stb. 2013, 358

29048

Alg. 2

wijziging

09-04-2018

Stb. 2018, 109

34627

Alg. 3

10-07-2020

wijziging

10-06-2020

Stb. 2020, 236

35283

10-06-2020

Stb. 2020, 236

01-01-2020

wijziging

09-04-2018

Stb. 2018, 109

34627

25-11-2019

Stb. 2019, 454

Alg. 4

01-01-2019

wijziging

09-04-2018

Stb. 2018, 109

34627

26-04-2018

Stb. 2018, 129

Alg. 5

01-04-2016

wijziging

23-03-2016

Stb. 2016, 116

34401

23-03-2016

Stb. 2016, 117

Alg. 6

01-07-2015

wijziging

24-06-2015

Stb. 2015, 261

34058

24-06-2015

Stb. 2015, 262

01-01-2015

wijziging

18-12-2013

Stb. 2013, 573

33493

12-12-2014

Stb. 2014, 522

01-01-2014

wijziging

18-12-2013

Stb. 2013, 573

33493

18-12-2013

Stb. 2013, 574

01-08-2013

wijziging

26-02-2011

Stb. 2011, 130

31374

08-08-2011
samen met
19-03-2013

Stb. 2011, 384
samen met
Stb. 2013, 121

Inwtr. 7

01-04-2013

wijziging

28-02-2013

Stb. 2013, 102

33186

13-03-2013

Stb. 2013, 103

20-07-2012

wijziging

12-07-2012

Stb. 2012, 334

32814

12-07-2012

Stb. 2012, 336

01-01-2012

wijziging

26-02-2011

Stb. 2011, 130

31374

08-08-2011

Stb. 2011, 384

01-07-2011

wijziging

26-02-2011

Stb. 2011, 130

31374

27-04-2011

Stb. 2011, 203

01-01-2009

wijziging

08-05-2008

Stb. 2008, 179

31378

24-06-2008

Stb. 2008, 251

Alg. 8

01-07-2008

wijziging

23-11-2006
samen met
15-11-2007

Stb. 2006, 614
samen met
Stb. 2007, 491

30212
samen met
30934

28-12-2006

Stb. 2007, 13

wijziging

23-11-2006

Stb. 2006, 614

30212

21-07-2007

Stb. 2007, 273

15-02-2008

wijziging

15-11-2007

Stb. 2007, 491

30934

24-01-2008

Stb. 2008, 40

28-09-2007

wijziging

14-12-2005

Stb. 2006, 238

30038

21-07-2007

Stb. 2007, 337

01-01-2007

wijziging

28-06-2006

Stb. 2006, 367

30305

06-12-2006

Stb. 2006, 657

13-12-2006

wijziging

20-11-2006

Stb. 2006, 593

30027

24-11-2006

Stb. 2006, 621

01-07-2005

wijziging

23-06-2005

Stb. 2005, 326

29992

23-06-2005

Stb. 2005, 327

14-07-2004

wijziging

01-07-2004

Stb. 2004, 328

29372

02-07-2004

Stb. 2004, 330

Inwtr. 9

01-01-2004

wijziging

20-11-2003

Stb. 2003, 493

28782

03-12-2003

Stb. 2003, 506

Inwtr. 10

01-07-2003

wijziging

05-06-2003

Stb. 2003, 235

28665

07-06-2003

Stb. 2003, 245

01-04-2001

wijziging

21-12-2000

Stb. 2000, 607

27250

23-02-2001

Stb. 2001, 101

01-01-2001

wijziging

21-12-2000

Stb. 2000, 607

27250

21-12-2000

Stb. 2000, 608

01-07-1999

wijziging

03-06-1999

Stb. 1999, 260

26303

22-06-1999

Stb. 1999, 261

wijziging

02-05-2000

Stb. 2000, 186

02-05-2000

Stb. 2000, 186

nieuwe-regeling

02-07-1998

Stb. 1998, 427

25621

22-06-1999

Stb. 1999, 261

Inwtr. 11

01-01-1999

nieuwe-regeling

02-07-1998

Stb. 1998, 427

25621

02-12-1998

Stb. 1998, 681

01-08-1998

nieuwe-regeling

02-07-1998

Stb. 1998, 427

25621

02-07-1998

Stb. 1998, 428

Opmerkingen

  • 1) Abusievelijk is op het vijfde lid een wijziging geformuleerd die niet kan worden doorgevoerd.Deze wijziging treedt niet meer in werking. De wijziging is ingetrokken door Stb. 2012/19.

  • 2) Deze wijziging treedt niet meer in werking. De wijziging is ingetrokken door Stb. 2013/326. In Stb. 2013/325 was de inwerkingtreding voorzien voor 1 november 2013.

  • 3) Artikelen VI, eerste lid, en XVII van Stb. 2018/109 bevattenovergangsrecht m.b.t. deze wijziging.

  • 4) Artikelen VI, eerste lid, en XVII van Stb. 2018/109 bevatten overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.

  • 5) Artikel XVII van Stb. 2018/109 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.

  • 6) Artikel IV, eerste lid, van Stb. 2016/116 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.

  • 7) Inwerkingtreding voorheen door Stb. 2011/384 gesteld op 1 april 2013.

  • 8) Artikel II van Stb. 2008/179 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.Abusievelijk is op het vijfde lid een wijziging geformuleerd die niet kan worden doorgevoerd.

  • 9) De datum van inwerkingtreding is vastgesteld onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.

  • 10) De datum van inwerkingtreding is vastgesteld onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.

  • 11) Artikel 68 werkt terug tot en met 1 januari 1998.