De Spoorzone is een dynamische omgeving die zich kenmerkt door ontwikkeling en transformatie. Stadsmakers zijn hier al een tijd bezig met ruimte voor ontmoeting, cultuur, groen, water, wonen en werken. Dat zie je terug in kenmerkende ontwikkelingen als Paleiskwartier, Innovatie Kwartier, Bossche Stadsdelta, EKP-terrein Noord en knooppuntontwikkeling Station.

Nu zetten we een volgende stap door de Spoorzone én de historische binnenstad samen te voegen tot één bruisend stedelijk gebied van Den Bosch: de Brede Binnenstad. Het college heeft de richting voor de verdere ontwikkeling hiervan op een rij gezet. In het position paper “Brede Binnenstad: motor van de koploper” staat hoe we dit voor ons zien en welke rol de Spoorzone hierin speelt.
Wethouder Mike van der Geld (coördinatie Spoorzone): “Samen maken we de stad, en die is vol in ontwikkeling. Op verschillende terreinen hebben we al een koppositie. Daar zijn we trots op. Die koppositie willen we natuurlijk behouden, en daarom is het nodig ons verder te blijven ontwikkelen. We gebruiken hiervoor het goud dat we al in handen hebben. In de Brede Binnenstad waar de historische binnenstad en de Spoorzone samengaan, zien we kansen voor ons ontwikkelprogramma. Met deze plannen blijven we het verschil maken en willen we anderen inspireren om mee te doen”.
Onze ambitie uitspreken is één stap, om deze waar te maken is de volgende stap. Dit doen we samen met verschillende partners voor verschillende doelen. Het spreekt voor zich dat we ook samen met inwoners en lokale initiatiefnemers mogelijkheden verkennen.
We werken samen met het ministerie van BZK als het gaat om de randvoorwaarden om verdere verdichting met wonen en werken te kunnen realiseren. Waterschap Aa en Maas is betrokken bij de Bossche Stadsdelta om water meer ruimte te geven door verruiming van de Dieze. Met de provincie kijken we bijvoorbeeld naar innovatie en verstedelijking.
Dagelijks bestuurslid van Aa en Maas Peter van Dijk:” De Bossche Stadsdelta is voor het watersysteem van Midden- en Oost Brabant een belangrijke plek. Hier komen de rivieren de Aa en de Dommel én de Zuid-Willemsvaart bij elkaar om als Dieze verder richting Maas te stromen. Deze gebiedsontwikkeling geeft water meer ruimte en biedt kansen voor de wateropgaven die hier nog gerealiseerd moeten worden. De Bossche Stadsdelta is een goed voorbeeld van hoe in de binnenstad de ingewikkelde puzzel van wonen, water en welbevinden kan worden gelegd.”
Het station van Den Bosch is na Utrecht CS het grootste overstapstation. Voor de ontwikkeling van een nieuw station ’s-Hertogenbosch met toegevoegde stedelijke functies, werken we samen met het ministerie van I&W, NS en ProRail en ook de Provincie.
’s-Hertogenbosch doet het goed. We willen deze krachten gebruiken om de stad Den Bosch verder te ontwikkelen tot een bruisend stedelijk gebied met nieuwe woningen, nieuwe banen bij innovatieve bedrijven, ontmoeting, cultuur, groen en water.
Zo staan we bekend als een gastvrije, bourgondische en leefbare stad. Bosschenaren vinden hun eigen stad de beste om in te leven. We zijn een populaire stad om te wonen. Daar geven we graag ruimte voor. Ons bouwtempo ligt daarom hoog en dat willen we graag zo houden.
Onze binnenstad is genoteerd als de top van Nederland als het om economische veerkracht gaat. Dat hebben we bijvoorbeeld te danken aan de talloze ondernemers. We zijn dé Cultuurstad van het Zuiden. Bosschenaren vormen het visitekaartje van onze stad.
