Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Huisvestingsverordening: de risico’s en samenhang met andere verordeningen

De Huisvestingsverordening kan nog meer impact hebben als deze samen met een Leegstandsverordening wordt ingevoerd. Uit de Wet goed verhuurderschap rust de verplichting bij de gemeente om een meldpunt in te stellen waar klachten over ongewenst verhuurgedrag kunnen worden gemeld.

14 april 2025

Samenhang van de Huisvestingswet, Leegstandswet en Wet goed verhuurderschap

Om de werking van de Huisvestingsverordening te versterken kan de gemeente kiezen om ook de Leegstands- en Verhuurverordening in te stellen. Met de Leegstandsverordening kunnen eigenaren van panden na leegstand van minimaal 6 maanden worden gestimuleerd en uiteindelijk gedwongen om leegstaande panden te verhuren. De Huisvestingsverordening kan dan een uitkomst bieden in de verdeling van huurders die in de panden. Mocht er een malafide verhuurder zijn kan deze bij het meldpunt gemeld worden.

Risico's en ongewenste gevolgen

Zoals bij bijna elke nieuwe regeling heeft ook de Huisvestingsverordening risico’s en ongewenste gevolgen. Om deze zoveel mogelijk te beperken volgen hierna ook wat tips tijdens de implementatie en het vervolg. De meest voorkomende risico’s zijn:

  1. Marktverstoring
    Het instellen van een vergunningsplicht kan een marktverstoring opleveren. Op het moment dat een vergunning verplicht is, kan dit leiden tot prijsstijging en toenemende schaarste binnen bepaalde segmenten.

  2. Waterbedeffect
    Indien binnen een gemeente enkel bepaalde segmenten binnen de reikwijdte van de verordening vallen kan dit leiden tot een waterbedeffect. Investeerders wijken dan uit naar de segmenten waar de verordening niet op van toepassing is. Het waterbedeffect kan ook uitspreiden tot omliggende gemeenten.

  3. Administratieve last
    Het opzetten van een nieuw vergunningstelsel zorgt natuurlijk voor een verhoogde administratieve last binnen de gemeente. Niet alleen bij de behandelaars voor de vergunningen, maar ook het toezicht op en de handhaving van de verleende (of juist geweigerde) vergunningen.

Tips

  • Neem de tijd voor de implementatie van de Huisvestingsverordening, denk hierbij ook direct na over de samenhang met de Leegstandswet en de Wet goed verhuurderschap;

  • Informeer ondernemers en inwoners tijdig over de veranderende regelgeving; en

  • Zorg voor voldoende capaciteit & kennis binnen de afdelingen die met de verordening aan de slag moeten.

Conclusie

Een Huisvestingsverordening kan een waardevolle toevoeging zijn in het bestuursrechtelijke instrumentarium van de gemeente om bij te dragen aan het beperken van de schaarste op de woningmarkt en bijdragen aan een rechtvaardige en evenwichtige verdeling van betaalbare de woningvoorraad. Belangrijk is wel dat de samenhang van de verordening met andere verordeningen en mogelijke ongewenste gevolgen vooraf worden beperkt.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

KENNISPARTNER

Angélique Claassen

Angélique Claassen