Op 13 november 2024 publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het concept Wijziging Regeling energie vervoer 2025. Hiertoe opende het ministerie een internetconsultatie tot 11 december 2024. Eenieder kan een zienswijze indienen.
Belanghebbenden kunnen in ieder geval reageren op het concept van de wijziging. Als belanghebbenden worden aangemerkt: brandstofleveranciers aan wegtransport, luchtvaart, zeevaart en binnenvaart; producenten van hernieuwbare energiedragers en handelaren in de systematiek Energie.
De Wijzing Regeling energie vervoer 2025 heeft twee doelen. De wijziging moet de mogelijkheden voor hernieuwbare waterstofinzet in de mobiliteit stimuleren. Daarnaast moet het hernieuwbare waterstofinzet in de binnenvaart en zeevaart stimuleren.
Het ministerie stelt twee aanpassingen voor:
De eisen aan hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong gelijkstellen aan Europese regels.
De nationale eisen voor hernieuwbare waterstof in transport wijken af van de REDIII (Energierichtlijn) eisen. Hierdoor stimuleert Nederland niet-meetellende hernieuwbare waterstof voor transport. De implementatie van deze richtlijn is uitgesteld tot 1 januari 2026. Zonder wijziging van de Regeling zou deze situatie dus nog een jaar voortduren.
Daarnaast zijn de leveranciers van RFNBO’s (hernieuwbare waterstof en hierop gebaseerde hernieuwbare brandstoffen) schaars. Aanpassing van de regeling is van belang om nieuwe leveranciers te stimuleren.
Waterstofleveringen door middel van wisselbare containers aan zee- en binnenvaart een plaats geven in de hernieuwbare brandstof eenheden systematiek.
De huidige wetgeving stimuleert de inzet van hernieuwbare waterstof in binnen- en zeevaart niet.
Het inboeken van leveringen van hernieuwbare waterstof per container is momenteel onmogelijk. Op korte termijn voorzien alleen waterstofcontainerprojecten de inzet van hernieuwbare waterstof in de sector. Zonder aanpassing van de Regeling is het inboeken tot 2026 niet mogelijk.