De forse verhoging van de bovengrens voor de nationale hypotheekgarantie (NHG) voor woonwagens en woonwagenstandplaatsen verbetert de financieringsmogelijkheden voor deze groep bewoners. Dat betekent een welkome aanvulling op de bestaande standplaatsen in de sociale huursector.

De NHG-grens voor woonwagens bedraagt nu € 172.000 en voor standplaatsen € 61.000. In 2026 wordt dat € 470.000 voor woonwagen en standplaats samen. Dit maakt het gemakkelijker voor een woonwagenbewoner om een hypotheek te krijgen.
Momenteel is er maar 1 aanbieder van hypotheken voor woonwagens en standplaatsen. Nu het risico kleiner wordt, hoopt de VNG dat het mogelijk wordt ook bij andere banken en hypotheekverstrekkers hiervoor een hypotheek af te sluiten.
De VNG vindt het belangrijk dat er niet alleen meer standplaatsen in de sociale huursector komen, maar ook koopstandplaatsen. Niet elke woonwagenbewoner behoort tot de doelgroep van de woningcorporaties.
De VNG heeft in 2024 laten uitzoeken in hoeverre woonwagens beschouwd kunnen worden als registergoederen. Aanleiding hiervoor was dat de meeste kredietverstrekkers beweren dat een woonwagen niet financierbaar is. Zij geven aan dat het niet mogelijk zou zijn om een hypotheekrecht op een woonwagen te vestigen.
Uit het advies van Van Doorne (pdf, 332 kB) blijkt dat dit genuanceerder ligt. Aan de hand van een stappenplan kan worden getoetst of een woonwagen als ‘onroerend goed’ kan worden gekwalificeerd. Zo ja, dan kan de woonwagen als object van een hypotheekrecht dienen. De VNG heeft de notitie voor publicatie voorgelegd aan de Nederlandse Vereniging van Banken en het Verbond van Verzekeraars.
