Met inachtneming van de in artikel 26b bedoelde regels en hetgeen is gesteld bij of krachtens verordening 2019/943 zenden de gezamenlijke netbeheerders aan de Autoriteit Consument en Markt een voorstel voor de door hen jegens afnemers te hanteren voorwaarden met betrekking tot:
de wijze waarop netbeheerders en afnemers alsmede netbeheerders zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van het in werking hebben van de netten, het voorzien van een aansluiting op het net en het uitvoeren van transport van elektriciteit over het net,
de wijze waarop netbeheerders en afnemers alsmede netbeheerders zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van het meten van gegevens betreffende het transport van elektriciteit;
de wijze waarop de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet enerzijds en afnemers en de overige netbeheerders anderzijds zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van de systeemdiensten,
de gebiedsindeling van de netbeheerders met uitzondering van de netbeheerder van het net op zee,
de regeling van de samenwerking tussen de netbeheerders ten aanzien van de uitvoering van de taken, bedoeld in de onderdelen a, b en c, alsmede ten behoeve van het waarborgen van het netbeheer van alle netten en het transport van elektriciteit in buitengewone omstandigheden,
de kwaliteitscriteria waaraan netbeheerders moeten voldoen met betrekking tot hun dienstverlening, welke in ieder geval betrekking hebben op te hanteren technische specificaties, het verhelpen van storingen in het transport van elektriciteit, de betalingsvoorwaarden, de klantenservice en het voorzien in compensatie bij ernstige storingen,
de wijze waarop de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet uitvoering geeft aan zijn taak de leveringszekerheid te waarborgen en de wijze waarop productiereservecapaciteit wordt aangehouden en ingezet,
de wijze waarop de netbeheerder afnemers die producent zijn objectief, transparant en niet-discriminatoir op het net aansluit, rekening houdend met de kosten en baten van de onderscheiden technieken met betrekking tot hernieuwbare energiebronnen, decentrale productie en warmtekrachtkoppeling,
de wijze waarop de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet jegens de andere netbeheerders en de afnemers de energiebalans handhaaft,
het realiseren van koppelingen tussen en het verrichten van reparaties aan de netten,
de wijze waarop de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet enerzijds en afnemers en de overige netbeheerders anderzijds zich jegens elkaar gedragen ten aanzien van het verstrekken van informatie die noodzakelijk is voor een goede uitvoering van hetgeen is gesteld bij of krachtens verordening 2019/943.
In de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, worden in ieder geval voorwaarden opgenomen met betrekking tot de programma-verantwoordelijkheid, waarbij wordt bepaald dat de programma-verantwoordelijkheid kan worden overgedragen aan een ander, met uitzondering van een netbeheerder.
In de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, worden in ieder geval voorwaarden gesteld omtrent de eisen waaraan een bedrijf, dat de werkzaamheden bedoeld in artikel 16c, eerste of vijfde lid, uitvoert, moet voldoen.
In de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, kunnen voorwaarden worden gesteld omtrent het bepalen van de omvang van de capaciteit voor het transport van elektriciteit over het landsgrensoverschrijdend net en voor het toewijzen van de beschikbare capaciteit op dat net, waaronder tevens begrepen wordt het veilen van capaciteit dan wel het volgens een andere marktconforme methode toewijzen van capaciteit, en het toewijzen van capaciteit die een afnemer niet gebruikt. De voorwaarden kunnen de nodige voorzieningen bevatten gericht op het voorkomen van belemmeringen voor goede marktwerking.
De omvang van de capaciteit die toegewezen kan worden door middel van een veiling of een andere marktconforme methode is ten hoogste de totale omvang van de capaciteit voor het transport van elektriciteit over het landsgrensoverschrijdend net na aftrek van:
de hoeveelheid capaciteit die de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet reserveert om noodzakelijk transport van elektriciteit in het kader van onderlinge hulp en bijstand ten behoeve van de instandhouding van de integriteit van de netten te kunnen uitvoeren,
de hoeveelheid capaciteit die de Autoriteit Consument en Markt op grond van artikel 26 heeft bestemd voor bepaalde verzoekers om capaciteit voor het transport van elektriciteit, en
de hoeveelheid capaciteit waarvoor Onze Minister ontheffing heeft verleend op grond van artikel 86c.
De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet benut de opbrengst van het veilen of op een andere marktconforme methode toewijzen van capaciteit overeenkomstig de regeling, bedoeld in het vierde lid, voor het opheffen van beperkingen in de transportcapaciteit op het landsgrensoverschrijdende net dan wel voor andere, door de Autoriteit Consument en Markt te bepalen doelen.
De netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet voert een afzonderlijke boekhouding met betrekking tot de opbrengst van het veilen of op een andere marktconforme methode toewijzen van capaciteit. Artikel 43 is van overeenkomstige toepassing.
De voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel g, kunnen mede betrekking hebben op de wijze waarop de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet enerzijds en afnemers, leveranciers en de overige netbeheerders anderzijds zich jegens elkaar gedragen.
Onze Minister kan, in aanvulling op de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, en voorzover dit onderwerp geen regeling vindt in het bepaalde bij of krachtens artikel 72m, nadere regels stellen over:
de vaststelling, bedoeld in artikel 16, eerste lid, onderdeel h;
het meten, bedoeld in artikel 16, eerste lid, onderdeel i, en artikel 16a, eerste lid;
het verstrekken van meetgegevens aan anderen dan genoemd in artikel 16a, tweede lid, met dien verstande dat meetgegevens slechts kunnen worden verstrekt aan leveranciers en handelaren met schriftelijke toestemming van de afnemer aan wie de meetgegevens toebehoren;
het uitgeven van certificaten voor klimaatneutrale elektriciteit en elektriciteit opgewekt door middel van warmtekrachtkoppeling en het beheer van een certificatenrekening onderscheidenlijk het uitgeven van garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit en garanties van oorsprong voor elektriciteit opgewekt in een installatie voor hoogrenderende warmtekrachtkoppeling en het beheer van een rekening;
de kosten voor de uitvoering van de onderdelen a tot en met d.
De voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel f, bepalen dat een vordering tot betaling van een schuld van een afnemer ter zake van geleverde diensten als bedoeld in artikel 27, eerste lid, wordt gedaan binnen twee jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden en dat bij gebreke daarvan de vordering vervalt. De eerste volzin is niet van toepassing indien het uitblijven van bedoelde vordering, een onjuiste vordering daaronder begrepen, het rechtstreekse gevolg is van een daartoe gerichte opzettelijke gedraging van de afnemer.
Tot de voorwaarden bedoeld in het eerste lid, onderdeel g, behoren in elk geval door de netbeheerder van het landelijk hoogspanningsnet vast te stellen minimale voorschriften en verplichtingen inzake operationele netwerkveiligheid waarvan deel uitmaakt de vaststelling van het niveau van voorzienbare omstandigheden waarin de operationele netwerkveiligheid gehandhaafd moet blijven.
In de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a, f en g, wordt vastgelegd dat netten met een spanningsniveau van 110 kV of hoger met uitzondering van het net op zee zodanig zijn ontworpen en in werking zijn dat het transport van elektriciteit, ook indien zich een enkelvoudige storing voordoet, verzekerd is. Het transport van elektriciteit moet ook verzekerd zijn, als zich een enkelvoudige storing voordoet ten tijde van onderhoud.
In afwijking van het twaalfde lid, tweede volzin, wordt voor netten met een spanningsniveau van 110 tot 220 kV in de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a, f en g, vastgelegd in welke gevallen deze bepaling niet toegepast hoeft te worden. Daarbij dient een onderbreking van het transport van elektriciteit altijd beperkt te blijven tot ten hoogste zes uren en 100 MW.
Het vijfde tot en met zevende lid vervallen op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, welk tijdstip kan verschillen voor de verschillende leden.
In de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, worden regels gesteld omtrent de technische eisen waaraan een aansluiting van een gesloten distributiesysteem moet voldoen.
Regelgeving die op dit artikel is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)
Algemene uitvoeringsregeling stimulering duurzame energieproductie
Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2008
Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2009
Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2010
Regeling kooldioxide-index warmtekrachtkoppeling Elektriciteitswet 1998
Wijzigingsregeling Regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit, enz.
Beleidsregels en circulaires die dit artikel als wettelijke bevoegdheid hebben
Geen
Artikelen of vergelijkbare tekst die verwijzen naar dit artikel
Algemene uitvoeringsregeling stimulering duurzame energieproductie
Begrippencode elektriciteit
artikel: 1.1
Elektriciteitswet 1998
artikel: 26b, 77i, 26ae, 1, 16, 32, 33, 36, 59
Gebiedsindelingscode elektriciteit
artikel: 1
Meetcode elektriciteit
artikel: 1.1.1
Netcode elektriciteit
artikel: 1.1, 7.7
Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2008
Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2009
Regeling aanwijzing categorieën duurzame energieproductie 2010
Regeling garanties van oorsprong en certificaten van oorsprong
artikel: 1, 4
Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden elektriciteit
artikel: 18a, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
Regeling kooldioxide-index warmtekrachtkoppeling Elektriciteitswet 1998
Richtsnoeren Indiening codevoorstel
artikel: 1
Wijziging Elektriciteitswet 1998 en Gaswet in verband met implementatie en aanscherping toezicht netbeheer
artikel: VI
Wijzigingsregeling Regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit, enz.
Wijzigingsregeling Regeling subsidiebedragen milieukwaliteit elektriciteitsproductie 2005, etc.
(14-07-2020)
|
Datum van inwerking- treding |
Terugwerkende kracht |
Betreft |
Ondertekening |
Bekendmaking |
Kamerstukken |
Ondertekening |
Bekendmaking |
Opmerking |
|
wijziging |
02-12-2010 |
|||||||
|
wijziging |
12-07-2012 |
|||||||
|
wijziging |
17-06-2013 |
Stb. 2013, 325
|
||||||
|
wijziging |
18-12-2013 |
|||||||
|
wijziging |
09-04-2018 |
|||||||
|
10-07-2020 |
wijziging |
10-06-2020 |
10-06-2020 |
|||||
|
wijziging |
09-04-2018 |
26-04-2018 |
||||||
|
wijziging |
23-03-2016 |
23-03-2016 |
||||||
|
wijziging |
18-12-2013 |
18-12-2013 |
||||||
|
wijziging |
28-02-2013 |
13-03-2013 |
||||||
|
wijziging |
26-02-2011 |
08-08-2011 |
Stb. 2011, 384
|
|||||
|
wijziging |
12-07-2012 |
12-07-2012 |
||||||
|
wijziging |
02-12-2010 |
27-04-2011 |
||||||
|
wijziging |
08-05-2008 |
24-06-2008 |
||||||
|
wijziging |
06-03-2008 |
20-03-2008 |
||||||
|
wijziging |
15-11-2007 |
24-01-2008 |
||||||
|
wijziging |
14-12-2005 |
21-07-2007 |
||||||
|
wijziging |
23-11-2006 |
28-12-2006 |
||||||
|
wijziging |
28-06-2006 |
06-12-2006 |
||||||
|
wijziging |
20-11-2006 |
24-11-2006 |
||||||
|
wijziging |
23-06-2005 |
23-06-2005 |
||||||
|
wijziging |
09-12-2004 |
09-12-2004 |
||||||
|
wijziging |
01-07-2004 |
02-07-2004 |
||||||
|
wijziging |
20-11-2003 |
03-12-2003 |
||||||
|
wijziging |
03-07-2003 |
14-08-2003 |
||||||
|
wijziging |
05-06-2003 |
07-06-2003 |
||||||
|
wijziging |
21-12-2000 |
21-12-2000 |
||||||
|
wijziging |
03-06-1999 |
22-06-1999 |
||||||
|
vernummerd-wijziging |
02-05-2000 |
02-05-2000 |
||||||
|
nieuwe-regeling |
02-07-1998 |
22-06-1999 |
||||||
|
nieuwe-regeling |
02-07-1998 |
02-12-1998 |
||||||
Opmerkingen
1) Deze wijziging treedt niet meer in werking. De wijziging is ingetrokken door Stb. 2013/326. In Stb. 2013/325 was de inwerkingtreding voorzien voor 1 november 2013.
2) Artikel XVII van Stb. 2018/109 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.
3) Artikel XVII van Stb. 2018/109 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.
4) Inwerkingtreding voorheen door Stb. 2011/203 gesteld op 1 juli 2011, maar door Stb. 2011/279 ingetrokken.
5) Artikel II van Stb. 2008/179 bevat overgangsrecht m.b.t. deze wijziging.
6) Abusievelijk geeft het Staatsblad een wijzigingsopdracht voor lid 4 in plaats van lid 5.De wijziging voor het vijfde lid kan niet worden doorgevoerd.
7) De wijziging op het derde lid kan niet worden doorgevoerd.
8) De datum van inwerkingtreding is vastgesteld onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.
9) Abusievelijk wijzigt onderhavig Staatsblad lid 8 in plaats van lid 9.
10) De datum van inwerkingtreding is vastgesteld onder toepassing van artikel 16 van de Tijdelijke referendumwet.
11) De datum van inwerkingtreding is gelijk aan de datum van uitgifte.
12) Artikel 68 werkt terug tot en met 1 januari 1998.