Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Wat vindt de wijk van een hub?

In onze drukke steden wordt ruimte gemaakt voor woningen en experimenteren bewoners steeds vaker met het combineren van eigen vervoer, openbaar vervoer en deelmobiliteit. Tof! Maar soms ook even wennen. Wij vinden het belangrijk om te begrijpen wat er leeft bij inwoners. In dit blog richten we ons op de ervaringen van bewoners met een mobiliteitshub in Utrecht. Theorieën over hubgebruik zijn er genoeg, maar hoe werkt het in de praktijk? Jim Hoogenboom van AT Osborne ging de straat op.

9 May 2025

De wijkhub in Utrecht: nog een onbekend fenomeen

Stel je voor: je woont aan de rand van het centrum van Utrecht, waar nieuwe parkeervergunningen schaars zijn. Hier staat een mobiliteitshub – compleet met deelfietsen, deelauto’s en aansluiting op het regionale busnetwerk. Ideaal, zou je denken.

Maar veel bewoners weten amper dat de hub bestaat. Een enkele nieuwsbrief bleek niet genoeg om iedereen goed te informeren over registratie, kosten en beschikbare voertuigen. Bewoners noemen het registratieproces ‘moeilijk’ en vinden de kosten ‘hoog’. Er is dus nog werk aan de winkel om de voordelen van de hub écht onder de aandacht te brengen.

Zuur én zoet

Uit gesprekken blijkt dat automobilisten de hub vooral gebruiken in geval van ‘nood’: als hun eigen auto niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld als deze bij de garage staat of als ze geen auto kunnen lenen. Ook groeit de interesse onder deze groep als parkeerplaatsen en parkeervergunningen schaarser worden. Beleidsmaatregelen die bijdragen aan de effectiviteit van de hub, maar die niet altijd even populair zijn. Dit voorbeeld laat zien dat het afstemmen van de hub op de behoefte van de buurt van belang is, zodat er ook iets wordt teruggegeven aan de wijk.

Voor bewoners zonder eigen auto is deelmobiliteit vaak een logische aanvulling. Het lijkt er zelfs op dat het de bewoners in deze wijk zonder eigen auto gelukt is hun leven zo in te richten dat ze deze ook niet nodig hebben. Daar is de hub mogelijk een onderdeel van.

Toch zijn er altijd reisjes waarvoor een auto handiger is. Een Ikea-pakket past nu eenmaal niet goed op je bagagedrager. Een deelauto op de hub kan mogelijk een aantrekkelijk alternatief bieden voor het kopen of vervangen van een eigen auto.

Wensen vanuit de wijk

Een hub staat of valt met gemak en toegankelijkheid! De gemeente Utrecht ondersteunt dit slim door nieuwe bewoners probeervouchers te geven en ‘probeerafspraken’ aan te bieden, waarbij iemand langskomt om uit te leggen hoe deelvervoer werkt.

Naast het stimuleren van deelvervoer zijn er signalen dat de indeling van de hub een positief effect kan hebben op het gebruik ervan. Wil je van ‘jouw mobiliteitshub’ een succes maken? Dan geven wij je alvast de wensen mee die wij horen op straat:

  • Eén app om alle deelauto’s te boeken.
  • Een vast aanspreekpunt ter plaatse, zoals een beheerder of buurtwinkel.
  • Heldere uitleg over het gebruik van de hub op locatie, voor zowel ouderen als jongeren.
  • Meer keuze in autotypen en extra faciliteiten bij de hub.
Gebruikersbehoeften onduidelijk? Ga in gesprek!

De reacties uit de Utrechtse wijk laten zien dat de hub niet bij iedereen aansluit en dat niet iedereen de stap durft te zetten om de hub te gebruiken. Vaak wordt er na de aanleg weinig actief gemonitord door de gemeente of beheerder. Zonde, want bijsturen na realisatie op basis van gebruikerservaringen kan de effectiviteit enorm vergroten. In gesprek gaan, het gebruik analyseren en gerichte aanpassingen doen is essentieel om goed aan te sluiten op de wensen en behoeften.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.