De zorgplicht is het plan B van BOA’s voor overtredingsgevallen die niet expliciet zijn geregeld bij of krachtens de wet, het plan A. Maar in (model)omgevingsplannen zijn niet zelden opmerkelijke specifieke zorgplichten te vinden, zoals over hondengeblaf. Is plan B een wassen neus en moet het bevoegd gezag een plan C hebben? Ja, schrijven Roza Morrison en Werner Altenaar.
Onze conclusie is dat zorgplichtbepalingen een zeer beperkte functie hebben bij toetsing van het handhavingsbesluit vanwege van de rechtszekerheid. Bij bestuursrechtelijke handhaving moet sprake zijn van een evidente schending. Een spanningsveld is ontstaan omdat de wetgever handhaving in twijfelgevallen toch mogelijk wenst te maken.
De Afdeling is nu aan zet om te bepalen of haar strikte jurisprudentielijn wordt voortgezet. Het bevoegd gezag kan er verstandig aan doen om maatwerkvoorschriften in het omgevingsplan of voorschriften in de omgevingsvergunning op te nemen dan wel maatwerkregels op te stellen. Noot M.H. Ippel e.a., Zorgplichten in het bestuursrecht, VAR-reeks 170, Den Haag: Boom juridisch 2023, paragraaf 2.2,: het gaat om een gedragsnorm,