Om het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te versterken, zijn de juiste randvoorwaarden en financiering van belang. Dat schrijven we in onze inbreng aan de Tweede Kamer, voor het commissiedebat over het VTH-stelsel op 10 december.
Lees onze inbreng voor het debat (pdf, 143 kB)
In het interbestuurlijke programma VTH (IBP VTH), dat inmiddels is afgerond, hebben we met onze partners ingezet op het versterken van het VTH-stelsel. We hebben er vertrouwen in dat de resultaten van het programma hieraan een goede bijdrage (gaan) leveren. Om deze resultaten te implementeren en de samenwerking in het stelsel uit te bouwen is het volgende nodig:
De rol van het ministerie van IenW als stelselverantwoordelijke vraagt om verduidelijking. In onze ogen betekent stelselverantwoordelijkheid het scheppen van de juiste randvoorwaarden om het VTH-stelsel goed te kunnen laten functioneren. Daarbij denken we onder andere aan:
Goede, heldere en actuele regelgeving.
Goed functionerende landelijke kennisinfrastructuur en optimale informatie-uitwisseling.
Robuuste rijksinspecties. De voorgenomen bezuiniging op de Inspectie Leefomgeving en Transport draagt daar niet aan bij. Wij vragen de Kamer daarom in te stemmen met het amendement-Gabriëls over het terugdraaien van de bezuiniging op de ILT.
De verbetering van de uitvoering van VTH-taken vraagt meer deskundigheid en capaciteit en daarmee ook meer middelen. Gemeenten en provincies hebben al extra investeringen gedaan om omgevingsdiensten robuust te maken. Maar de financiële situatie van gemeenten is nijpend, daarom vragen we het rijk om voldoende middelen beschikbaar te stellen om de uitvoering van de VTH-taken op het gewenste niveau te brengen.
Eerder hebben de VNG en IPO aangegeven dat een structurele bijdrage van het rijk nodig is van € 30 tot 60 miljoen, die we graag willen inzetten via gemeenten en provincies. Het amendement van de Kamerleden Gabriëls en Kostić, om het bedrag voor de versterking van de omgevingsdiensten te verhogen naar een structurele investering van € 30 miljoen tot 2029, is een belangrijke stap in de goede richting.