Parkeren is vaak een struikelblok bij woningbouw. Vooral in de binnenstad is er weinig ruimte voor parkeerplaatsen. Dit zorgt voor vertraging of uitstel van de bouw. Met de Handreiking Parkeren helpt provincie Gelderland gemeenten te zoeken naar nieuwe manieren om woningen bereikbaar te maken, zoals deelauto's. Hierdoor komt er meer ruimte voor woningbouw in de stad.
Gedeputeerde Peter Kerris: "De woningnood in Gelderland is hoog. We willen de woningbouw versnellen, maar de parkeernormen zorgen vaak voor vertraging. Voor iedere woning een parkeerplaats is teveel. Met een Handreiking Parkeren helpen we gemeenten anders om te gaan met parkeren met meer ruimte voor maatwerk."
Het anders omgaan met parkeernormen is een ingewikkeld vraagstuk. De woningbouw kan sterk worden vertraagd uitgesteld als er te hoge parkeernormen worden toegepast. Maatwerk is nodig om de voldoende parkeerruimte te bieden zonder dat het ten koste gaat van de bereikbaarheid en leefbaarheid. De Handreiking Parkeren helpt gemeenten met tips en voorbeelden op weg bij het oplossen van parkeerproblemen bij woningbouw.
Hoe het anders kan laat het CPO-project Cohousing aan de Coehoornstraat in Arnhem zien. Hier wordt een nieuw appartementencomplex van 35 woningen gebouwd midden in de binnenstad. Er is niet genoeg ruimte om iedere woning een parkeerplaats te bieden. Door deelauto’s in te zetten en meer ruimte te maken voor fietsen zijn er minder parkeerplaatsen nodig. Gemeente Arnhem heeft de parkeernormen hierop aangepast. In plaats van 26 kunnen hier nu 35 appartementen worden gebouwd.
De handreiking parkeren is onderdeel van het Actieplan Wonen. Hiermee wil de provincie de bouw van 45.000 woningen versnellen door de inzet van versnellingsteams, het stimuleren van flexwonen en het vereenvoudigen van de regels voor woningbouw.