Menu

Filter op
content
PONT Omgeving

Vervoer gevaarlijke stoffen: beter zicht op risico’s nodig

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor veilig bouwen, maar krijgen met de plannen van het kabinet geen informatie meer over de risico’s van vervoer van gevaarlijke stoffen. Aan de andere kant moeten ze soms kosten maken voor onnodige veiligheidsmaatregelen. In onze brief aan de Kamer lichten we deze punten toe.

VNG 10 september 2024

Nieuws-persbericht

Nieuws-persbericht

Lees onze inzet voor het commissiedebat spoor (pdf, 75 kB)   

Bouwen zonder risicoberekening en risicoplafond

Formeel is het rijk verantwoordelijk voor de veiligheid van infrastructuur en vervoer. Maar door de voorgenomen afschaffing van de risicoberekeningen en risicoplafonds is er geen limiet meer aan het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor veilig bouwen, maar moeten dat doen zonder enige informatie en risicobeoordeling van wat er wordt vervoerd, hoeveel en wat efficiënte maatregelen kunnen zijn. Terwijl het aandeel vervoer van gevaarlijke stoffen, zoals ammoniak als drager van waterstof, door de energietransitie kan verviervoudigen.

Hogere kosten door onnodige maatregelen

Een ander punt is dat sinds 1 januari 2024 ruimtelijke ontwikkelingen langs het basisnet spoor/weg/water altijd binnen een zogenoemd aandachtsgebied vallen, ongeacht het risico van brand, explosie of giftige stoffen. Daardoor moeten ook maatregelen worden genomen langs routes waar niet of nauwelijks gevaarlijke stoffen worden vervoerd. Dat leidt tot desinvesteringen en duurdere nieuwbouw.  

Verzoek aan de Kamer

We verzoeken de Kamer daarom om aan de staatsecretaris een aantal toezeggingen te vragen:

  • Een plafond aan het vervoer van gevaarlijke stoffen: een maximum waarboven het risico niet meer acceptabel is en alternatieven moeten worden gezocht, zoals nieuwe infrastructuur om bevolkingscentra heen of buisleidingen.

  • Alleen aandachtsgebieden langs routes waarover structureel een substantiële hoeveelheid gevaarlijke stoffen wordt vervoerd. Dit voorkomt onnodige kosten en duurdere woningbouw.

  • Een risicobeoordeling binnen deze aandachtsgebieden, zodat gemeenten efficiënte maatregelen kunnen nemen.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter

U moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.