Linde, de producent van industriële gassen, en Daimler Truck AG hebben een overeenkomst getekend om gezamenlijk de volgende generatie vloeibare waterstoftank technologie voor brandstofceltrucks te ontwikkelen.
Met vloeibare waterstof gaat tanken sneller en de trucks kunnen meer waterstof meenemen. Daimler Truck is met name geïnteresseerd in deze technologie voor de nieuwste waterstoftruck van Mercedes-Benz met een rijbereik van 1.000 kilometer. Een prototype is onlangs gepresenteerd.
De focus van de samenwerking is een nieuw tankproces voor vloeibare waterstof (‘subcooled’ liquid hydrogen, ’sLH2-technologie’). Deze aanpak zorgt voor een hogere opslagdichtheid, een grotere actieradius, sneller tanken en een hogere energie-efficiëntie.
Het nieuwe proces maakt gebruik van een hoger drukniveau dan de omgevingsdruk en een speciale temperatuurregeling om het ‘boil-off-effect’ (verdampingseffect) en ‘return gas’ (gas uit de voertuigtank dat terugstroomt naar de tank van het tankstation) tijdens het tanken te vermijden.
Bovendien vereist het proces geen complexe datacommunicatie tussen het tankstation en de truck tijdens het tanken. Al met al maakt de technologie daardoor eenvoudiger tankstation concepten mogelijk. De basis voor de verbeterde energieopslagdichtheid is het hogere drukniveau in vergelijking met de omgevingsdruk. Dit maakt een hogere waterstofmassa in de tank mogelijk. Linde en Daimler Truck plannen het eerste tanken van een prototypetruck bij een proefstation in Duitsland in 2023.
In september 2020 vierde Daimler Truck AG de wereldpremière van de Mercedes-Benz GenH2 concepttruck met brandstofcelaandrijving. Met de GenH2 laat de fabrikant zien op welke specifieke technologieën het focust om heavy-duty brandstofceltrucks met een actieradius van ruim 1000 kilometer op één tank brandstof geschikt te maken voor het flexibele en veeleisende langeafstandstransport.
Praktijktests bij klanten staan gepland in 2023 waarna de serieproductie in de tweede helft van het decennium gerealiseerd kan worden. De prestaties van de truck zouden dankzij het gebruik van vloeibare in plaats van gasvormige waterstof door de aanzienlijk grotere energiedichtheid gelijk moeten zijn aan die van een vergelijkbare conventionele dieseltruck. Het nieuwe tankproces wordt toegepast in de serieversie van de GenH2 en zal eerst worden gevalideerd in andere prototypen.
Daimler Truck AG werkt momenteel aan de ontwikkeling van de noodzakelijke tanksysteemtechnologieën om vloeibare waterstof bruikbaar te maken voor mobiele toepassingen als energiedrager voor brandstofceltrucks. Bij stationaire toepassingen, bijvoorbeeld in de industrie of bij waterstoftankstations, is opslag van cryogene vloeibare waterstof bij -253 graden Celsiuas al gemeengoed. Dit geldt ook voor het vervoer van vloeibare waterstof als lading.