Overzicht van vragen van gemeenten met antwoorden over de organisatie van de Tweede-Kamerverkiezing in 2021 met inachtneming van de maatregelen tegen het coronavirus COVID-19.
Deze nieuwsbrief van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft tot doel u te informeren over antwoorden op vragen van gemeenten die van belang zijn voor de Tweede Kamerverkiezing die gepland staat voor 17 maart 2021.
Het ministerie van BZK verstuurt via deze nieuwsbrief op regelmatige basis antwoorden op vragen van gemeenten inzake de gevolgen van de Covid-19-maatregelen voor de voorbereiding van de komende Tweede Kamerverkiezing.
Vraag 1:
Ik krijg veel vragen van stembureauleden over de maatregelen die we gaan nemen in de stemlokalen. Mag ik de informatie uit de bijlage van nieuwsbrief 4 delen met de stembureauleden?
Antwoord 1:
Ja, de nieuwsbrief en het kader zijn openbaar. Deze mogen worden gedeeld.
Vraag 2:
Wordt overwogen om het stemmen in een stembureau naar keuze niet meer toe te staan? Kunnen we kiezers vragen, om zo veel mogelijk bij het eigen stembureau te stemmen?
Antwoord 2:
Het onmogelijk maken dat een kiezer kan stemmen in het stemlokaal van eigen keuze wordt niet overwogen. De belangrijkste reden daarvoor is dat het stemmen daardoor minder toegankelijk wordt. Daarenboven zijn kiezers gewend om zelf te bepalen waar ze stemmen. Als dat niet meer kan, ook al wordt daar voorlichting over gegeven, zal dat ertoe leiden dat veel kiezers toch naar een stembureau van eigen keuze gaan en daar weggestuurd moeten worden. Kans is groot dat die kiezers niet de moeite meer nemen om naar het ene stemlokaal te gaan waar ze wel kunnen stemmen. Dat zou de opkomst negatief beïnvloeden en dat is ongewenst. In de voorlichting van de Rijksoverheid zal wel aandacht worden besteed aan het vermijden van piekmomenten. Ook gemeenten kunnen ervoor kiezen om hier in de voorlichting aandacht aan te besteden.
Vraag 3:
Wat zijn de mogelijkheden die een gemeente heeft als een stemlocatie zich vlak voor de verkiezing, uit angst voor corona, terugtrekt.
Antwoord 3:
De te treffen maatregelen hebben als doel dat er veilig gestemd kan worden. Indien een locatie op het laatste moment afvalt, biedt de Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19 de mogelijkheid voor gemeenten om tot uiterlijk een dag voor de stemming nog een alternatieve locatie aan te wijzen. Het wetsvoorstel voor deze Tijdelijke wet biedt een grondslag om burgers hierover op het laatste moment te informeren, via een bericht op de website. In dat geval moet ook een kennisgeving voor de kiezers worden bevestigd bij de afgevallen locatie, met daarbij een verwijzing naar de dichtstbijzijnde locatie.
Vraag 4:
Ik lees dat ik personen van 70 jaar en ouder niet moet inzetten als stembureaulid. Klopt dat?
Antwoord 4:
Nee dat klopt niet. Personen van 70 jaar en ouder die zich aanmelden als stembureaulid mogen worden ingezet. Wel behoren ze volgens het RIVM tot een risicogroep.
Voordat stembureauleden en tellers die tot een van de risicogroepen horen worden ingezet, dient de gemeente de aanbevelingen te volgen die te vinden zijn op: https://lci.rivm.nl/kwetsbare-medewerkers.
Vraag 5:
Hoe moet de gemeente de gezondheidscheck doen voordat het stembureaulid mag beginnen?
Antwoord 5:
De gemeente moet de gezondheidscheck (vragenlijst) afnemen voordat de stembureauleden de werkzaamheden starten. Het is immers van het grootste belang dat stembureauleden die klachten hebben (of die huisgenoten hebben met klachten) niet aan het werk gaan en mogelijk anderen besmetten.
Hoe de gemeente dat precies doet, in persoon, telefonisch, etc., dat is aan de gemeente.
Vraag 6:
Kan het kuchscherm een alternatief zijn voor de 1,5 meter tussen kiezer en stembureau?
Antwoord 6:
Nee, de kuchschermen zijn geen vervanging van de 1,5 meter-afstandmaatregel. De kuchschermen bieden een bescherming voor stembureauleden in het geval de kiezer zijn ID moet tonen voor het scherm en de 1,5 meter tussen kiezer en stembureaulid incidenteel bij deze handeling minder goed te waarborgen is.
Vraag 7:
Het kader stelt dat tussen de stembureauleden strikt 1,5 meter afstand moet worden gehouden. Kan dit worden ondervangen door een kuchscherm tussen twee stembureauleden?
Antwoord 7:
Het kader dat het ministerie van BZK op 1 september jl. heeft verstuurd schrijft alleen voor dat er kuchschermen komen tussen het stembureau en de kiezer. Het is niet toegestaan dat kuchschermen tussen de stembureauleden geplaatst worden. Kuchschermen tussen de leden belemmert de luchtcirculatie waardoor de lucht niet goed ververst kan worden. De kuchschermen dienen alleen tussen de kiezer en het stembureaulid geplaatst te worden. De stembureauleden moeten op 1,5 meter van elkaar hun werkzaamheden verrichten.
Vraag 8:
Moet in elk stemlokaal het altijd mogelijk zijn om ramen en deuren tegen elkaar open te zetten?
Antwoord 8:
Nee. In het advies van het RIVM staat dat voor ventilatie (het afvoeren van vuile lucht en het aanvoeren van verse buitenlucht) de eisen van het Bouwbesluit van toepassing zijn. Bij twijfel of het aanwezige ventilatiesysteem aan het Bouwbesluit voldoet moet advies daarover worden ingewonnen bij een onafhankelijk expert en bespreek eventueel wat de mogelijkheden zijn om het stemlokaal adequaat te ventileren.
Vraag 9:
Zou het kuchscherm vervangen mogen worden als de stembureauleden een gezichtskap/shield dragen?
Antwoord 9:
Nee, een gezichtskap/shield is geen alternatief voor het kuchscherm.
Vraag 10:
Waarmee moeten gemeenten rekening houden die willen meedoen aan het experiment met centraal tellen?
Antwoord 10:
Voor de komende Tweede Kamerverkiezing kunnen gemeenten weer meedoen aan het experiment met een centrale opzet van de stemopneming (centraal tellen). In Nieuwsbrief 2 vindt u informatie over de achtergrond van de experimenten. Als u interesse hebt in deelname van uw gemeente aan het experiment, meld dit dan alstublieft zo snel mogelijk, maar uiterlijk op 30 september a.s. via experimentcentraaltellen@minbzk.nl (voor
zover u dat niet al hebt gedaan). Let op: voor deelname aan het experiment is een raadsbesluit nodig. Uiterlijk 15 december 2020 moet het raadsbesluit worden genomen. Dus: aanmelding voor deelname zo snel mogelijk, maar uiterlijk 30 september a.s.; raadsbesluit uiterlijk 15 december 2020.
Houd er rekening mee dat de centrale stemopneming moet worden georganiseerd met inachtneming van de COVID-19-maatregelen. De regels die in het stemlokaal gelden (u bent daarover geïnformeerd in Nieuwsbrief 4 en het bij die nieuwsbrief gevoegde kader) zijn zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing op de locatie waar de centrale stemopneming wordt gehouden. De experimenteergemeenten zullen daarover nader worden geïnformeerd.
Houd er ook rekening mee dat in de Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19 is geregeld dat voor stemlokalen die te klein zijn om de stemmen te tellen, de stemmen dezelfde avond op een andere locatie kunnen worden geteld. In experimenteergemeenten worden dus de stemmen van stemlokalen die te klein zijn om te tellen, op de avond van de stemming op een andere locatie op lijstniveau geteld. De telling op kandidaatsniveau vindt de volgende dag plaats, onder verantwoordelijkheid van het gemeentelijk stembureau. De locatie waar op de avond van de stemming de telling op lijstniveau plaatsvindt, mag uiteraard dezelfde zijn als de locatie waar de volgende dag de centrale stemopneming wordt gehouden.
Vergoeding
Gemeenten die meedoen aan het experiment krijgen een vergoeding van het ministerie van BZK. Vanwege de COVID-19-maatregelen wordt die vergoeding verdubbeld ten opzichte van de vergoeding die bij vorige experimenten is verstrekt. Dat betekent dat de volgende bedragen beschikbaar zijn: €10.000 voor gemeenten tot 30.000 inwoners, €15.000 voor gemeenten tot
70.000 inwoners, €20.000 voor gemeenten tot 250.000 inwoners en €40.000 voor gemeenten met meer dan 250.000 inwoners. Er kunnen maximaal 75 gemeenten meedoen aan het experiment. Mochten er meer dan 75 gemeenten belangstelling hebben, dan krijgen gemeenten die al eerder hebben meegedaan met het experiment voorrang boven gemeenten die voor het eerst willen meedoen.
Vraag 11:
Mag er, indien dat door transport van de stembiljetten naar een andere locatie om te tellen nodig is, ook op een andere dag worden geteld?
Antwoord 11:
Nee. In het wetsvoorstel Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19, dat in voorbereiding is en zo spoedig mogelijk in werking moet treden, wordt geregeld dat als een stemlokaal te klein is om de stemmen te tellen (met inachtneming van 1,5 meter afstand), de stemmen nog dezelfde avond naar een andere locatie worden vervoerd en aldaar worden geteld.
Wel is er een mogelijkheid tot deelname aan het experiment met centraal tellen. In gemeenten die meedoen aan het experiment worden de stemmen die zijn uitgebracht in stemlokalen die te klein zijn om te tellen, op de avond van de stemming op een andere locatie op lijstniveau geteld. De telling op kandidaatsniveau vindt de volgende dag plaats, onder verantwoordelijkheid van het gemeentelijk stembureau. De locatie waar op de avond van de stemming de telling op lijstniveau plaatsvindt, mag uiteraard dezelfde zijn als de locatie waar de volgende dag de centrale stemopneming wordt gehouden. Als u interesse hebt in deelname aan het experiment, kunt u dat uiterlijk 30 september a.s. laten weten via experimentcentraaltellen@minbzk.nl.
Vraag 12:
In de Kieswet is vastgelegd dat een stembus bij de stembureauleden staat en dat er toezicht wordt gehouden door het 3e stembureaulid. Mag de stembus verplaatst worden bij éénrichtingsverkeer in het stemlokaal, wat is de plaats van de stembus en wie moet in dat geval toezicht houden op de stembus?
Antwoord 12:
In het wetsvoorstel Tijdelijke Wet Verkiezingen en COVID-19 wordt dat geregeld. Het wordt mogelijk om, in afwijking van het huidige artikel J 18 van de Kieswet, de stembus overal in het stemlokaal te plaatsen mits een van de stembureauleden daar het toezicht op heeft.
Vraag 13:
Is het verplicht een 4e stembureaulid te benoemen bij stembureaus?
Antwoord 13:
Ja. In het wetsvoorstel Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19 wordt dat verplicht gesteld. Een stembureau moet bij de Tweede Kamerverkiezing uit minimaal 4 leden bestaan. Een van die leden vervult de rol van gastheer/gastvrouw bij de deur en houdt toezicht op de gezondheidsregels.
Vraag 14:
Is het toegestaan om de persoon die zich bij de ingang van het stemlokaal bevindt - met de taken erop toezien dat de wachtenden de 1,5 meter handhaven, en te controleren dat in het stemlokaal zich niet te veel mensen bevinden en dat de handen worden gedesinfecteerd - niet te benoemen als stembureaulid?
Antwoord 14:
Nee. In het wetsvoorstel Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19, wordt geregeld dat die taak moet worden uitgeoefend door een stembureaulid. Elk van de stembureauleden krijgt de bevoegdheid om de aanwijzingen te geven die nodig zijn om te verzekeren dat het stemmen in het stemlokaal verloopt met in achtneming van de veilige afstand en de hygiënemaatregelen. Het ligt in de rede dat vooral het stembureaulid dat bij de ingang van het stemlokaal staat en het stembureaulid dat de stembus in de gaten moet houden, de kiezer zo nodig zullen attenderen op de geldende regels.
Vraag 15:
Moet het 4e stembureaulid, dat erop toeziet dat zich niet te veel kiezers in het stemlokaal bevinden etc. beschermende middelen dragen en/of plaatsnemen achter een kuchscherm?
Antwoord 15:
Ook voor dat lid geldt dat hij/zij de 1,5 meter afstand moet houden van de kiezers. De gemeente kan desgewenst een kuchscherm plaatsen tussen dit stembureaulid en de kiezers. Wat wel/niet past is afhankelijk van het specifieke stemlokaal. Stembureauleden die dat zelf willen, kunnen een mondneusmasker dragen.
Vraag 16:
Wat moet een stembureau doen als er om 21:00 uur nog een lange wachtrij staat?
Antwoord 16:
In artikel J 30 Kieswet staat: “Zodra de voor de stemming bepaalde tijd verstreken is (in casu 21.00 uur), wordt dit door de voorzitter aangekondigd en worden alleen de op dat ogenblik in het stemlokaal of bij de ingang daarvan aanwezige kiezers nog tot de stemming toegelaten.”
Dat betekent in dit geval dat het stembureaulid dat bij de ingang van het stemlokaal staat moet bepalen wie tot 21.00 uur in de rij stond. Die kiezers mogen dan nog hun stem uitbrengen.
Vraag 17:
Is het mogelijk om op scholen op de verkiezingsdag geen lessen te verzorgen, zodat de scholen gebruikt kunnen worden als stemlokaal?
Antwoord 17:
Het sluiten van de scholen op de dag van de verkiezingen wordt niet als een optie gezien. Door de tijdelijke sluiting van de scholen voor de zomervakantie zijn er al veel lesdagen niet of op een alternatieve manier doorgegaan. De rijksoverheid wil daarom zoveel mogelijk schooldagen doorgang laten vinden.
Vraag 18:
Kunnen gemeenten aparte stemlokalen inrichten voor kiezers met COVID-19 klachten?
Antwoord 18:
De minister van BZK heeft in haar brief van 1 september aan de Tweede Kamer gesteld dat zij geen voornemen heeft om het mogelijk te maken dat dergelijke stembureaus worden ingesteld door gemeenten.
De basisregel is immers dat iedereen met COVID-19 gerelateerde klachten thuisblijft.
Vraag 19:
Wanneer is voor de Kieswet een stembureau een bijzonder stembureau en moet er bij elk bijzonder stembureau een waarnemer worden aangesteld?
Antwoord 19:
Artikel J 1 van de Kieswet regelt wat een bijzonder stembureau is.
• Een bijzonder stembureau, aan te wijzen door B&W, is gevestigd op een vaste locatie en heeft afwijkende openingstijden. Dat houdt in dat de stemming in dat stembureau op een eerder of later tijdstip dan 07:30 uur kan beginnen, en op een eerder tijdstip dan 21:00 uur kan eindigen. De stemming kan nooit op een later tijdstip dan 21:00 uur eindigen.
• Het tellen van de stemmen die bij een bijzonder stembureau zijn uitgebracht, gebeurt op een door B&W te bepalen locatie.
• De burgemeester brengt de openingstijden en de locatie waar wordt geteld, ten minste veertien dagen voor de stemming ter openbare kennis.
In aanvulling daarop regelt het wetsvoorstel Tijdelijke wet verkiezingen COVID-19 dat er bijzondere stemlokalen met beperkte toegang mogelijk zijn.
• Een bijzonder stemlokaal met beperkte toegang kan bijvoorbeeld gevestigd zijn in een zorginstelling (zoals een verpleeg- of verzorgingstehuis).
• De toegang kan beperkt worden tot bijvoorbeeld uitsluitend degenen die op die locatie wonen en verblijven.
• Om de transparantie en controleerbaarheid van de gang van zaken in de bijzondere stembureaus met een beperkte toegang te vergroten, moeten burgemeester en wethouders voor elk van deze stembureaus een of meer waarnemers aanwijzen.
Voor bijzondere stembureaus die voor iedereen toegankelijk zijn hoeft dus geen waarnemer te worden aangesteld.
• Het tellen van de stemmen gebeurt eveneens op een door B&W te bepalen locatie. De burgemeester brengt de openingstijden en de locatie waar wordt geteld, ten minste veertien dagen voor de stemming ter openbare kennis.
Vraag 20:
Mag een kiezer weigeren om het mondkapje af te zetten als een stembureaulid hierom vraagt ter identificatie? Is er een relatie met de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding?
Antwoord 20:
In het wetsvoorstel Tijdelijke Wet Verkiezingen en COVID-19, wordt geregeld dat het dragen van een mondneusmasker is toegestaan en de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding geen toepassing heeft voor zover de daarin verboden gezichtsbedekking geheel of gedeeltelijk het gevolg is van het dragen van dit beschermingsmiddel. Het stembureau zal de identiteit van de kiezer moeten kunnen vaststellen. In eerste instantie moet dat geprobeerd worden met mondneusmasker, maar als het stembureau twijfelt, zal de kiezer dit voor een kort moment moeten afzetten. Een kiezer die met een mondneusmasker komt stemmen zal daar dus rekening mee moeten houden. In de voorlichting aan kiezers zal aan dit punt aandacht worden gegeven.
Vraag 21:
Is het verplicht dat een stemlokaal ook in het desbetreffende stemdistrict moet liggen?
Antwoord 21:
Door de invoering van het Stemmen in een Willekeuring Stemlokaal (SWS) in 2010 komt de districtsindeling niet meer voor in de Kieswet. Het is dus geen wettelijke verplichting om in elk voormalig stemdistrict een stemlokaal te plaatsen.
Vraag 22:
Moet het dichtstbijzijnde stemlokaal op de stempas worden afgedrukt?
Antwoord 22:
Het model van de stempas voor de Tweede Kamerverkiezing wordt zodanig aangepast dat het niet meer verplicht is om het dichtstbijzijnde stemlokaal te vermelden. In plaats daarvan kan op de stempas bijvoorbeeld naar een website worden verwezen waar de stemlokalen zijn vermeld, of naar een bijsluiter bij de stempas waarop de adressen van de stemlokalen staan. Dit wordt mogelijk gemaakt omdat er rekening mee wordt gehouden dat vanwege de situatie rond COVID-19 er een mogelijkheid bestaat dat kort voor de verkiezingen stemlokalen komen te vervallen.
Vraag 23:
Als een beoogd stemlokaal niet beschikt over een ventilatiesysteem kan dan het stemlokaal gebruikt worden, als tijdens het gebruik (van ca 07.00 tot 24.00 uur) de deur en raam/ramen
periodiek worden geopend? Zou dat volstaan, is dan te zeggen wat de frequentie dient te zijn voor het openen van de deur/raam/ramen?
Antwoord 23:
Ventileren kan ook zonder de aanwezigheid van een ventilatiesysteem, bijvoorbeeld door ramen op kieren te zetten of roosters boven de ramen. Daarbij gaat het dus niet om periodiek openen van ramen en deuren (dit is luchten, niet ventileren). Als er twijfel is of er in een beoogd stemlokaal voldoende kan worden geventileerd, is het advies om er een technisch expert naar te laten kijken voor advies op maat.
Voor het luchten van het stemlokaal is het advies dit regelmatig gedurende 10 tot 15 minuten te doen door indien mogelijk ramen en deuren tegen elkaar open te zetten.
Vraag 24:
Dient het stembureaulid dat (met inachtneming van 1,5m) de stembus in de gaten houdt achter een kuchscherm te zitten?
Antwoord 24:
Als de plaats van het stembureaulid bij de stembus zodanig is dat 1,5 meter afstand (tussen dit stembureaulid en de kiezers die het stembiljet in de stembus deponeren) is gewaarborgd, dan is een kuchscherm niet noodzakelijk. Voor de stembureauleden die zijn belast met de toelating tot de stemming moet wel altijd een kuchscherm worden geplaatst. Bij deze stembureauleden bestaat namelijk een grote kans dat kiezers niet de 1,5 meter kunnen aanhouden bijvoorbeeld bij het tonen van het identificatiebewijs.
Vraag 25:
In het gemeentehuis/Stadskantoor werken wij 100% op afspraak sinds de Covid-19. Voor vervangende stempassen, kiezerspassen en schriftelijke volmachten mogen inwoners tijdens de openingstijden zonder afspraak komen volgens de Kieswet. Wordt dit ook aangepast?
Antwoord 25:
Dat kiezers uitsluitend op afspraak een aanvraag kunnen doen voor een vervangende stempas of schriftelijke volmacht of kiezerspas is niet toegestaan. Het zou namelijk betekenen dat als er geen tijdsblokken meer beschikbaar zijn, de kiezer geen aanvraag zou kunnen doen en als gevolg daarvan niet zou kunnen stemmen. Er moeten dus ook ruime mogelijkheden worden geboden om zonder afspraak een aanvraag te kunnen doen voor een vervangende stempas of schriftelijke volmacht of kiezerspas.
Vraag 26:
Wanneer wordt de brief van de minister van BZK en de minister voor Basis-, Voortgezet Onderwijs en Media aan de schoolbesturen verzonden?
Antwoord 26:
Deze brief wordt zo spoedig mogelijk verzonden. Als de brief is verzonden, ontvangen de gemeenten daarvan een afschrift via de nieuwsbrief.
Vraag 27:
Moet de gemeente van tevoren bepalen hoeveel kiezers er in een stemlokaal aanwezig kunnen zijn?
Wordt dezelfde regel gehanteerd als in een winkel? 1 persoon per 10 m2?
Antwoord 27:
De 10 m2 regel kan hiervoor in beginsel worden gehanteerd, maar hoeveel kiezers en stembureauleden tegelijkertijd (met inachtneming van de 1,5 meter) in het stemlokaal kunnen zijn hangt uiteraard ook af van de precieze ruimte van het stemlokaal. Pilaren in de ruimte kunnen bijvoorbeeld van invloed zijn op de looproutes.
Vraag 28:
Graag zou ik willen weten wanneer er vanuit het Rijk de diverse voorlichtingscampagnes gaan starten. Met name de campagne met de oproep voor stembureauleden. Vanuit de gemeente willen we graag met onze eigen lokale campagne hierop aansluiten.
Antwoord 28:
Het voornemen is dat de landelijke wervingscampagne voor stembureauleden nog dit jaar van start gaat. De precieze datum is nog niet bekend. Zodra de precieze planning bekend is worden de gemeenten daarover geïnformeerd. De landelijke (reguliere) voorlichtingscampagne voor de Tweede Kamerverkiezing start volgend jaar. Naar alle waarschijnlijkheid begin februari.
Vraag 29:
Is het mogelijk om een stembureau tijdelijk te sluiten/openen voor een bepaalde groep mensen? Bijvoorbeeld door een stembureau in een verzorgingstehuis tussen 07.30 uur en 13.00 uur open te stellen voor bewoners van het verzorgingstehuis en vanaf 13.00 uur te openen voor overige kiezers.
Antwoord 29:
De tijdelijke wet die in procedure is, maakt het mogelijk dat u een bijzonder stembureau instelt met beperkte toegang van bijvoorbeeld 07.30 uur tot 13.00 zodat alleen de bewoners van het verzorgingshuis kunnen stemmen.
U kunt in het in de vraag beschreven geval een ander bijzonder stembureau instellen waar alle kiezers kunnen stemmen van 13.00 uur tot 21.00 uur.
Vraag 30:
Is de verwachting dat het rode potlood verplicht blijft? Er is gesproken over de mogelijkheid dat de kiezer een eigen pen mee kan nemen.
Antwoord 30:
De kiezer dient in het stemlokaal een rood potlood te krijgen. Dat gaat niet veranderen. De kiezer is overigens niet verplicht het aan hem uitgereikte potlood te gebruiken. Hij mag ook met een zelf meegebracht rood potlood of rode stift zijn stem uitbrengen.
Vraag 31:
Sommige stembureauleden zitten achter een tafel. Moet het kuchscherm even breed zijn als de (hele) tafel of kan de breedte kleiner zijn, bijvoorbeeld een breedte die waarborgt dat de ruimte tussen het stembureaulid en de kiezer is afgeschermd.
Antwoord 31:
De kuchschermen voor de stembureauleden moeten breed genoeg zijn om contact te voorkomen dat zou kunnen ontstaan doordat kiezers om het kuchscherm heen gaan kijken/leunen. Bij een niet- aaneengesloten scherm is die kans aanwezig. Dat betekent dat het scherm het beste de volledige breedte van de tafel omvat. Dat kan met twee stembureauleden aan een tafel of twee tafels met elk een stembureaulid. Dat kan er bijvoorbeeld zo uit zien:
Aangezien het stembureaulid zit en de kiezer staat, is ook de hoogte van het scherm belangrijk. Dit moet hoog genoeg zijn om contact te vermijden. Voor het aangeven van het stembiljet en de overhandiging van de stempas moet een opening worden gemaakt tussen het scherm en de tafel. De taakverdeling tussen de stembureauleden is onderdeel van de tijdelijke wet die in procedure is. Het wordt naar verwachting mogelijk dat twee van de ten minste vier stembureauleden zich gaan bezighouden met de toelating tot de stemming. Het moet dan mogelijk zijn dat beide stembureauleden beschikken over een opening in het kuchscherm om documenten te overhandigen.
Vraag 32:
Mag er bij het tellen van de stemmen een mondkapje worden gebruikt in plaats van de 1,5 meter afstand? Dit omdat de afstanden in de lokalen beperkt zijn en de wijze waarop er geteld wordt er direct controles worden uitgevoerd door een mede stembureaulid. Wij hebben acht stembureauleden tegelijk in het stemlokaal. De 2 shifts komen dan bij elkaar om alle stemmen te tellen.
Antwoord 32:
Nee. Bij het tellen moet ook de 1,5 meter afstand worden aangehouden. Het wordt toegestaan dat stembureauleden die daar zelf voor kiezen een mondneusmasker dragen bij het tellen, maar dat is geen vervanging van de 1,5 meter maatregel.