ICE Holland is onderdeel van de Dieseko Group en gevestigd in Shanghai. Daar zijn zij actief in de offshore windsector. Het is als buitenlands bedrijf een uitdaging om in China mee te draaien. Daarom gaat het bedrijf mee op handelsmissies van het International Clean Energy Partnership (ICEP). "Dankzij ICEP hebben wij naamsbekendheid kunnen creëren."
Het bedrijf levert heimachines die gebruikt worden om funderingen voor bruggen, offshore windturbines, binnenstedelijke projecten en havens te bouwen. Onlangs verkocht het bedrijf aan Huadian Heavy Industry voor een groot offshore windproject in Zuid-China het grootste trilblok uit haar assortiment.
Directeur van ICE Holland in Shanghai Arjen van der Schoot vertelt: "De offshore windenergie is een hele dynamische industrie, klantprioriteiten veranderen voortdurend. Het is daardoor lastig om afspraken te maken met (potentiële) klanten." De klanten van ICE Holland zijn voornamelijk Chinese staatsbedrijven waar vaak duizenden mensen werken. "De werknemers zijn verspreid over verschillende steden in China. Het is lastig om bij klanten binnen te komen. Als je de receptie van een groot bedrijf belt om iemand te spreken, kom je niet ver."
Daarom neemt ICE Holland deel aan de handelsmissies van het International Clean Energy Partnership (ICEP). ICEP ondersteunt de Nederlandse offshore windsector op verschillende manieren, zoals met het leggen van diplomatieke contacten, strategisch marktonderzoek, deelname aan handelsmissies, internationale conferenties en vakbeurzen.
RVO voert het programma uit samen met sectororganisaties in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Tijdens de handelsmissies reizen verschillende bedrijven samen met vertegenwoordigers van de Nederlandse overheid. De bedrijven worden daar geïntroduceerd bij grote staatsbedrijven die in de offshore wind actief zijn. Van der Schoot: "Hierdoor hebben wij een ingang bij organisaties waar je normaal gesproken niet zomaar binnenkomt. Wij komen zo hoger op de agenda te staan bij Chinese klanten."
Handelsmissies zijn belangrijk voor marktverkenningen, de positionering van Nederlandse bedrijven en het creëren van netwerken. Van der Schoot: "Ik heb hier geen netwerk van studievrienden of kennissen van mijn ouders om op terug te vallen. Een professioneel netwerk is voor buitenlandse bedrijven lastig om op te bouwen. Dankzij ICEP konden wij naamsbekendheid creëren. Ook hebben we geleerd van andere Nederlandse bedrijven."