Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Vergeet-mij-nietjes jurisprudentie week 37

Afgelopen week zijn verschillende uitspraken voorbij gekomen die handig zijn voor de VTH-praktijk en om besluiten te motiveren. De Ecli zaken om niet te vergeten:

14 september 2024

Blog

Blog

Participatie niet verplicht bij Bopa wanneer geen lijst van gevallen vastgesteld is

Artikel 16.55, zevende lid, van de Omgevingswet luidt als volgt:

De gemeenteraad kan gevallen van activiteiten aanwijzen waarin participatie van en overleg met derden verplicht is voordat een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit waarvoor het college van burgemeester en wethouders bevoegd gezag is, kan worden ingediend.

Artikel 2, derde lid, van de Beleidsregels participatie van de gemeente Leiden luidt als volgt:

Deze beleidsregels hebben geen betrekking op de voorbereiding van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor buitenplanse omgevingsplanactiviteit als bedoeld in de Omgevingswet.

De voorzieningenrechter overweegt dat de gemeenteraad geen lijst van gevallen van activiteiten als bedoeld in artikel 16.55, zevende lid, van de Omgevingswet heeft vastgesteld. Reeds daarom kan geen sprake zijn van verplichte participatie. Een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, zoals hier aan de orde, is ook uitgesloten van het door verweerder vastgestelde participatiebeleid. ECLI:NL:RBDHA:2024:14503

Wanneer participatie bij Bopa wel is aangewezen moet deze wel enige betekenis hebben

De wetgever heeft echter niet bepaald wanneer er (bij verplichte participatie) sprake is van onvoldoende participatie. De voorzieningenrechter neemt aan dat in die gevallen dat participatie verplicht is gesteld, de participatie wel enige betekenis moet hebben. Anders zou het verplicht stellen van participatie weinig zinvol zijn. Het hangt vervolgens af van de aard van het project en de impact op de omgeving wat er in redelijkheid aan participatie gedaan moet worden. ECLI:NL:RBGEL:2024:5928

In geval van Bopa is het aan de bezwaarmaker om met deskundige alternatieve te komen

De voorzieningenrechter overweegt dat verweerder dient te beslissen over het verlenen van een omgevingsvergunning voor een bouwplan zoals dat is aangevraagd. Indien een bouwplan op zichzelf aanvaardbaar is, kan het bestaan van alternatieven slechts dan tot het onthouden van medewerking nopen, indien op voorhand duidelijk is dat door verwezenlijking van de alternatieven een gelijkwaardig resultaat kan worden bereikt met aanmerkelijk minder bezwaren (ABRvS 21 september 2022, ECLI:NL:RVS:2022:2748). ECLI:NL:RBDHA:2024:14503

Planschade: een binnenplanse afwijkingsmogelijkheid is onder Omgevinsgswet ook voorzienbaar.

ECLI:NL:RVS:2024:3671

In omgevingsplan mogen geen waarden worden opgenomen voor menselijk stemgeluid

Wat wel geldt is de aanvaardbaarheidseis. Dat betekent dat een gemeenteraad moet overwegen regels te stellen voor menselijk stemgeluid, bijvoorbeeld door het stellen van tijdvakken waarin bepaalde activiteiten mogen plaatsvinden of door afstanden vast te stellen tussen de activiteit en de geluidgevoelige gebouwen. ECLI:NL:RBZWB:2024:6057

Eerdere vergeet-mij-nietjes:

  • Week 36

    • Bij vaststelling bestemmingsplan moeten piekgeluiden overdag worden beoordeeld vanwege goede ruimtelijke ordening

    • Een bouwstop kan niet meer opgelegd worden onder de Omgevingswet

    • Vergunning van rechtswege bestaat niet meer onder de Omgevingswet

    • Limitatief imperatief stelsel geldt voor binnenplanse omgevingsplanactiviteit

    • Bij wijzigen beleidsregel gedurende bezwaar in nadeel van vergunninghouder moet ex tunc getoetst worden

    • Een paardenstal waar ook paarden van derden worden gehouden is geen bijbehorend bouwwerk van de woning

    • Bezwaar maken tegen niet voldoen aan technische bruikbaarheid eisen Bouwbesluit niet in belang van bezwaarmaker (relativiteitsvereiste)

    • ABRvS maakt uitzondering op overgangsrecht Omgevingswet i.v.m. toch moeten toepassen nieuwste versie Aerius calculator

    • Handhaving verjaart niet

  • Week 35

    • GS kon deel van zijn bevoegdheden op het gebied van bouwtoezicht niet delegeren aan college van B & W

    • Bij functiewijzing gebouw 4 lid 9 bijlage II Bor wordt automatisch het aansluitend terrein vergund

    • Handhaving specifieke zorgplicht flora- en fauna-activiteiten

    • Bindend advies van gemeenteraad BOPA kan in bezwaarfase hersteld worden

    • Een crisisnoodopvang (CNO) is ruimtelijke een maatschappelijke functie en technisch een logiesfunctie

    • Bouwstop terecht opgelegd

    • ‘Tegelen-jurisprudentie’ is niet van toepassing, als nieuw bestemmingsplan voorafgaand aan beslissing op bezwaar over vergunde bouwactiviteit wordt vernietigd

    • Wat als een onherroepelijke omgevingsvergunning onterecht door B & W is verleend als eigenlijk GS bevoegd was?

  • Week 34

    • Verklaring mantelzorg niet verplicht vergunningvrij bouwen

    • Planvoorschrift dat aantal woningen niet mag toenemen niet handig

    • B&B geen aan-huis-gebonden beroep

    • Wanneer participatie Bopa

    • Schadevergoeding bij geslaagd beroep vertrouwensbeginsel

    • Alternatieve locatie moet meegenomen worden in bestemmingsplanprocedure

    • Alternatieve locatie hoeft niet meegenomen te worden in omgevingsvergunning

  • Week 33

    • Vertrouwenbeginsel over toekennen huisnummer

    • Vergunningvrij toch aangevraagd

    • Uitgewerkte vergunning

    • Publiceren vergunning

    • Van makelaar mag je meer verwachten

    • Onderzoekgegevens moeten actueel zijn

    • Voorwaarde in omgevingsvergunning

    • Interpretatie bestemmingsplan

    • Concreet zicht op legalisatie

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.