Alleen vrachtwagens en bestelbussen die geen schadelijke gassen en fijnstof uitstoten, mogen vanaf het voorjaar van 2025 nog de binnenstad in. De gemeente start dit voorjaar met de voorbereidingen van die maatregel.
Er komen gesprekken met betrokken partijen, en campagnes die ervoor moeten zorgen dat bedrijven tijdig op de hoogte zijn van de nieuwe regels en weten wat er wel en niet kan.
Met 30 andere gemeenten, voert Deventer vanaf 2025 een ‘nul-emissiezone’ in voor de binnenstad. Nul-emissiezones zorgen voor een afname van CO2-uitstoot en minder luchtverontreiniging en geluidsoverlast. Het is een van de vele maatregelen uit het nationale Klimaatakkoord van 2019. De nul-emissiezone geldt alléén voor vrachtwagens en bestelbussen van bedrijven – dus niet voor voertuigen van particulieren.
"Het weren van vervuilende bedrijfsauto’s is belangrijk om onze binnenstad leefbaar te houden", zegt wethouder Marcel Elferink (mobiliteit). "Tegelijkertijd realiseren we ons goed dat dit een grote stap is die zeker niet voor iedere ondernemer eenvoudig is. Ook zijn de nodige details nog niet ingevuld. Daar gaan we de komende tijd mee aan de slag."
De nul-emissiezones wordt in de meeste deelnemende steden op dezelfde datum ingevoerd en de regels zijn landelijk hetzelfde. Er komt een overgangsregeling voor voertuigen die recent zijn aangeschaft en een hoge milieuklasse hebben. Eigenaren van voertuigen die niet voldoen aan de nieuwe regels kunnen een ontheffing aanvragen.
Gemeenten werken samen om goede voorbeelden uit te wisselen en om te leren van elkaars oplossingen. Ook de provincie Overijssel werkt mee aan de voorbereidingen voor de zones in Deventer, Zwolle en Enschede.
De komende tijd gaat de gemeente zich onder meer buigen over de vraag wat de invoering van de nul-emissiezone specifiek betekent voor marktkooplieden, kermisexploitanten en horecaondernemers. En voor de Centrumgarage, die binnen de nul-emissiezone ligt.
De gemeente gaat in overleg met betrokken partijen. De behoefte aan elektrische laadvoorzieningen wordt geïnventariseerd, evenals de mogelijke aanleg van mobiliteitshubs aan de randen van de zone. Vanuit daar kunnen goederen op een schone manier naar de binnenstad worden vervoerd, bijvoorbeeld met fietskoeriers of kleine elektrische vrachtwagens.