Gemeenten hanteren verschillende procedures voor het verlenen van toestemming voor het reinigen van gevels. Sommige gemeenten hanteren alleen algemene regels ter bestrijding van overlast door bijvoorbeeld geluid en verontreinigen. Andere gemeenten stellen ook meerspecifieke eisen. Ondernemers moeten dan bijvoorbeeld melden dat ze een gevel gaan reinigen, of ze moeten een vergunning aanvragen voor het gevelreinigen of voor het plaatsen van een object (steiger, hekwerk) op gemeentegrond. Naar aanleiding van een signaal van de Ondernemersorganisatie Schoonmaak en Bedrijfsdiensten (OSB) heeft Actal onderzocht of een vergunning- of meldplicht echt nodig is. Het onderzoek heeft geleid tot het advies aan gemeenten om alleen algemene regels te hanteren. Gemeenten kunnen daarmee de vergunning- en meldplicht voor gevelreinigers uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) schrappen.
Gemeenten hanteren verschillende procedures voor het verlenen van toestemming voor het reinigen van gevels. Sommige gemeenten hanteren alleen algemene regels ter bestrijding van overlast door bijvoorbeeld geluid en verontreinigen. Andere gemeenten stellen ook meer
specifieke eisen. Ondernemers moeten dan bijvoorbeeld melden dat ze een gevel gaan reinigen, of ze moeten een vergunning aanvragen voor het gevelreinigen of voor het plaatsen van een object (steiger, hekwerk) op gemeentegrond. Naar aanleiding van een signaal van de Ondernemersorganisatie Schoonmaak en Bedrijfsdiensten (OSB) heeft Actal onderzocht of een vergunning- of meldplicht echt nodig is. Het onderzoek heeft geleid tot het
advies
aan gemeenten om alleen algemene regels te hanteren. Gemeenten kunnen daarmee de vergunning- en meldplicht voor gevelreinigers uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) schrappen.
Lees verder