De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit) heeft 8 boetes van in totaal €1.065.000 opgelegd aan British Airways, easyJet, TUI Airlines en Vueling Airlines. Dit omdat de luchtvaartmaatschappijen in 2022 in de nacht zijn geland of opgestegen zonder daarvoor een toegewezen tijdsperiode (slot) te hebben of omdat ze toegewezen slots niet hebben gebruikt en niet teruggegeven.
De boetes zijn onherroepelijk geworden en vandaag gepubliceerd in de Staatscourant. Om onnodige geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens tegen te gaan, is handhaving op het ongeoorloofd uitvoeren van nachtvluchten één van de prioriteiten voor de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Luchtvaartmaatschappij easyJet kreeg 4 boetes opgelegd van in totaal € 930.000 voor overtredingen gemaakt door easyJet Europe, easyJet UK en easyJet Switzerland. Het gaat om het uitvoeren van nachtvluchten op toegewezen dagslots en voor het niet gebruiken en niet teruggeven van toegewezen slots.
British Airways kreeg 1 boete van €50.000 vanwege het maken van een nachtvlucht met een dagslot. TUI Airlines kreeg 2 boetes van in totaal €60.000 voor ongeoorloofd vliegen in de nacht, vliegen zonder slot op gecoördineerde luchthavens en voor het niet gebruiken en niet teruggeven van een toegewezen slot. Vueling Airlines kreeg 1 boete opgelegd van €25.000 vanwege het niet gebruiken en niet teruggeven van toegewezen slots.
British Airways, easyJet en Vueling begingen de overtredingen op luchthaven Schiphol. TUI Airlines op Schiphol en Eindhoven Airport.
Om geluidsoverlast te beperken, mogen alleen vluchten met een toegewezen nachtslot tussen 23.00 en 07.00 uur landen of vertrekken. Tenzij er sprake is van overmacht, zoals onvoorziene weersomstandigheden of technische mankementen aan een vliegtuig. De ILT-Luchtvaartautoriteit beoordeelt dit achteraf. De hoogte van de boetes is afhankelijk van de geluidscategorie waarin een vliegtuig valt. Overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire vluchten zijn uitgezonderd van de regels voor slotgebruik.
Heel drukke luchthavens zijn aangewezen als volledig gecoördineerde luchthaven. Hierdoor mogen luchtvaartmaatschappijen alleen binnen een toegewezen slot landen of opstijgen. Dit geldt voor Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. In Nederland wijst de onafhankelijke slotcoördinator Airport Coordination Netherlands (ACNL) de slots aan voor deze luchthavens en luchtvaartmaatschappijen. De ACNL monitort naleving van de slots en rapporteert overtredingen aan de ILT-Luchtvaartautoriteit, die deze onderzoekt en bepaalt welke interventie nodig is. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de luchtvaartautoriteit bijvoorbeeld een waarschuwing geven, een bestuurlijke boete of een last onder dwangsom opleggen.
In november 2021 werd de beleidsregel slotmisbruik van kracht, waardoor het voor luchtvaartmaatschappijen veel moeilijker is om zich te beroepen op overmacht. Ook kan de ILT-Luchtvaartautoriteit sindsdien boetes opleggen bij overtreding van de slotregels. Door de aangescherpte regels is het aantal overtredingen in 2022 veel hoger dan in de jaren ervoor. De ILT-Luchtvaartautoriteit ziet wel dat de luchtvaartmaatschappijen de regels sinds 2023 beter naleven. Zo heeft easyJet geen overtredingen op nachtslots meer begaan.